Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Numismatisk forum
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by kråketoppen »

De mynter jeg har bilder av er kun de som er satt opp i div. auksjonskataloger, som en liten trøst. Finnes disse bilder hos auksjonshuset eller slettes dem? Dette må sjekkes opp!!
Kunne vel vært kjekt å ha bildene av sine gamle mynter for å vise barnebarna den gang besten
var en litenstorsamler. :D
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Forøvrig så er denne 8 skillingen en veldig fin mynt for type. Jeg synes selgeren har vurdert den strengt. Ikke tilfeldig at Ahlstrøm valgte å ta bilde av denne når boken skulle illustreres.

Kan nevne at 1/5 specien 1797 som er avbildet i Norges Mynter, ble solgt fra Ahlstrøm desember 1973. Det står det på samleseddelen som fulgte med. det betyr at Ahlstrøm begynte å samle bilder til boken flere år før den gikk i trykken.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by holofire »

Pontus wrote:
holofire wrote:Har selv en fra samme år, bare i kv 1 som jeg gav 400,- for på qxl.. 1000-1500,- tror jeg neppe denne er verd, men at den er avbildet kan ha litt å si.. trenger kun 20 stk som er interresert i det for å få opp budene..

Tror kanskje en mynt som hadde vært avbildet på en forside kunne vært mere interresant! Langt færre av dem såklart...
Bare for å presisere. 1000-1500 er det jeg anser som markedspris på en slik mynt, hvis den ikke er avbildet i en bok. Jeg tror denne kan gå veldig mye høyere, det spørs bare om mange flere tenker slik som meg? :wink:

Skal være enig i at det er litt stas over en slik mynt. Den har jo tross alt litt mere historie med seg!
Ser jeg skrev 20 stk, men mener da 2 stk ang interesenter..

Synes fremseles du tar i litt med markedsprisen... Ligger i samme vurdering som de dyre danskene vil jeg mene.. eks nulle... Men den er samtidig fin.. Jeg gav 400,- for min i kv 1, denne er jo bedre som sagt!
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Torashe »

Og nå er det 4 fra forumet som er med 8) For min del betyr det absolut ingenting om hvem,hva hvor den har vært osv. eneste jeg ser er en fin mynt for den type.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Jeg skal love dere at det er morsomt å vise noen Norges Mynter, "Dette er den mest kjente boken om norske mynter, tusenvis av samlere samler etter den, å se nå her på dette bildet av denne 8 skillingen 1734 (så tar du den frem og holder den opp) Her er den! Det er denne mynten som er avbildet i boken, det var akkurat denne mynten som ble valgt ut av forfatterne til å illustrere denne typen!" :D
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Nå er høyeste bud 1500. Jeg tror at vi allerede nå kan konstatere at proveniensen har påvirket prisen. Det skal bli morsomt å følge den videre utviklingen!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by vivavegas »

Pontus wrote:Nå er høyeste bud 1500. Jeg tror at vi allerede nå kan konstatere at
proveniensen har påvirket prisen. Det skal bli morsomt å følge den videre utviklingen!
Alternativt at det er omtalen her på forumet som påvirker prisen. Synes jeg ser en veldig klar tendens til at auksjoner som blir omtalt her på forumet oppnår gode priser. Spesielt når det blir egne tråder med flere poster.

Trur nok mange lar seg rive med i budrunden, enten bevisst eller ubevisst.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by bengt »

Det er så mange som leser på dette forumet så hvis en auksjon blir omtalt her så er det veldig mange som får den med seg - og da oppnår ofte ting gode priser.

Men det er et tveegget sverd for auksjonsholder/selger, noen ganger blir objekter her negativt omtalt (feks for at utrop er alt for høyt) og da blir ofte ikke objektet solgt.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by holofire »

sånn er det med auksjoner, en blir revet med... Men kunne nesten vært artig med en test... 2 like auksjoner der en blir omtalt og en ikke.... Ikke umulig å få til... Men denne 8 skillingen er jo som omtalt fin til typen.
haakmann
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2010 18:56

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by haakmann »

Har mynten din vært eid av en konge og vært med på en TV serie får du i hvertfall god pris for den. Nær 21 millioner gikk en 5 Cent 1913 for denne uken:

http://www.dagbladet.no/2010/01/09/nyhe ... n/9852237/
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Hvis man studerer tilslagsprisene på eldre auksjoner, så ser man en klar tendens til at mynter med kjent proveniens oppnår høyere priser enn tilsvarende "anonyme" mynter. Følger det en interessant historie med mynten, det være seg at den har vært med i en tv-serie eller er avbildet i en bok, så vil det alltid være flere samlere som vil være villige til å betale ekstra for det. Jeg tror kanskje vi myntsamlerne ligger litt etter frimerkesamlerne på dette området. Det er mitt inntrykk at de er flinkere til å skape historier og myter rundt sine sjeldne merker.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Det er forståelig at de som nå er interessert i å sikre seg denne 8 skillingen ikke ønsker å bidra til å hause opp prisen, men vi tar gjerne i mot flere synspunkter på dette med proveniensens betydning for verdien!
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by 2rhaug »

Jeg har kjøpt mynter på f eks e-bay. Jeg spør og noterer meg hvor mynten kommer fra så langt tilbake som selger vet. Synes det er morsomt. Ved salg av dyre mynter synes jeg det er naturlig å gi denne infoen videre. En god story høyner selvsagt prisen. Det synes jeg ikke det er noe spesielt ved. Det gjelder jo alle samlerverdige gjenstander fra malerier til biler - og mynter.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by vemod »

User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Fem dager igjen av auksjonen. Mineline har hatt høyeste bud i to dager. Spørsmålet er om denne kjendismynten har nådd sitt maksimumspotensiale eller om det bare er stille før stormen?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”