Euro Prøvemynter 2004

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Euro Prøvemynter 2004

Post by myntsamlern »

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?IDI=542889318

Kjøpte disse myntene for en stund siden uten egentlig å vite hva de er for noe og hva de brukes til, forklar!
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Euro Prøvemynter 2004

Post by Kjetil Kvist »

Dette er rene fantasiprodukter laget for å tappe samlere for deres hardt ervervede kroner. :D

Mer alvorlig: Innføringen av Euro har skapt en større interesse for mynter i Europa. En del fantasiprodukter har blitt produsert, blant annet "euro-mynter" fra land som ikke er mer i samarbeidet. Det har blitt laget flere serier for Storbritannia, noen for Danmark og Sverige. For Norge finnes det minst to, kanskje flere, ulike serier. Produsentene har ofte brukt motiver fra gamle norske medaljer som motiver, for eksempel Karl Johan-statuen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Euro Prøvemynter 2004

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Dette er rene fantasiprodukter laget for å tappe samlere for deres hardt ervervede kroner. :D

Mer alvorlig: Innføringen av Euro har skapt en større interesse for mynter i Europa. En del fantasiprodukter har blitt produsert, blant annet "euro-mynter" fra land som ikke er mer i samarbeidet. Det har blitt laget flere serier for Storbritannia, noen for Danmark og Sverige. For Norge finnes det minst to, kanskje flere, ulike serier. Produsentene har ofte brukt motiver fra gamle norske medaljer som motiver, for eksempel Karl Johan-statuen.
Ikke noe å spare på altså....
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Euro Prøvemynter 2004

Post by Espen »

har sett dette settet gå for mer enn det du ga for det myntsamlern, var ikke det værste kjøpet etter min mening.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Euro Prøvemynter 2004

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror det kan være verdt å skille mellom hypede og varige samlerobjekter. Jeg tviler ikke på at settet har blitt solgt for mer enn 140 kroner, men det er så mange skapte samlerobjekter som har blitt solgt for mer enn det de er verdt. Det er jo bare å peke på Samlerhusets mange medaljeserier. Dette settet er ikke norsk annet enn i navnet. Det er produsert utenlands, det er designet utenlands og de aller fleste er solgt utenlands. Hadde det vært en marginal mulighet for at euro ble myntenhet i Norge, så kanskje det hadde vært artig som kuriosa. Husk at det ble laget ecu for Norge den gangen det lå an til å bli den nye europeiske mynten. I dag er det vel ingen som husker dem.

Det beste rådet jeg kan gi til samlere er å satse på de veletablerte og velprøvde samlerobjektene. Det er meget uvanlig at helt moderne og nye produkt holder seg i flere år framover.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Euro Prøvemynter 2004

Post by Espen »

En god regel som jeg ser blir sagt mye på andre myntforum er å ikke kjøpe objekter du ikke forstår.

Sier seg egentlig selv, men verdt å nevne det læll.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”