Maria Theresia Thaler, hjelp!

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Maria Theresia Thaler, hjelp!

Post by Espen »

Kjøpte for en tid tilbake en kiloslott med sølv på qxl av mynt og seddel børsen og i den så lå det en mynt jeg inntil nå har antatt at var en slitt restrike inntil at jeg ble stilt spørsmålet om det virkelig var en restrike på qxl, la den nemlig ut i den tro at det var en restrike, hadde heldigvis ingen bud inne så jeg fikk avsluttet auksjonen.

siste bildet er av en restrike til sammenligning

Image

Image

Image

Image

snakker vi her en ekte Maria Theresia thaler ? og i såfall hva er verdien på en slik en?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Maria Theresia Thaler, hjelp!

Post by Espen »

mulig at dette er en restrike laget i hvit kobber :oops:

http://cgi.ebay.com/Replica-Maria-There ... 18Q2el1247

virker som om den i hvit kobber har noe mindre blankett, dog jeg mistenker at det er denne da mynten ikke har skikkelig "ring" lyd når jeg knipser på den.

http://www.theresia.name/en/svariants.html var jo bare sånn ca 200 varianter av denne. :|
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Maria Theresia Thaler, hjelp!

Post by myntsamlern »

Hva er en resstrike? En kopi?
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Maria Theresia Thaler, hjelp!

Post by Espen »

er vel en lovlig kopi
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Maria Theresia Thaler, hjelp!

Post by Kjetil Kvist »

Maria Theresia-daleren er ikke en sjelden mynt, heller ikke som original. Din mynt er en restrike, men det er vanskelig å si hvor gammel den er. Dette var en populær mynt i Midt-Østen, Etiopia, Somalia, Eritrea osv. En gang ble den preget for handel med disse områdene, i dag preges den mest for turistmarkedet.

Du kan ikke ta den på lyd. Ingen mynter er stemt helt likt, så klangen vil være forskjellig. Det du må gjøre er å gå gjennom listen på siden for Maria Theresia Taler Variants, eller skaffe deg en spesialkatalog.

Verdien vil variere, selvsagt. Det finnes ivrige samlere på dette, særlig i utlandet, og enkelte myntsteder er mer ettertraktede enn andre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”