Ny godbit fra Samlerhuset

Numismatisk forum
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Ny godbit fra Samlerhuset

Post by SaccoMan »

Er det noen som greier å la dette fantastiske tilbudet gå fra seg :?:

http://www.samlerhuset.no/altfornorge?u ... e-kort-pp)

Ikke bare får du denne fantastiske medaljen til en hyggelig pris, du får også fortrinnsrett til en serie relaterte samleobjekter. Hver måned vil det dumpe en kraftig overpriset medalje ned i postkassen din. Den kan du regne med å få solgt igjen senere for ca. 1/10 av hva du ga for den.

Heia Samlerhuset :!:
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by ZZzzz »

Legg merke til at den utgis i "myntmetall"........

Hva er myntmetall?
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by totto09 »

ZZzzz wrote:Legg merke til at den utgis i "myntmetall"........

Hva er myntmetall?
Spør Kinamannen. :lol:
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by losset »

:lol:
totto09 wrote:
ZZzzz wrote:Legg merke til at den utgis i "myntmetall"........

Hva er myntmetall?
Spør Kinamannen. :lol:
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by vemod »

Hrmf. Det finnes alltids et jubileum. "Det er snart tid for den årlige kjøpeorgien, også kalt "jul", og pga. kinosuksessen med Max Manus, vet vi at det finnes ei stor gruppe kjøpesterke krigsnostalgikere uten peiling på mynter og medaljer".

Skjæra tar det som blinker.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by vemod »

ZZzzz wrote:Legg merke til at den utgis i "myntmetall"........

Hva er myntmetall?
Det står lenger ned på siden: "Det klassiske myntmetallet kobbernikkel". (!)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

ZZzzz wrote:Legg merke til at den utgis i "myntmetall"........

Hva er myntmetall?
Myntmetaller kobbernikkel. Eller var teksten annerledes når du var innom?

Alt for Norge 1940-1945" blir utgitt av Det Norske Myntverket. De vakre utgavene preges i det klassiske myntmetallet kobbernikkel, belagt med 24 karat gull.



Forøvrig en fantastisk mulighet til å kaste pengene sine ut av vinduet. Hva er prisen for de påfølgende medaljene?
400? 500? 600?
Når stakkarene som kjøper dritten skal selge igjen får de kanskje 50 (som forøvrig er langt mer enn det koster å lage disse)
Resten er ren fortjeneste i lomma på de pengegriske råselgerne i Samlerhuset.

Jeg kan ikke si jeg synes den har så stor kunsterisk verdi heller. Hvilke løver er dette? Hvilken krone er det over V'en?
En enkel fremstilling av et kjent bilde.
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by Thomas B »

De stakkarene som kjøper dette vil nok tape masse penger.
Men gamle Olga på 80 år har kanskje vanskelig for å si nei når den hyggelige selgeren fra Samlerhuset ringer og Per på 75 faller for den flotte broskyren han får i posten hvor det på glanset papir snakkes om hvor verdifull og eksklusivt dette er. Og krigen og innsatsen under krigen og kong Olav er jo ting de vil minnes.
Dette er jo en investering både barna og barnebarna vil nyte godt av.

Disse selgerne fra Samlerhuset rangerer jeg på linje med de som selger (solgte) fellesgjeldbombeleilighetene, strukturerte spareprodukter og pyramidebløffene.
Et hardt markedført råsalg med bløffer og store ord for å lure penger av de stakkars kjøperne.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jba »

Thomas B wrote: Disse selgerne fra Samlerhuset rangerer jeg på linje med de som selger (solgte) fellesgjeldbombeleilighetene, strukturerte spareprodukter og pyramidebløffene.
Et hardt markedført råsalg med bløffer og store ord for å lure penger av de stakkars kjøperne.

