Skriv opp din samling!

Numismatisk forum
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Skriv opp din samling!

Post by Kjetil Kvist »

Alex R wrote:Det er hvertfall den absolutt beste 2 kr 07 jeg har sett.
Jeg har sett en i nærmest proof. Oslo Mynthandel auksjon i 1994. Gikk for mangedobbel katalogpris.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Skriv opp din samling!

Post by Kjetil Kvist »

Den amerikanske betegnelsen mint state - MS - er helt grei den. Det betyr at mynten er usirkulert, men at man tar høyde for produksjonsspor og eventuell slitasje fra den gangen de lå i myntsekker. Graderingen tar også høyde for at større mynter oftere får mer skjemmende produksjonsspor. Det er strengere krav til perfekthet jo mindre myntene blir.

Jeg har noen oppfatninger om dette, men jeg tviler litt på om jeg har helt rett.

Nå tror jeg kanskje Bjørn dro litt vel hardt i når han sa MS67. Det er en uhyre perfekt kvalitet. Som en tommelfingerregel har jeg lært at MS65 betyr null slitasje i myntskjæret. Den skal være fullstendig lusterous som amerikanerne sier. MS63 er en lavere grad enn dette, og MS64 har vært en mellomgrad. Du kan få mange virkelig flotte mynter i MS64. Men en MS65 er ikke godt nok til å være en norsk 0 såvidt jeg kan bedømme. MS66 tror jeg derimot ville ha passert med all enkelhet. MS63 til 65 er norsk 0/01.

MS60-62 vil jeg kalle norsk god 01. Amerikansk AU, som oftest blir betegnet som AU58 eller AU55, er 01. Amerikansk EF45 kan være, men ikke alltid, norsk 1+/01. VF er der, som her, en stor sekkebetegnelse. Det blir mer og mer pirkete, og behov for flere aktive grader, jo bedre kvalitet mynten er i.

Sånn ser i alle fall jeg på det, men så skal det sies at jeg nok er best på antikke mynter.

Så skal det sies at norske mynthandlere har en ganske fleksibel gradering av 0. Jeg husker da Oslo Mynthandel solgte en sekk 1-kroner 1947 og kalte alle 0. Riktignok hadde de selvsagt aldri vært i sirkulasjon, men det virket for meg å være en litt for formell definisjon av begrepet. Noen av myntene var nok 0, men neppe alle. Selv mynter i myntsekker får slitasje.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Skriv opp din samling!

Post by Espen »

her var det mange meninger ute gitt, angående mor norge mynten så har jeg faktisk sett en penere bli solgt på auction.no av numsima mynthandel, de sa det var den peneste de hadde hatt og den gikk for over 2000, den var 0 kvalitet.

0 kvaliteten kan være vrien gitt, jeg vil ikke si at alt som er nytt ut fra myntverket er 0 kvalitet, f.eks dagens 20 kroner ser jo ut som dass.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Skriv opp din samling!

Post by ha-rob »

Kjetil, jeg ser at Bergen Mynt og Seddel (http://www.myntogseddel.no) har oversatt den amerikanske skalaen til norsk skala. De sier at kvalitet 0 går helt ned til MS60 mens 0/01 ligger mellom 50-60, altså litt ulikt det du mener.

Etter å ha lest utallige meningsutvekslinger på diverse fora, så er det for meg ganske klart at det er mange ulike meninger om kvalitetsvurdering. Selv er jeg for amatør å regne. Derfor blir det jo til at jeg hører med på hva en profesjonell mynthandler sier/mener enn det andre samlere mener. Samtidig er jo mynthandlere ute etter å selge mest mulig selv om de er aldri så profesjonelle, så kanskje man bør være litt på vakt for overvurderinger. Men blir likevel ikke akkurat mindre forvirret når det er så mange forskjellige meninger ute og går. Har selvsagt respekt for at det er mange ulike meninger. Men de forskjellige meningene spriker en del hvis man tar for seg ytterpunktene. Noen er til og med ganske bastante i sine meninger til tross for at de ligger et stykke unna det profesjonelle fagfolk mener.

