Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Numismatisk forum
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by bengt »

Yes, the coin went from 1700 with 7 minutes remaining to 5200 as final price, that is what makes QXL fun for sellers (and bidders if they find bidding it self fun).
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

vemod wrote:
haakmann wrote:Beklager, da husket jeg feil. Ser at 1678 står som XR mynt i NM 995-1992. Var ikke mynten unik?
I følge Morten Eske Mortensen kjenner man til fire eksemplarer av 4 speciedaler 1678.

1. Den kg. Mønt- og Medillesamling, København.
2. Kaiserliches Münzcabinet der Eremitage, Skt. Petersborg
3. L.E. Bruun, hovedsamling på Frederiksborg Slot.
4. Eksemplaret solgt på Riibes auksjon nr. 18
Jeg var tilstede på Riibes auksjon når denne 4 specien ble solgt. Den gangen var jeg kritisk til denne mynten som investeringsobjekt (ikke sagt at jeg tror nåværende eier er noe annet enn en "ekte" samler), fordi det er en mulighet for at L.E. Bruuns eksemplar, i henhold til hans testamente kommer på markedet i eller omkring 2023. Jeg mente da (i 2005) at 18 år er ganske kort tid i numismatisk sammenheng, og at jo nærmere 2023 vi ville komme, ville markedet heller avvente muligheten til å sikre seg Bruuns eksemplar, istedet for å betale enda mer for den som ble omsatt hos Riibe.

I dag, fem år nærmere 2023, er jeg ikke like sikker på om min analyse holder. Prisutviklingen de seneste årene, og det faktum at flere pengesterke samlere har meldt sin ankomst siden da, gjør at jeg faktisk tror mynten kunne blitt solgt til en høyere pris nå.
haakmann
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2010 18:56

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by haakmann »

Så 4 Specien som ble solgt for 3 mill er altså ikke unik, slik årgangene 1634, 1648, 1661, 1674 og 1679 er?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by MarkusLømo »

haakmann wrote:Så 4 Specien som ble solgt for 3 mill er altså ikke unik, slik årgangene 1634, 1648, 1661, 1674 og 1679 er?
Den er unik i privat eie - inntil videre. I 2023 mister den også denne betegnelsen da LE Bruuns samling vil komme for salg. Men det er normalt å gi sjeldenhetsvurderinger utifra hvor mange eksemplarer som finnes i privat eie. Det hjelper ikke norske myntsamlere stort at det finnes 12 gimsøydalere spredd rundt omkring på forskjellige museer.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by rega65 »

AMO Berg wrote:
bimmen wrote:Hmmmm!
Kvifor så masse energi for å presse opp prisen
mvh.bimmen
Fordi jeg synes en slik proveniens skal belønnes økonomisk! Dette med proveniens er noe jeg brenner sterkt for, og er glad for¨å se at norske myntsamlere vet å verdsette dette. Man kan uansett ikke forklare tilslaget på denne mynten med mengden av det jeg har skrevet i denne tråden. Når man ser hvilke budgivere som var med og kjempet om denne, så finner man høyst oppegående samlere og en kjent profesjonell aktør.
Denne kommer på jub.auk til Numisma(ligger ute på SAS)
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
dracocrystal
Posts: 78
Joined: 12 Nov 2011 01:10

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by dracocrystal »

Ble denne bortglemt, eller er interessen borte ?
Samler dansketid typemynt, så jeg er veldig glad for å kunne fylle et hull med en kjendis : )
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Gratulerer, dracocrystal! Hva måtte du gi for den?

Auction.no er, etter min mening, det beste sted å selge mynter på nett, men hvorfor må man logge inn med passord for å kunne se avsluttede auksjoner :?:
dracocrystal
Posts: 78
Joined: 12 Nov 2011 01:10

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by dracocrystal »

945,- + salær : )
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Jøss, det var en gunstig pris! Du har Norges Mynter også, slik at du kan imponere venner og bekjente med å holde opp mynten foran bildet i boken?
dracocrystal
Posts: 78
Joined: 12 Nov 2011 01:10

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by dracocrystal »

Jada, har den lille grønne : )
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by rega65 »

dracocrystal wrote:945,- + salær : )
Godt kjøp :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”