Ny godbit fra Samlerhuset

Numismatisk forum
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by seuk »

Det må være deres personale som er afbilledet på ovenstående medalje... :lol:
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by ZZzzz »

En hundrelapp er så billig at hvem som helst kan kaste bort dette en gang i måneden, når det dumper en ned i postkassen!

Men jeg er spent på om Samlerhuset / Myntverket vil tørre å prege flere på grunn av at de selger så mange? De har opplyst at opplaget er på 25 000. Kan de da fritt prege flere? Det skal bli spennende å se!
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

ZZzzz wrote:En hundrelapp er så billig at hvem som helst kan kaste bort dette en gang i måneden, når det dumper en ned i postkassen!

Men jeg er spent på om Samlerhuset / Myntverket vil tørre å prege flere på grunn av at de selger så mange? De har opplyst at opplaget er på 25 000. Kan de da fritt prege flere? Det skal bli spennende å se!

En hundrelapp er bare lokketilbud for den første. Deretter koster de mye mer.
Det at de har solgt så mange er bare et reklametriks, "nå må du forte deg å kjøpe, de er snart utsolgt" sender man inn bestillingen et år etter har de fortsatt varen på lager.
Og hadde de solgt 1000 om dagen hadde de solgt 5000 medaljer på under tre måneder (som vel er tiden disse har vært tilsalgs). Et av tallene må være feil, eller blir 1000 x 90 mindre enn 5000?

Opplagene de opererer med er forskjellige. Denne har førstedagsopplag på 5000, det vil vel si at de først lager 5000. Tror ikke de har solgt alle disse 5000 fordi de fortsatt reklamerer med det. Og så har de maxopplaget, jeg tror ikke de går over det uansett hvor mye de selger, men det er jo såpass høyt at de sannsynligvis aldri vil nå opp i det.

Forøvrig har de to forskjellige priser på denne, begge er tilgjengelige via nettsiden deres. Snakk om rot.

http://www.samlerhuset.no/altfornorge?u ... e-kort-pp)
http://www.samlerhuset.no/nyheter/kun-5 ... arat-gull/
95.jpg
95.jpg (161.57 KiB) Viewed 1792 times
440.jpg
440.jpg (165.13 KiB) Viewed 1796 times
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by MarkusLømo »

jornkris wrote: Og hadde de solgt 1000 om dagen hadde de solgt 5000 medaljer på under tre måneder (som vel er tiden disse har vært tilsalgs). Et av tallene må være feil, eller blir 1000 x 90 mindre enn 5000?
Det er jo en måte å få regnestykket til å gå opp på, hvis de har hatt 85000+ returer....
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

Nå har de faen meg laget en spesialutgave til 950 kroner.
http://www.samlerhuset.no/nyheter/spesi ... cat_id=362
En fantastisk mulighet til å kaste penger ut vinduet. Betal 950 kroner for noe som ikke engang er verdt hundrelappet.
Men telefonselgerne deres klarer sikkert å lure noen som ikke vet/skjønner hva dette er.
spesialutgave.jpg
spesialutgave.jpg (154.85 KiB) Viewed 1584 times
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by ZZzzz »

Dette er jo rett og slett genialt. De klarer å selge kobbernikkel til gullpris!

Hva mener de med førstedagsutgaver? Er det stemplet på posten med dagens dato?,

Eksklusiv gradering på randen. Hva er eksklusivt med en graving på randen?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by AMO Berg »

Men det er jo bare 3000 av den da! :lol:
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by losset »

Var på Gamle Logen den 9 April og hørte på foredraget til Gunnar Sønsteby. Dette var et "halleluja møte" i regi av Samlerhuset.

Snittalderen var godt over 60 år, Men foredragsholder var passert 90 og fortsatt sprek som en Gyngehest.

Tikken Manus var også på stedet, hun begynte bære preg av alderen - Desverre.

Ellers var standen til Samlerhuset godt besøkt, der det var pansjonister som ble tiltrukket av Kråkesølvet og overprisede varer.

Men et flott tiltak i regi av Samlerhuset ( den skal de ha ).
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by svessien »

Anders M. O. Berg wrote:Men det er jo bare 3000 av den da! :lol:
Det er nok mange flere, men bare 3000 NUMMERERTE :lol:

Tipper de gode nummerene; 1111, 2222, 1234, osv. er de SKIKKELIGE samlegodbitene.

Uansett, her har vi nok tidenes numismatiske investering!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by ZZzzz »

Kan man kalle dette for en egen medalje, når man i ettertid har belagt den med platina, en handling som ikke er en del av medaljeproduksjonen?

Jeg mener det kan sammenlignes med om jeg tok noen kronestykker og fikk den belagt med gull. Kunne jeg da ha solgt dem som en helt ny type mynter? Nei er nok svaret.

Jeg mener medaljene med og uten platina er den samme medaljen, hvor den ene har blitt behandlet i ettertid. I så fall er det løgn at den kun eksisterer i 3000 numererte eksemplarer. Man har da i virkeligheten en dobbeltnummering for hele 6000 medaljer!
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

Det er vel to alternativer for hvorfor de nå selger denne.
1. Salget av den vanlige har gått så bra at opplaget nær er utsolgt og de ønsker å komme seg rundt begrensingen om maxopplag.
2. Salget av den vanlige har gått så dårlig at de har brent inne med mange og derfor belegger dem med rhodium-platina i et desperat forsøk på å selge resterende.

Vi får vel svaret om halvannet år når de som har kjøpt denne verdiløse dritten finner ut at de skal selge for å innkassere verdistigningen de tror er der (men så ender de opp med å tape 80-90% av det de betalte i stedet).
Dukker det opp mange tilsalgs er det alternativ 1, dukker det opp få er det alternativ 2. Jeg håper jeg slipper å se så mange.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by KingO »

"Det Norske Myntverket har bestemt at opplaget settes til kun 3000 nummererte førstedagsutgaver"

Dette er vel ren løgn. Det er vel Samlerhuset som bestemmer hvor mange medaljer de bestiller ?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by Espen »

Jeg kunne ha strekt meg til 5kr for en slik om den var med kapsel.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

Espen wrote:Jeg kunne ha strekt meg til 5kr for en slik om den var med kapsel.
Og frakt ...
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

Nå har første selger av denne dritten dukker opp på qxl.
Han prøver på halvparten av det han ga, ingen bud sålangt.
Hadde han lest på samlerforum i november og sett advarselene våre hadde han sluppet dette tapet.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/mi ... 612016806/
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”