Oppbevaring av mynter

Numismatisk forum
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Oppbevaring av mynter

Post by mynten »

Lagrer mine mynter i bankbokser.Der ligger de godt sammen med frimerkesamlingene.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Oppbevaring av mynter

Post by myntsamlern »

http://www.myntogseddel.no/Album-Samler ... 3-mm-.html

Hva mener det med at det er med lim? Hvor brukes limen? Er denne typen å anbefale til f.eks gullmynter jeg kjøper på qxl, som ikke har noe etui.
Image
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Oppbevaring av mynter

Post by vivavegas »

Har du virkelig ikke disse myntlommene.....
Trudde alle hadde disse (he-he).

Limet er altså festet på flaten (utenom sirkelen). Når man skal lukke lommen så tar man av ett plastbelegg på den ene flaten, og under er det lim som gjør at de festes når man presser de sammen.

Rundt sirkelen er det ett område på 1-2mm. hvor det ikke er lim, og jeg antar at det er for at man skal være helt sikker på at det ikke kommer lim på mynten.

Trur det også er noen som ikke har lim og ser at flere stifter disse sammen. Personlig liker jeg ikke den stiftingen. Delvis fordi at mynten kan bli skadet når man stifter, og delvis fordi det er en enda større fare for at mynten kan bli skadet hvis man skal flytte mynten til annen oppbevaring.

Fordelen med stifting er at lommene da kan gjenbrukes. Med kun lim så er det veldig vanskelig og åpne uten og skade rammen og det enkleste er og rive i en av kantene inn til sirkelen og så kan man forsiktig vippe mynten ut.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Oppbevaring av mynter

Post by vivavegas »

Hmm....
Har ikke sett noen slik effekt på de 20 årene jeg har hatt myntene i slike lommer.
Mulig du har vært uheldig og da har vært oppbevart under spesielle forhold.

Forøvrig så er vel det aller værste gamle plastlomme-album. Myntene er jo så utrolig klissete og ofte ganske vanskelig og få ut av lommene.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Oppbevaring av mynter

Post by bengt »

Annet enn å lese Maxorins poster om dette har jeg ikke hørt noe negativt om Hartbergere, og det virker som at de er "standarden" innen numismatikk i Norge - i alle fall blant private samlere.

Et annet er selvsagt om man _ønsker_ å ha myntene i et album, mange foretrekker myntskuffer og lignende. Jeg ser på album som en plasseffektiv måte å oppbevare samlingene mine på og da er album med Hartbergere utmerket :-)
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Oppbevaring av mynter

Post by myntsamlern »

maxorin wrote:Kan nok komme ann på varierende kvalitet på holdere også.
Gamle plastlommer er helt håpløst ja. Lim, vanlig plast og støv
liker jeg ikke i myntsammenheng. Hartbergere er ok etter min
mening, men det er det med lim og støv, langt fra optimalt.

En annen ting er jeg ofte har endt opp med å måtte stifte
holdere med lim, da limet løsner over tid. Har sett utrolig
mye mynter som har sklidd ut av det feltet de skal være i,
og spesiellt på tykkere mynter. Og veldig mange av de har
fått merker og lim på seg pga. det. Når dette skjer med mynter
i holdere som sitter i alum, har jeg lagt merke til at myntene
virkelig flytter mye på seg pga. all bevegelsen. Hver eneste
gang man skal se på en mynt, må hele albumet håndteres,
ark må snus og alle myntene i albumet blir utsatt for bevegelse.
Når limet da gir etter får myntene fort en røff behandling.
Personlig foretrekker jeg esker hvor hver mynt enkelt er tilgjengelig
uten å måtte flytte på alle de andre, jeg kan plukke ut en mynt
og la resten stå, litt ubehagelig å sitte med hele samlingen i fanget
bare fordi jeg skal se på èn mynt.

Over til noe annet:
Er forresten litt usikker på bankboksene jeg leier, rommet har åpen gitterdør
ut til resten av kjellerlokalene, og jeg har bokser langt ned, nærme gulvet.
Èn vannlekkasje/brann med påfølgende sprinklerutløsning der og ting kan fort
bli veldig trist, kommer nok til å finne på noe annet, føles ikke trygt nok,
vannlekkasjer er ikke akkurat sjeldent. Synes egentlig det er rart de ikke er
bedre sikret.
Har du forsikring på myntene dine? Og isåfall, stiller forsikringsselskapet visse krav til hvordan du lagrer de?
Image
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Oppbevaring av mynter

Post by vivavegas »

Angående myntlommer så er vel hovedproblemet at mange monterer de skjevt i utgangspunktet. Det er veldig fort gjort at man bommer med noen mm når man skal lime sammen klaffene. De skal vel folde seg pent sammen, men er fort gjort at man klasker de fort sammen og så forskyver overdelen/underdelen seg ett par mm. den ene eller andre veien.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oppbevaring av mynter

Post by ZZzzz »

Mine erfaringer med hartberger er kun dårlige. Derfor har jeg valgt å fjerne alle myntene mine fra disse rammene, og lagt mesteparten av dem foreløpig på "brett".