Der traff du virkelig spikeren Thomas B!! Nøyaktig slik ser jeg det også.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by ha-rob »

Hva er forresten gullverdien på en medalje i "myntmetall" som er belagt med 24 karat gull??? Kommer sikkert an på størrelsen på medaljen og tykkelsen på gullbelegget. Kan vel ikke være stort? Poenget er at det sikkert er flere uvitende eldre som går fem på og kanskje tror at hele medaljen er i gull.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by KingO »

jornkris wrote: Forøvrig en fantastisk mulighet til å kaste pengene sine ut av vinduet. Hva er prisen for de påfølgende medaljene?
400? 500? 600?
Fra kjøpsbetingelsene:
"Dersom jeg beholder medaljen er jeg garantert fortrinnsrett til kommende utgaver belagt med 24 karat rent gull som minnes de viktigste begivenhetene fra 2. verdenskrig. Disse vil bli tilsendt etter hvert som de utgis, til offisiell utgivelsespris 440 kroner (frakt og forsikring på 59 kroner tilkommer). Jeg kan når som helst avslutte samlingen uten å angi årsak."

Det som er så tragisk er at denne samlingen ikke kommer til å oppnå noen verdi i annenhåndsmarkedet fordi det bare er cuni materiale som er brukt. De andre seriene har tross alt blitt solgt for sølv smeltepris.
Dyrt å betale 500 kr for noe som er verdt 1 kr. Jeg tror nok Samlerhuset tjener en god del på portoen. At de forsikrer en sending som for dem er verdt 1 kr tviler jeg på. Store firmaer får dessuten egne avtaler med posten, så når man trekker fra for porto og embalasje så sitter nok Samlerhuset igjen med en fortjeneste på minst 50 kr bare på portoen.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by KingO »

ha-rob wrote:Hva er forresten gullverdien på en medalje i "myntmetall" som er belagt med 24 karat gull??? Kommer sikkert an på størrelsen på medaljen og tykkelsen på gullbelegget. Kan vel ikke være stort? Poenget er at det sikkert er flere uvitende eldre som går fem på og kanskje tror at hele medaljen er i gull.
Gull kan valses ekstremt tynt. "Gullbelagt" har derfor i realiteten ingen verdi.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

jba wrote:
Thomas B wrote: Disse selgerne fra Samlerhuset rangerer jeg på linje med de som selger (solgte) fellesgjeldbombeleilighetene, strukturerte spareprodukter og pyramidebløffene.
Et hardt markedført råsalg med bløffer og store ord for å lure penger av de stakkars kjøperne.

Der traff du virkelig spikeren Thomas B!! Nøyaktig slik ser jeg det også.
Når det gjelder firmapolicy, moral, salgsfokus og omgang med sannheten er det relevante sammenligninger. De har jo et delvis provisjonsbasert lønnssystem (som de nevnte) og flere ansatte hadde oppunder millionen i inntekt på forrige ligning. Man markedsfører veldig hardt med direkte løgner om verdi og verdistigningspotensial (som de nevnte). De er klar over hvor dårlig butikk dette er for kjøperne, men fortsetter å kjøre på pga grådighet og egen vinning (som de nevnte).

Men det er en vesentlig forskjell. I stedet for et stort tap for noen få kunder så lurer de flere kunder for mindre beløp. Når det dumper en forsendelse fra Samlerhuset ned i postkassa til 500 kroner så har kjøperen tapt 450 kroner. Men 450 kroner er ikke noe å skrive om i avisen. Men hvis den stakkars kunden får en slik måned etter måned blir det tilslutt mye penger.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by KingO »

Internt i samlerhuset finnes bare 2 scenarioer:

1. De ler og vitser ondskapsfullt over alle de klarer å lure med det dritet de selger

eller

2. De lever et liv i total benektelse og fortrengelse over hva de er med på
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ny godbit fra Samlerhuset

Post by jornkris »

Ikke mange her som er interessert i å kjøpe disse medaljene. Vi vet vel alle at annenhåndsverdien er uhyre lav.

Men de selger dritten.
Ifølge bloggen til Fausa selger de over 1000 slike om dagen.
manus.jpg
manus.jpg (95.81 KiB) Viewed 3425 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”