Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Numismatisk forum
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Skal legge til at hvis selgeren hadde vært en profesjonell aktør, så hadde jeg nok holdt tett om proveniensen og kjøpt den selv med tanke på videresalg.

Vil vi kanskje oppleve at samlere begynner å sjekke om myntene de har kan være avbildet i NM? Det er sikkert flere som er i besittelse av noen av de andre avbildede myntene uten å være klar over det.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by kråkerøy »

Hmm.
Kanskje man skal bruke litt energi på å skrive en bok, og bruke myntene i egen samling som dokumentasjon i boken?
Det må jo være en utmerket måte å finansiere utgivelsen på.

Synes helt klart at det er artig med en mynt som er avbildet i en slik katalog, men denne mynten ble snakket opp alt for mye her inne. Denne formen for proveniens er morsom, men ikke verd 4000 kroner!
Selger bør være mest fornøyd her.

På sist OMH auksjon ble det omsatt en av samme type i 01 kvalitet, som ble solgt for kr 3400 kr+salær.
Den var 4 x så mye tiltalende som denne. Den var avbildet i auksjonskatalogen.
Jeg var nest høyest. Har angret noe på at jeg ga meg, og angrer ikke noe mindre etter dette auksjonsresultatet.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Jeg skal ærlig innrømme at jeg gjorde alt jeg kunne for å snakke opp prisen på denne mynten, men hvis jeg hadde vært interessert i den selv, så hadde prisen blitt ennå høyere.
bimmen
Posts: 6
Joined: 15 Dec 2009 22:17
Location: Hardanger

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by bimmen »

Hmmmm!
Kvifor så masse energi for å presse opp prisen
mvh.bimmen
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by jenskr »

Jeg er svært opptatt av proveniens, og har strekt meg langt for det tidligere. Denne type proveniens var ny for meg - hadde ikke tenkt på denne koblingen tidligere. Men jeg har absolutt sans for det, så gratulerer til kjøper. Jeg må nok følge bedre med i fremtiden med tanke på avbildede mynter i klassiske verk.
User avatar
Oslo Mynthandel
Posts: 84
Joined: 28 Oct 2009 11:02
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Oslo Mynthandel »

Surprising result - but probably also a bit a result of some very active support here.
Personally I don't really mind that kind of support, since it is obvious based on genuine believe and interest - and not driven by any other agenda than this.

Against my personal believe - and advise, one client started to feel an urgent need to have this specific coin in his collection, even though he has the type in a much better grade - but similar as Pontus, the reference meant very much to him. Again, as Pontus he has been starting to collect with that book, he has been through the pages thousand of times, and seeing the option to including a few coins in his collection which were pictured here were a very tempting thought.

But, I still would claim that it makes a difference what kind of reference it is - and certainly there is a difference between fks. a modern publication as Sieg and Norges Mynter of 1976 - and here is not only the age what makes the difference ( my claim again )

So, after all, it seems that Mineline wasn't so much out of the ballpark.

The seller is hopefully satisfied with the result, and so the buyer.
And Pontus deserves the credit of being quickest and best informed - and for having pointed out one important fact connected to collecting coins - the individual history of one object. And the interest and knowledge about these is best supported by engaged collectors, collector clubs, traditional coindealer ( no one should be surprised by this point ) - and on better days, webpages as Samlerforum.

And for that reason, to my mind, the real winner of this auction really is Pontus, because he has been able to remind us that a catalog price is just one value a coin might have.
Oslo Mynthandel
Tlf: 23 10 00 00
Epost: kontakt@oslomynthandel.no
Faks: 23 10 00 25
Web: www.oslomynthandel.no
Online Auksjon: auksjoner.oslomynthandel.no
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

bimmen wrote:Hmmmm!
Kvifor så masse energi for å presse opp prisen
mvh.bimmen
Fordi jeg synes en slik proveniens skal belønnes økonomisk! Dette med proveniens er noe jeg brenner sterkt for, og er glad for¨å se at norske myntsamlere vet å verdsette dette. Man kan uansett ikke forklare tilslaget på denne mynten med mengden av det jeg har skrevet i denne tråden. Når man ser hvilke budgivere som var med og kjempet om denne, så finner man høyst oppegående samlere og en kjent profesjonell aktør.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by AMO Berg »

Takk for dine flotte ord Georg!
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Mineline »

Gratulerer til kjøper .. :D

:D :D
mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
haakmann
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2010 18:56

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by haakmann »

