Sieg boka i posten i dag

Numismatisk forum
Post Reply
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Sieg boka i posten i dag

Post by Christian H »

Heisann!

Fikk Sieg boka i posten i dag.
Noen andre som har fått tid til å gå igjennom boka?

Hva synes dere om prisene på 1600 talls myntene?

Christian
Samlerområde: Skillinger fra 1700
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by storbrum »

Christian H wrote:Heisann!

Fikk Sieg boka i posten i dag.
Noen andre som har fått tid til å gå igjennom boka?

Hva synes dere om prisene på 1600 talls myntene?

Christian
Hva med prisene? har di steget? jeg har ikke fått boka enda... :D
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by Christian H »

Det er jo ingen bok siden 1992 som har gitt priser på disse myntene.

Før har det jo bare vært fra 1700-
Samlerområde: Skillinger fra 1700
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by jenskr »

Christian H wrote:Det er jo ingen bok siden 1992 som har gitt priser på disse myntene.

Før har det jo bare vært fra 1700-
Jeg antar storbrum mente i forhold til fjorårets utgave av Sieg. Men unntak av de som er nye i årets utgave (Christian IV).
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by bengt »

Jeg gikk gjennom dansketid-samlingen min i går og la inn alle dataene i et Excel ark jeg bruker for å ha oversikt over samlingen. Mitt inntrykk er at prisene i katalogen ligger rundt det jeg har betalt for myntene de siste to årene så jeg konkluderer med at prisene hverken er "blåst opp" eller satt kunstig lavt. En fin veiledning på de fleste mynter synes nå jeg.
User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by totto09 »

Fikk den for 2 dager siden og har bare rukket og skumlese litt, ser at prisene etter 1814 spriker litt i forhold til NM 2010. Når det er sagt så se jo Sieg priset i Danske kroner.

Blir spennende og se hva den Norske utgaven blir når den eventuelt kommer ut.
gandhara
Posts: 81
Joined: 20 Jul 2009 22:20

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by gandhara »

Boken er pen og formatet er ok - bildene er til dels nye og prisene på mye av det Danske materialet er oppjustert - i alle fall for de eldre myntene og i god kvaliteter - mange vil nok sikkert sette spørsmålstegn med noen av de norske prisene og mene at de i noen tilfeller er for lave - eller at de ikke er konsekvente med tanke på sjeldenhetsgradene for en del mynters vedkommende - det vil si at prisene ikke harmonerer innbyrdes når det gjelder sjeldenhetsgrad eks. kan en mynt som er kjent i 8-10 eks prises høyere enn en tilsvarende som er kjent i 2-3 eksemplarer.
Uansett er bidraget fra Sieg godt og katalogen er meget bra - egentlig burde den nye Norgeskatalogen kommet på markedet før Siegkatalogen - men man får vente å se..... den burde komme svært snart....
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by kråketoppen »

Ja , nå begynner jeg å bli aktiv her på forumet og håper mine innlegg og stikkord ikke er for plagsomt ? Siste Siegs har jeg ikke fått ennå, men den er som høstregnet og alltid sett frem
til utgivelsen. For noen år siden måtte jeg bemærke for utgiver Pilegaard at den norske
24 skilling 1763 var byttet om, slik at NM 19 / Hede 2A var blitt til type nr.II, NM 20 / Hede 2B.
Dette ble jo rettet opp etter 2 utgivelser, men ser nå og i forrige katalog at feilen er der igjen.
Som nevnt har jeg ikke høstens katalog,men er trykkfeilen er der ennå ? Er det ikke noen
danske numismatikere, som går igjenom stoffet eller er det filatelister? Når jeg først er inne på trykkfeilsiden, så må jeg få med at Norges Mynter 1816- 2007 hadde satt 900/1000 på
5 kroner 1963 - 1973 , det sto der fra første utgave og i mange år framover enda jeg påpekte feilen minst 3-5 ganger. Men til " forsvar " var det ingen i min lokale myntforening, som hadde
oppdaget trykkfaen heller. :twisted:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by kråketoppen »

kråketoppen wrote:Ja , nå begynner jeg å bli aktiv her på forumet og håper mine innlegg og stikkord ikke er for plagsomt ? Siste Siegs har jeg ikke fått ennå, men den er som høstregnet og alltid sett frem
til utgivelsen. For noen år siden måtte jeg bemærke for utgiver Pilegaard at den norske
24 skilling 1763 var byttet om, slik at NM 19 / Hede 2A var blitt til type nr.II, NM 20 / Hede 2B.
Dette ble jo rettet opp etter 2 utgivelser, men ser nå og i forrige katalog at feilen er der igjen.
Som nevnt har jeg ikke høstens katalog,men er trykkfeilen er der ennå ? Er det ikke noen
danske numismatikere, som går igjenom stoffet eller er det filatelister? Når jeg først er inne på trykkfeilsiden, så må jeg få med at Norges Mynter 1816- 2007 hadde satt 900/1000 på
5 kroner 1963 - 1973 , det sto der fra første utgave og i mange år framover enda jeg påpekte feilen minst 3-5 ganger. Men til " forsvar " var det ingen i min lokale myntforening, som hadde
oppdaget trykkfaen heller. :twisted:

Jeg mener ikke noe stygt om filatelister, har selv samlet på frimerker, men som " hobbyens konger er frimerker er kongenes hobby mynter " :wink:
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by Spicyspecie »

Personlig synes jeg vureringen i Sieg er altfor nøktern i forhold til spesielt mynter under danske perioden har gått for diverse auksjoner det siste året.

Norgesmynter og Sieg har jo total forskjellige vurdering selv om en ganger vurdering i Sieg med 1,15. Igjen så er altså vurderingen der lavere en den norske katalogen.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by bengt »

Spicyspecie wrote:nøktern
Synes det er en fordel jeg, heller det enn at Samlerhuset skal fortelle meg hva jeg må betale for en mynt...
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by jenskr »

bengt wrote:
Spicyspecie wrote:nøktern
Synes det er en fordel jeg, heller det enn at Samlerhuset skal fortelle meg hva jeg må betale for en mynt...
Helt enig. Synes personlig at noe mynt i Norges Mynter er grovt overpriset. Og ser med glede på nøkternhet i katalog vurderingene. Av de sjeldne objektene blir prisen det markedet er villig til å betale, og da er auksjons historikken en mye bedre pekepinn på prisnivået på de forskjellige myntene.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Sieg boka i posten i dag

Post by hertervig »

De finske gullmyntene fra tsartiden er ihvertfall nøkternt priset, skal ikke bli lett å få dem så rimelig.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”