Felles side?

Numismatisk forum
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Felles side?

Post by myntsamlern »

Hei igjen! :D

Har sett litt rundt her og lest en del og blitt litt mer kjent med samling av mynt osv.
Jeg er mektig imponert over omfanget ved det å samle på mynter/sedler osv og interessen i Norge.
Men det som overasker(og skuffer) meg er at det ikke finnes noen "felles" side for norske samlere...

Det er jo mange sider rundt på nettet her som er laget av privatpersoner som er kjempe bra, så man kan jo bare tenke seg hvor bra en eventuel felles side hadde vært?

Konseptet med en sånn side burde vell ha bestått av en forside med nyheter/artikkler som medlemmene selv skriver, et godt laget forum, og ikke minst et stort og fyldig arkiv som inneholder alle mulige mynter/seddler/frimerker...osv. (alt er gratis selvfølgelig!)

Her er noen sider jeg fant i farten som er norske:
http://www.gullmedalje.com/
http://www.ivargault.com/mynter/mynter_no.html
http://www.numismatikeren.com/
http://www.norsknum.org/default.htm
http://samlerforum.no/index.php
http://feilpreg.com/

Kunne NFF vært interesert i et samarbeid tror dere?

Målet er jo å få best og mest mulig info frem til flest mulige, og da tror jeg det lureste er å legge det under en side.
Er jo bedre med et forum med 100 aktive brukere enn 4 forskjellige med 10 stykker...

Dette er bare en tanke fra min side, jeg er ny i gamet her og dette er faktisk noe av det første jeg la merke til med myntsamling i Norge, at det ikke finnes noen felles side.

God natt :wink:
Image
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

Ps: jeg laget en tråd til hvert forum.
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Felles side?

Post by Espen »

noen av disse linkene kunne jo blitt lagt under nyttige linker tråden.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

fjellreven wrote:noen av disse linkene kunne jo blitt lagt under nyttige linker tråden.
Jepp, gjorde det nå :wink:

Men hva synes du om ideen fjellreven?
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Felles side?

Post by Espen »

Jeg synes det høres ut som en knall plan, litt arbeid for å sette det til verks riktignok.

Får prøve å få litt aktivitet på forumet først så skal vi se hva vi kan få til.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

Hei, artig at dere er enig!

Først må jeg si at det i det hele tatt ikke var meningen at dere skulle legge ned sidene dere har jobbet så hardt med! Jeg dro frem sidene deres for å hvise hva enkeltpersoner kunne klare å lage ergo utrolig flotte sider, derfor mener jeg at en slags felles side, med ivertfall et innholdsrikt forum, og linker og annet nyttig info hadde passet perfekt. På denne siden burde det også vært en register over ivertfall norske mynter og pengeseddler, og der kunne vi vel brukt noen av dagens registre på de ulike sidene som utgangs punkt?

Når det kommer til NNF, mente jeg ikke at de skulle lage siden, men kanskje legge ut en liten reklame på siden dems om siden vår da, og reklamere litt for den, og da gjør selvfølgelig denne nye siden det samme tilbake. Dette er noe som er helt gratis og begge sider vil tjene på det med flere treff på side og letter å få vite om sidene.

Når det kommer til kostnadene av en slik side, bestående av en forside, et forum, og et arkiv + alt arbeid med den er frivillig, er kostnaden minimal om ikke helt gratis.
Skal vi reservere et navn(som er lurt) koster ikke dette mer en 200-300 kr pr. år, og vil tippe det samme for å "kjøpe" en side.

Og hvem skal lage denne? Det finnes ferdig designede sider(dette koster litt dog, men ikke mye) eller det kan leise inn folk som gjør det, eller noen kjenner noen som vil gjøre dette gratis. Kan litt om dette slev(ikke nok til å lage denne siden dog) og det er ikke komplisert arbeid og ikke så veldig tidkrevende, for det er ikke den mest kompliserte siden vi er ute etter, for det trengs ikke rett å slett, på dette stadiet. Målet er jo å få igang en side med nyttig info, linker og ikke minst et aktivt forum!

Liker ideen med at vi slår sammen disse to forumene ja, så slipper vi diskutere samme sak i to forskjellige forum.