Da får jeg takke en observant Pontus og samtidig bekrefte at vi ikke kjenner hverandre. Ei har vi heller ikke handlet med hverandre, så vidt jeg kan huske. Jeg har jo NM 995-1992 selv men siden jeg bruker Sieg 2009 som referanse på norske mynter fra 1700 til 1814 så har jeg oversett bildet i overnevnte katalog.
Angående spesielle myntsalg så tenker jeg på personen som skaffet seg norges eneste 4 Speciedaler 1661 for noen år tilbake. 3 millioner ga personen for den og det er vel fortsatt norgesrekord for en mynt? Er det noen som har noen formening om hva den mynten kan være verdt idag?
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by janpetter »

haakmann wrote:Da får jeg takke en observant Pontus og samtidig bekrefte at vi ikke kjenner hverandre. Ei har vi heller ikke handlet med hverandre, så vidt jeg kan huske. Jeg har jo NM 995-1992 selv men siden jeg bruker Sieg 2009 som referanse på norske mynter fra 1700 til 1814 så har jeg oversett bildet i overnevnte katalog.
Angående spesielle myntsalg så tenker jeg på personen som skaffet seg norges eneste 4 Speciedaler 1661 for noen år tilbake. 3 millioner ga personen for den og det er vel fortsatt norgesrekord for en mynt? Er det noen som har noen formening om hva den mynten kan være verdt idag?
4 specie 1678
haakmann
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2010 18:56

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by haakmann »

Beklager, da husket jeg feil. Ser at 1678 står som XR mynt i NM 995-1992. Var ikke mynten unik?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by vemod »

haakmann wrote:Beklager, da husket jeg feil. Ser at 1678 står som XR mynt i NM 995-1992. Var ikke mynten unik?
I følge Morten Eske Mortensen kjenner man til fire eksemplarer av 4 speciedaler 1678.

1. Den kg. Mønt- og Medillesamling, København.
2. Kaiserliches Münzcabinet der Eremitage, Skt. Petersborg
3. L.E. Bruun, hovedsamling på Frederiksborg Slot.
4. Eksemplaret solgt på Riibes auksjon nr. 18
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by bengt »

Oslo Mynthandel wrote:Against my personal believe - and advise, one client started to feel an urgent need to have this specific coin in his collection, even though he has the type in a much better grade - but similar as Pontus, the reference meant very much to him. Again, as Pontus he has been starting to collect with that book, he has been through the pages thousand of times, and seeing the option to including a few coins in his collection which were pictured here were a very tempting thought.
Yeah, I noticed that "you" were in on the latest minute, actually Monetarius' first bid was 3 minutes after the auction was suppose to end. If we or jkr had not tried to steal rega's bid during the last minutes the auction would not have lasted to the time where Monetarius started the bidding :-)
User avatar
Oslo Mynthandel
Posts: 84
Joined: 28 Oct 2009 11:02
Contact:

Re: Mynt AVBILDET i Norges Mynter tilsalgs på QXL

Post by Oslo Mynthandel »

We all believe that we have our tactics - but as you said earlier regarding a different subject - a clear mind - and a solid opinion about what one would like to pay seems to be the only reliable strategy.

I was sitting there and hoping that people involved will fast come to their limits - and it ended with others having a higher limit.

I had 5.000 - and would have made 2.5 % - which isn't really much of a profit, but for special clients just part of the whole job.

There were times when I was falling for the temptation to "follow" others, this did happen a lot in the early 90's when Busso Peuss sold the remains of the East German Handelsbank. Huge lots of GDR Minnemynter in a market with some month of absolute no limit whatsoever. You have an opinion, based on all kind of numbers, experience, knowledge etc. - watch others obviously easily passing your limit - and make last second moves.
Not all of them were good - we ( pre Norway, back in my German days ) had back then millions invested. Some good, some ok - and some very bad.

Such bids I'm not going to do anymore...

I was hoping to get the coin for 2.500, which I felt would have been a good price for all sides - but was proven wrong, and so I was hoping to be first on 5.000, hoping that this was a border for all - again a wrong assumption and a second too late as 5.000 was already covered

Thats how it goes - but no regrets - I think this was an auction with mainly winners !!.
Oslo Mynthandel
Tlf: 23 10 00 00
Epost: kontakt@oslomynthandel.no
Faks: 23 10 00 25
Web: www.oslomynthandel.no
Online Auksjon: auksjoner.oslomynthandel.no
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”