I begynnelsen satte jeg alle myntene i hartbergere med lim. Men plastikken var ikke stram og god, så myntene "fallt" ned av seg selv, og rullet fritt rundt. Etter enda mer tid, begynte det å danne seg irr på innsiden av rammen. Særlig da på kobbermyntene. Så skiftet jeg ut alle disse dårlige gamle rammene. Da var plastikken litt strammere, men ikke nok. Men så gikk det ut over kobbernikkelmyntene. Som begynte å bli matte og delvis irre. Og jeg ble stressa over at alle myntene ble ødelagt, for så å miste lysten på å samle!

Jeg kjøpte også ved en anledning 0 mynter fra olav (kroner til 25 ører), som var satt inn i rammer med lim. Disse var blitt matte/missfarget. Så jeg liker overhodet ikke dette limet! Det er av min erfaring kun skadelig.

Jeg husker spesilet Harald myntene som ble tatt ut av rammene. Disse hadde fått et matt belegg, som lett tok merker av "berøring". Så jeg tørr ikke å samle på 0 mynter lenger. For jeg vet ikke hvordan jeg skal oppbevare dem......

Jeg forresten gått til innkjøp av "ikke lufttette" plastikkrammer uten lim. Foreløpig ser det greit nok ut på de få myntene som ligger i slike.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Oppbevaring av mynter

Post by myntsamlern »

ZZzzz wrote:Mine erfaringer med hartberger er kun dårlige. Derfor har jeg valgt å fjerne alle myntene mine fra disse rammene, og lagt mesteparten av dem foreløpig på "brett".

I begynnelsen satte jeg alle myntene i hartbergere med lim. Men plastikken var ikke stram og god, så myntene "fallt" ned av seg selv, og rullet fritt rundt. Etter enda mer tid, begynte det å danne seg irr på innsiden av rammen. Særlig da på kobbermyntene. Så skiftet jeg ut alle disse dårlige gamle rammene. Da var plastikken litt strammere, men ikke nok. Men så gikk det ut over kobbernikkelmyntene. Som begynte å bli matte og delvis irre. Og jeg ble stressa over at alle myntene ble ødelagt, for så å miste lysten på å samle!

Jeg kjøpte også ved en anledning 0 mynter fra olav (kroner til 25 ører), som var satt inn i rammer med lim. Disse var blitt matte/missfarget. Så jeg liker overhodet ikke dette limet! Det er av min erfaring kun skadelig.

Jeg husker spesilet Harald myntene som ble tatt ut av rammene. Disse hadde fått et matt belegg, som lett tok merker av "berøring". Så jeg tørr ikke å samle på 0 mynter lenger. For jeg vet ikke hvordan jeg skal oppbevare dem......

Jeg forresten gått til innkjøp av "ikke lufttette" plastikkrammer uten lim. Foreløpig ser det greit nok ut på de få myntene som ligger i slike.
Hva med sånn som du får fra samlerhuset.no, der myntene er innkapslet? Da skades vel ikke myntene?
Image
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Oppbevaring av mynter

Post by ZZzzz »

Vanlige plastkapsler skal vanligvis ikke kunne skade mynter. Disse er ikke lufttette, inneholder ikke lim og eventuelle avgasser inne i kapselen i plastikk kan jo da komme ut. Verre er det om kapselen ikke inneslutter mynten godt nok, slik at mynten ligger og snurrer seg inne i kapselen. Da kan mynten og kapselen ta skade.

Men om kapslene i seg selv ikke skader myntene, så kan jo omgivelsene gjøre det! Plastikk i skap og treskap (særlig eik, mahogny skal være "safe") kan gi farge eller liknende. Så kan man da igjen diskurere om mynter bør oppbevares lufttett, slik at ikke skadelige gasser/luft kan trenge seg inn. Jeg er selv forvirret....... :?:
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Oppbevaring av mynter

Post by Flash »

Har postet den tidligere, men gjør det igjen. En oversikt over forskjellige typer myntholdere. Har dere erfaring med noen av dem så skriv gjerne et innlegg.

http://rg.ancients.info/guide/holders.html
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”