Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Numismatisk forum
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Først må jeg spørre: Har noen av dere noen gang drømt om å eie en mynt som er avbildet i en bok? Jeg tror mange vil svare ja.

På QXL.no har en selger lagt ut denne 8 skillingen 1734 for salg:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 593670116/

Ikke en mynt som man snur seg etter ved første øyekast, men dette er en "kjendismynt" da den er avbildet i Ahlstrøm, Brekke og Hemmingssons "Norges Mynter".

Nå skal det bli spennende å se hvor markedsverdien ligger på en mynt som er avbildet i Norges Mynter. Enkelte samlere mener det ikke er noe å skryte av, mens andre synes det er kjempemessig.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Kan nevne at for tre år siden kjøpte jeg 1/5 specien 1797 som er avbildet i samme bok av Numisma på Auction.no. Den gangen holdt jeg proveniensen hemmelig da jeg gjerne ville ha den selv.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Torashe »

Er vel bare la være by på denne :lol:
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Er det noen her som har mulighet til å legge ut bildet av denne mynten fra Norges Mynter? Er ikke i besittelse av utstyr til det nå.
User avatar
Oslo Mynthandel
Posts: 84
Joined: 28 Oct 2009 11:02
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Oslo Mynthandel »

A simple scan....
Attachments
8 sk 1734 Pic.jpg
8 sk 1734 Pic.jpg (154.2 KiB) Viewed 4579 times
8 sk 1734.jpg
8 sk 1734.jpg (131.89 KiB) Viewed 4576 times
Oslo Mynthandel
Tlf: 23 10 00 00
Epost: kontakt@oslomynthandel.no
Faks: 23 10 00 25
Web: www.oslomynthandel.no
Online Auksjon: auksjoner.oslomynthandel.no
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Tusen takk Georg!

Er selgeren av denne mynten bruker av forumet? Hadde vært interessant å høre hvem du kjøpte den av i sin tid.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Alex R »

Jeg mener at jeg har hatt den 5 øre 1908 som er avbildet i de røde siegmappene. Flekkene var veldig like. Synd jeg ikke har bilde av den lenger. Har tenkt å lage et "fototek" av alle myntene jeg har solgt. Morro å se om de blir videresolgt. :lol:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by kråketoppen »

Mener du Siegsalbum for 5 ører? Det bilde må være fra sent/tidlig på 60-70 tallet. Da startet du tidlig opp med å samle mynter.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by kråketoppen »

Pontus wrote:Først må jeg spørre: Har noen av dere noen gang drømt om å eie en mynt som er avbildet i en bok? Jeg tror mange vil svare ja.

På QXL.no har en selger lagt ut denne 8 skillingen 1734 for salg:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 593670116/

Ikke en mynt som man snur seg etter ved første øyekast, men dette er en "kjendismynt" da den er avbildet i Ahlstrøm, Brekke og Hemmingssons "Norges Mynter".

Nå skal det bli spennende å se hvor markedsverdien ligger på en mynt som er avbildet i Norges Mynter. Enkelte samlere mener det ikke er noe å skryte av, mens andre synes det er kjempemessig.
Har du klister hjerne?
Denne var det noe kjent med, men fikk ikke satt den på plass. Hvorfra kommer nå denne og først nå? Ekstra +++++ for at den er avbildet i NM. :D
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by kråketoppen »

kråketoppen wrote:Mener du Siegsalbum for 5 ører? Det bilde må være fra sent/tidlig på 60-70 tallet. Da startet du tidlig opp med å samle mynter.
Joda, det kan være "din" mynt, den kan ha fått samme skjebne som 8 skillingen 1734. :D
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Myntsamleren »

Pontus wrote:Har noen av dere noen gang drømt om å eie en mynt som er avbildet i en bok?
Nei, mine drømmer handler om helt andre saker.
Om mynten har vært avbildet noe sted er totalt uinteressant for meg.
User avatar
Oslo Mynthandel
Posts: 84
Joined: 28 Oct 2009 11:02
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Oslo Mynthandel »

I must agree - opposite to information who might have owned a coin before.
Knowing that a coin was part of a collection, and knowing about the collector, eventually even about the importance of his collection seems to me more of an "extra" in terms of attraction.

There is quite a number of coins we have sold during the recent years pictured in the new Sieg catalog - and I did not get the impression as the actual owners feel very touched by this fact.

Certainly also a result of the ongoing development in photography, enabling much more people to actually have access to images.

But it's interesting to see how well some people know their books - and being sharp enough to identify this fact !!
Oslo Mynthandel
Tlf: 23 10 00 00
Epost: kontakt@oslomynthandel.no
Faks: 23 10 00 25
Web: www.oslomynthandel.no
Online Auksjon: auksjoner.oslomynthandel.no
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by kråketoppen »

På framsiden av Sveriges Mynter, den fra samme forlag og hoved ref. som den norske utgaven. Der er avbildet en Svartsjødaler, som senere ble lagt ut for salg og det hadde ikke vært meg imot å eie den. Det er litt av desserten ved å samle gamle mynter. :D
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Alex R »

kråketoppen wrote:Mener du Siegsalbum for 5 ører? Det bilde må være fra sent/tidlig på 60-70 tallet. Da startet du tidlig opp med å samle mynter.

Ja, det er det albummet. Mynten har nok ikke vært i min eie da bildet ble tatt vil jeg tro. :lol: Er jo ikke sikkert det er den engang, men den har en misstenkelig lik flekk.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Det er som forventet delte meninger om hvor stort det er å eie en mynt som er avbildet i en bok. En ting vet jeg av erfaring: Personer som ikke samler mynter blir veldig imponert når du viser dem en mynt som det er bilde av i en bok! :D

Forøvrig tror jeg det er litt avhengig av hvilket forhold man har til boken det er snakk om. Jeg tilhører den generasjonen som vokste opp med Norges Mynter, og fra jeg var 6-7 år gammel satt jeg og beundret bildene av de rare gamle myntene i den. Da er det litt spesiellt å kunne eie en av disse myntene i voksen alder.

Men det blir spennende å se om markedet belønner en slik proveniens. Skal vi anta at en slik mynt under normale omstendigheter oppnår et sted mellom 1000 og 1500 kroner på QXL?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”