Tusenårsmynten og Griegmynten

Numismatisk forum
StH
Posts: 17
Joined: 14 Aug 2008 19:29

Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by StH »

Disse to er meget vanskelige å få tak i. Noen som har sett dem i det siste...?

20-kronen fra 1883 tør jeg ikke tenke på engang :cry: ...
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by ha-rob »

20 kronen 1883 ble omsatt på Skanfil, tror det var i fjor engang, for kr. 115.000,- + salær i kval. 0/01. Mulig den ble den også ble omsatt på auksjon på Oslo mynthandel for ikke så lenge siden, men her er jeg litt usikker. Jeg prøvde å finne katalog nr. 59 på Oslo mynthandel sine sider, men den var av en eller annen grunn ikke tilgjengelig.

auction.no har en fin søkefunksjon for avsluttede auksjoner. Ved hjelp av den ser jeg at Grieg-mynten der ble omsatt sist gang i april 08 for kr. 9261,- og tusenårsmynten i gull ble senest omsatt på samme sted i juli 08 for kr. 6368,-.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by Espen »

Er det ikke en del skepsis rundt den 1883 årgangen? mener å ha lest at Norges bank muligens kan sitte på en del eksemplarer av den
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by ha-rob »

Hm, interessant! Skulle gjerne visst litt mer om det du sier der fjellreven. Ser forresten på Oslo Mynthandel sine nettsider at de ønsker å kjøpe 20 kroner 1883 og at de byr 120-130.000 for mynt i kv. 01 - 0/01.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by Espen »

Aner ikke hvor jeg har det fra heller. :lol:

Uansett så er nok den prisklassen utenfor min rekkevidde i dette livet.
StH
Posts: 17
Joined: 14 Aug 2008 19:29

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by StH »

La meg få sitere fra "Norges mynter 2008":

"20-kronen i gull fra 1883 regnes som den sjeldneste kronemynten i vår historie. Totalt antar man at det finnes 40-50 eksemplarer i privat eie, men det kan gå flere år mellom hver gang et eksemplar er ute i markedet. Noen samlere har vært avventende når det gjelder å innlemme denne mynten i samlingene sine til dagens pris, fordi man antar at det kan ligge et større antall av dem i gullbeholdningen til Norges Bank. Men selv om det skulle være tilfelle, er det gitt klare signaler fra banken om at dette er mynter som aldri vil komme på markedet. Det var forøvrig interessant å konstatere at det ikke fantes en eneste 20-krone fra 1883 i den nordiske gullskatten som ble solgt i 1988" (min kursivering).

Norges Bank har jo solgt det meste av sin gullbeholdning - bortsett fra noen gullbarrer og gullmynter som antakeligvis var med i den legendariske gulltransporten i 1940. Banken har også skrevet i e-post til undertegnede at de ikke kommer til å slippe noen av disse ut på markedet. De er en viktig del av norsk krigshistorie. De har vel heller planer om å stille ut myntene i regi av Historisk Museum eller noe.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by myntsamlern »

Er det denne? http://www.samlerhuset.no/wsp/shg/front ... en=311/289

Var jo en høy pris de hadde satt da :P
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by Kjetil Kvist »

Jo, høy pris, men dette er en mynt det går an å finne hos enkelte mynthandlere. Det beste stedet å kjøpe den er vel rett og slett på nettauksjon, eller en annen auksjon. Jeg mener helt ærlig at dette er den definitivt flotteste norske minnemynten noensinne.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
StH
Posts: 17
Joined: 14 Aug 2008 19:29

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by StH »

Myntene til hundreårsmarkeringen for unionsoppløsningen var også veldig flotte!

Men; Oslo skal ha Ski-VM i 2011. Vil Norges Bank lage en minnemynt i gull sånn som i 1993 og Sykkel-VM?

Og jeg bare gleder meg til å se hva de steller i stand til 2014!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tviler på om det kommer minnemynter i anledning Ski VM. Sykkelmyntene regnes som en finansiell katastrofe. Jeg tror det kommer svært få "dagsaktuelle" mynter i framtida. Jeg hadde egentlig ventet en i forbindelse med Polaråret; særlig siden Norge har mye viktig polarhistorie og ikke så rent få viktige polarhelter.