Dette var da et svar til det andre forumet, som nå er stengt?
Image
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

Samlerportalen.no er ledig btw. Fint om flere navneforslag kom!
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Felles side?

Post by Kjetil Kvist »

Hei myntsamlern!

Jeg puster lettet ut etter å ha lest ditt siste innlegg. Du har helt rett i at vi trenger en samleside for norske myntsamlere på nettet. Et viktig argument for en slik side er at det til stadighet dukker opp falske mynter på ulike auksjonssider. Da er det greit å publisere slike opplysninger ett sted.

Dessuten kommer nettet til å få større betydning for myntsamlere i framtida. Jeg spådde dette for 15 år siden, men den gangen var det få som hørte etter. I dag finner vi nye kolleger og nye mynter på nettet, selv om mange også er aktive i lokale myntklubber.

Blant de som allerede har laget en hjemmeside finnes det nok kunnskap til å lage en portal. Egentlig kunne jeg tenke meg at samlerforum ble en slik portal. Samlerforum.no kunne for eksempel lage en forside med to pekere: En til forumet, og en til en linkside med anbefalte hjemmesider. Linksiden kunne også blitt delt slik at man raskt kunne finne mynthandlere, samlere, foreninger, blogger osv. La alle som er med på å spleise på siden få lov til å få en link via en avatar på 200 x 120, så tror jeg alle blir såre fornøyd.

Jeg er sikker på at NNF og alle andre foreninger kommer med etterhvert. Foreløpig går det an å sende en invitasjon med et forslag til utseende på siden til de mest aktive nettsidene.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Felles side?

Post by Espen »

Flott at vi har fått ett par ildsjeler her på forumet, jeg tror dere begge har noen knakende gode ideer som på sikt kan bli en realitet, vi får se hva slags retning det hele tar.
Føler at det Norske samlermiljøet er for fragmentert, jeg lagde dette forumet i ett håp om å få samlet (hehe) oss, utover det har jeg ikke lagt noe særlig med planer, så deres innspill er absolutt verdsatt.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Hei myntsamlern!

Jeg puster lettet ut etter å ha lest ditt siste innlegg. Du har helt rett i at vi trenger en samleside for norske myntsamlere på nettet. Et viktig argument for en slik side er at det til stadighet dukker opp falske mynter på ulike auksjonssider. Da er det greit å publisere slike opplysninger ett sted.

Dessuten kommer nettet til å få større betydning for myntsamlere i framtida. Jeg spådde dette for 15 år siden, men den gangen var det få som hørte etter. I dag finner vi nye kolleger og nye mynter på nettet, selv om mange også er aktive i lokale myntklubber.

Blant de som allerede har laget en hjemmeside finnes det nok kunnskap til å lage en portal. Egentlig kunne jeg tenke meg at samlerforum ble en slik portal. Samlerforum.no kunne for eksempel lage en forside med to pekere: En til forumet, og en til en linkside med anbefalte hjemmesider. Linksiden kunne også blitt delt slik at man raskt kunne finne mynthandlere, samlere, foreninger, blogger osv. La alle som er med på å spleise på siden få lov til å få en link via en avatar på 200 x 120, så tror jeg alle blir såre fornøyd.

Jeg er sikker på at NNF og alle andre foreninger kommer med etterhvert. Foreløpig går det an å sende en invitasjon med et forslag til utseende på siden til de mest aktive nettsidene.
Joda, å videreutvikle denne siden her er heller ingen dum idee! Men jeg vet ikke hvilke muligheter de er i det, dette er vel en gratis side? Men hvis mulighetene er her, til å kunne lage nye sider på denne portalen her, hadde det vært kjempe bra!

Ja, jeg har også fått det samme inntrykket, en stor del av norske samlere har enda ikke tatt ibruk internett!
Jeg bestilte den wergeland mynten på samlerhuset.no, nå må jeg vente til slutten av August før jeg får den, pga den er utsolgt, det sier litt om interessen for samling i Norge!
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Felles side?

