Kvalitetsvurdering

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Kvalitetsvurdering

Post by ha-rob »

Det har vært mange diskusjoner på diverse forum om kvalitetsvurdering. Den siste jeg så var på forumet til qxl (samlerhjørnet). Den var laaaaang og faktisk litt underholdende. Hadde ikke tenkt å legge opp til noen ny diskusjon her.

Selv er jeg langt fra proff på området. Skulle gjerne betalt litt for å gå på et kurs i kvalitetsvurdering. Fins det noen slike kurs, foredrag e.l. om temaet? Kanskje det arrangeres noe i regi av div. myntklubber? Noen tips?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Kvalitetsvurdering

Post by Espen »

En måte vi kan skjerpe våre kunnskaper på er jo å poste bilder av våre allerede graderte mynter og få forumets medlemmer til å gjette graden.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kvalitetsvurdering

Post by ZZzzz »

Det er en god ide! Men kvalitetene 01, mellomkvaliteten 0/01 og 0 er vanskelige, heller umulige å skille fra hverandre på bilder. Helst bør man ha mynten foran seg med godt lys. Men det er jo verdt et forsøk å prøve å avbilde dem! Kanskje noen klare å framstille gode kvalitetsbilder av de ovenfornevnte kvalitetene?

Jeg kan også si fra egen erfaring, at å lære å vurdere mynter tar lang tid. Da jeg var 9-10 år gammel begynte jeg i en myntklubb og tok med meg mynter som jeg lurte på kvaliteten. Her fikk jeg gode svar og råd. Var jeg i tvil om kvaliteten på et auksjonsobjekt spurte jeg også. Hos mynthandlere fikk jeg kjøpt mynter til min samling, som nøye ble studert og sammenlignet med andre mynter. Kanskje dette er noen tips? Ihvertfall trengs tid og masse sammeligning og studering av forskjellige mynter!

En annen ting vurderingen beror på er jo øyet som ser: et utrent, et erfarent, et strengt, et sløvt og et gammelt øye!

Jeg vil også bare legge til at man desverre nå i dag kan refere til de gamle gode kvalitetene. Da man var strengere i vurderingene. Nå har det desverre sklidd ut.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Kvalitetsvurdering

Post by Alex R »

Hvorfor ikke bruke det svenske systemet?

2= 1-
4= 1
6= 1+
8= 01
10= 0


Så bruker man oddetallene i mellom som mellomgraderinger? Dette burde jo løse svært mange problemer.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”