Det er likevel en del jubileer de neste årene som jeg tror kan være aktuelle framover.

Knut Hamsuns 150-års fødselsdag i 2009 har vel allerede blitt lansert.
Norges Tekniske Høyskole åpnet i 1910, men det blir neppe noen minnemynt. Sjansen er større for at Universitetet i Oslo får en i forbindelse med deres 200-års jubileum i 2011. Universitetet var tross alt et viktig steg på veien mot selvstendighet i 1814. I 2011 er det også 150 år siden Nansen ble født, og det ser jeg på som en naturlig minnemynt. Minst 20-krone slik Ibsen fikk. Samme år er det også 100 år siden Sydpolen ble erobret. Det er vel verdt en minnemynt.

2014 kan bli veldig, veldig spennende.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by ha-rob »

Det virker som at NB er livredd for å overmette der norske markedet med minnemynter. I Danmark derimot, spys det ut med såkalte temamynter, både til bruk i vanlig sirkulasjon samt sølv- og gullmynter i proof-kvalitet. Jeg liker spesielt tårnmyntserien. Motivene fremstår tilsynelatende med en meget fin dybde til tross for at den reelle dybden er bare 0,12 mm. Og det ser ut som disse myntene fort blir solgt unna. Er nok stor interesse for sånt i Danmark.
StH
Posts: 17
Joined: 14 Aug 2008 19:29

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by StH »

Den Kongelige Mynt (vet det egentlig heter Myntverket...) ba om å få prege en minnemynt angående polaråret, men NB sa vel nei. Samtidig har en stortingsrepresentant fra FrP og Buskerud (hvor Mynten ligger...) spurt finansministeren om ikke NB kan lage en minnemynt hvert år. Dette var departementet positivt til. Da vil sikkert det meste bli ala 20-kroningene i sirkulasjon, og ikke storslagne pregninger med 1500-valører.

Jeg er forøvrig for at det skal være en restriktiv linje angående minnemynter i gull og sølv.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by Kjetil Kvist »

Såvidt jeg vet har Samlerhuset også lagt press på Norges Bank slik at de kan produsere en minnemynt/samlermynt hvert år. Vi vet jo hvordan det går: Ting blir dyrt. Jeg tror nemlig ikke de kommer til å holde seg til 20- og 10-kroninger. I Sverige blir det hvert år utgitt gull og sølvmynter, selv om prisene deres er helt ulike de vi er vant med å se. Opplagene er lave, den siste gullmynten ble produsert i rundt 1700 eksemplarer.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Såvidt jeg vet har Samlerhuset også lagt press på Norges Bank slik at de kan produsere en minnemynt/samlermynt hvert år. Vi vet jo hvordan det går: Ting blir dyrt. Jeg tror nemlig ikke de kommer til å holde seg til 20- og 10-kroninger. I Sverige blir det hvert år utgitt gull og sølvmynter, selv om prisene deres er helt ulike de vi er vant med å se. Opplagene er lave, den siste gullmynten ble produsert i rundt 1700 eksemplarer.
Men betyr det at det er lurt å samle på sånne mynter? Stiger de i verdi?
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tusenårsmynten og Griegmynten

Post by Kjetil Kvist »

myntsamlern wrote:Men betyr det at det er lurt å samle på sånne mynter? Stiger de i verdi?
Svenskene har utgitt to, tre gullmynter som er sterkt etterspurte i samlermarkedet. De har også utgitt mange andre gullmynter som ikke er like etterspurt. De etterspurte koster omtrent det dobbelte i dag, de som ikke er like etterspurt har ikke steget noe særlig. Det er umulig å vite på forhånd.

Av prinsipp mener jeg man ikke skal tenke så hardt på verdistigning. Det er vanskelig å spå, og ennå verre å vite hva slags mynter som er etterspurt om ett år eller ti år. Det eneste man generellt kan si er at god, gammel og klassisk mynt i gode kvaliteter alltid vil være etterspurt og derfor enkelt å selge.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”