Post by Kjetil Kvist »

myntsamlern wrote:Ja, jeg har også fått det samme inntrykket, en stor del av norske samlere har enda ikke tatt ibruk internett!
Det tror jeg er helt riktig. Samtidig tror jeg mange som faktisk er på nett ikke kjenner til alle de gode mulighetene nettet gir. Det er faktisk utrolig hva det går an å få tak i: Auksjonssider gir deg mulighet til å kjøpe moderne mynter til priser langt under utgivelsespris, og du kan kjøpe akkurat de myntene du ønsker deg fra andre siden av kloden. Kort og godt slipper du å sitte å vente på hva en norsk mynthandler tilfeldigvis skulle få inn bak disken. Det er stor forskjell til bare noen få år siden.
myntsamlern wrote:Jeg bestilte den wergeland mynten på samlerhuset.no, nå må jeg vente til slutten av August før jeg får den, pga den er utsolgt, det sier litt om interessen for samling i Norge!
Det overrasker meg litt, egentlig. En mynthandler i Oslo sentrum ser ut til å ha mer enn nok på lager akkurat nå...
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

Det overrasker meg litt, egentlig. En mynthandler i Oslo sentrum ser ut til å ha mer enn nok på lager akkurat nå...
Joda, men tror nok samlerhuset hadde et relativt bra parti, og tror samlerhuset går bra for tiden og har mange kunder. For det er flere varer som er utsolgt hos de....
Image
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

Men fjellreven, hva slags muligheter ligger det i å utvide denne siden her da?
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Felles side?

Post by Espen »

Mulighetene er mange, vi har jo nettop fått inn ett knippe med med kunnskapsrike brukere, så jeg vil si at utviklingen går bra, masse kan fortsatt bli gjort i forbindelse med det grafiske og layout på siden, en annen ting jeg føler vi trenger er flere brukere som samler på andre ting enn bare mynter/medaljer slik hovedandelen nå gjør.

En nyhet/artikkel bit som du var inne på tidligere hadde jo absolutt ikke vært dumt, tingen er at jo mere vi poster på denne siden jo flere folk vil finne tak i siden ved hjelp av enkle søk i søkemotorer, vi gjør allerede stor fremgang på den biten.

Mulighetene er mange, nesten litt for mange, samlerforum slik jeg ser det bør bli definert av brukerne, vi får se hva folket vil ha.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Felles side?

Post by myntsamlern »

fjellreven wrote:Mulighetene er mange, vi har jo nettop fått inn ett knippe med med kunnskapsrike brukere, så jeg vil si at utviklingen går bra, masse kan fortsatt bli gjort i forbindelse med det grafiske og layout på siden, en annen ting jeg føler vi trenger er flere brukere som samler på andre ting enn bare mynter/medaljer slik hovedandelen nå gjør.

En nyhet/artikkel bit som du var inne på tidligere hadde jo absolutt ikke vært dumt, tingen er at jo mere vi poster på denne siden jo flere folk vil finne tak i siden ved hjelp av enkle søk i søkemotorer, vi gjør allerede stor fremgang på den biten.

Mulighetene er mange, nesten litt for mange, samlerforum slik jeg ser det bør bli definert av brukerne, vi får se hva folket vil ha.
Helt enig med deg i at brukerne bør bestemme.
Nå har vi jo fått en liten gruppe med aktive brukere her, men langt ifra nok! Og siden siden skal bestemmes utifra brukermassen burde vi kanskje vente litt med de større forandringene og heller fokusere på å få reklamert litt for siden?
Det jeg kunne tenkt meg var at NFF lager en nyhet på siden sin om dette forumet her, og anbefaler alle å registrere seg! (hva tror du om dette kjetil kvist?)
I tillegg kan det prøves med å lage en helt enkel forside? Så ser vi hvordan det går.... :)

Ser jo hvor mye jeg har lært av dere på denne korte tiden, og ting som at samlerhuset.no har alt for høye priser var jo ikke noe jeg var klar over før jeg fant dette forumet her....kan tenke meg det er mange andre nybegynnere ute i resten av Norge som også handler med f.eks samlerhuset, og ikke er klar over overprisingen.
Derfor er det også viktig å få dette forumet her litt mer kjent.
Image
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”