Men men, kvalitetsvurdering er og blir en subjektiv oppfatning, og da må vi vel leve med sprikende meninger. Hver og en får vel bygge opp sin egen erfaring på kvalitetsvurdering gjennom å ta i øyesyn mynt på mynt på mynt. Spennende er det!
Last edited by ha-rob on 18 Sep 2008 18:49, edited 2 times in total.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Skriv opp din samling!

Post by Alex R »

Nå er det jo også sånn at dere har mange år mer erfaring enn meg, men jeg har sett mange som er vesentlig værre på å sette kvaliteter.

Både roschberg og oslo mynt har sakt at de synes jeg har et ganske bra vurderingsøye. Men det er jo alltids rom for forbedring.

Men som jeg sa: Hvis noen skal på messa i vikinskipet den siste helga i oktober, kom innom 12b, der står jeg og faren min med mynter/plater.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Skriv opp din samling!

Post by Alex R »

ta dere en titt på skanfil sin auksjon: der har de en mor-norge i kvalitet 0. Min er vesentlig finere.

Det var også en som nevnte at manken på 2 kr 14 jeg hadde var veldig svak; Ja, det har neste alle mor-norgene. Samtlige jeg har hatt har en meget svak manke. Hvordan skal en mynt liksom kunne bli slitt på et sted og ikke gi merker noe annet sted?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Skriv opp din samling!

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har også studert Bergen mynt- og seddels norske oversettelse av skalaen. Jeg mener de har misforstått noe når det gjelder de lavere MS60-gradene. Myntene er helt riktig usirkulerte, men det betyr ikke at de er 0. Uansett. Kvalitetsvurdering er et spørsmål om skjønn. Den som studerer det amerikanske markedet vil også se at MS65 ikke nødvendigvis tilsvarer MS65-pris, og det er mynter i MS64 som ser bedre ut enn MS65 av samme grunn: Mennesker ser ulikt på dette.

Så er jeg enig med Alex i manken på 2-kronen 1914. Dette har også noe å gjøre med det rent pregetekniske, slik som vi alle tar høyde for når det gjelder jernmyntene fra samme tid. Relieffet på denne 2-kronen er vanskelig å få fram.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Skriv opp din samling!

Post by Kjetil Kvist »

Forøvrig: Det beste rådet jeg noensinne har fått når det gjelder å bygge opp en myntsamling: "Kjøp den beste kvaliteten du har råd til." Tygg litt på det. Det rådet kan tolkes på mange måter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Skriv opp din samling!

Post by Espen »

og som amerikanerene sier, kjøp mynten, ikke holderen.
User avatar
steinlasse
Posts: 20
Joined: 05 Aug 2008 11:40
Location: Vestfold

Re: Skriv opp din samling!

Post by steinlasse »

Mange artige innslag her, kvalitetsvurdering er subjektivt så det holder.

Jeg har vært av/på samler i 30 år, og målet er bl.a komplett årgangsmynt fra og med Oscar2 i så god kvalitet jeg har råd til.
I de seinere år har en blitt mer og mer kvalitetsbevisst, og 0-mynt i dag er ikke det samme som "usirkulert 0" for 15 år siden, med det resultat at den ultimate 0-mynt samlingen tar lang tid..

Alle som selger, vil gjerne legge på en gradering om mulig, og ingen som kjøper vil innrømme å ha blitt lurt.
Jeg har fått 0-mynt fra forhandlere og private som etter en runde i mikroskopet(!) slettes ikke holder hva som har blitt lovet, så noen miner har det blitt opp gjennom. Men det ender som regel med påstand mot påstand, noe ala diskusjonen her.
Så har man mulighet til å få se mynten, og får den gode følelsen, da får det være vurdering god nok.

Men bare fortsett diskusjonene, interessant lesing :-)

stein
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”