Edvard Munch minnemynt

Numismatisk forum
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

myntsamlern wrote:Dette er vell samme mynten som du har bilde av? Er dette noe offisiel mynt? Skal til Oslo om ikke lenge, så hvis dette er en skikkelig mynt skal jeg vurdere den.
Nei, det er ikke en mynt, men en medalje. Den eneste Munch-mynten, som jeg kjenner til, er den italienske gullmynten du har kjøpt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Espen »

blar litt igjenom avsluttede auksjoner på auction.no nå og der fant jeg en munch medalje på 1oz rent gull, er det den samme som munch-museet har til salgs? i såfall ligger den tett på smeltepris.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

Ja det er Munch-museets medalje. Den er 35 mm, 917/1000 fint gull. Det kan godt være omtrent en unse. Det morsomme er at medaljen er laget i seks - 6 - nummererte eksemplarer (i følge mine kilder).

Kjetil
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

Dette skjønte jeg ikke mye av, fjellreven, du mener altså at medalje ikke er noe verdt? Og kjetil kvist, hva mener du med 6 stykker?


http://www.auction.no//no/old.php?what=view&oid=14686

Fant den her, men ingen bilder av den da. "En av de bedre medaljer lavet av Sporrong. opplag på kun 200 stk., dette eks nr. 15. 45,2 gram 18 karat gull. I eske med sertifikat. " Hva slags medalje/mynt kan det være? 200 stk er jo ganske lavt.
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

Det jeg mente var at Nils Aas' Much-medalje fra 1994 er preget i bare seks eksemplarer i gull. Det er preget noen flere i sølv (jeg eier selv nummer 215), og en god del i bronse (uten at jeg vet hvor mange). Det er mulig at Much-museet har laget noen flere eksemplarer i gull de siste årene, men jeg tviler litt på det.

Den medaljen du har funnet på auction.no er forøvrig Sidsel Berntbergs Much-medalje fra 1976. Den ble preget i 25 eksemplarer i platina, 200 i gull, 1500 i sølv og 2000 i bronse.

Når det gjelder verdistigning: Går prisen på gull opp, så stiger verdien av gullmedaljene, går den ned, så synker den. Det samme gjelder for en lang rekke gullmynter: Metallverdien vil ligge i bunn, og så vil etterspørsel fra samlere bestemme om noen er villige til å betale noe ekstra. Den italienske Skrik-gullmynten har en metallverdi på ca. 2200 kroner.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Det jeg mente var at Nils Aas' Much-medalje fra 1994 er preget i bare seks eksemplarer i gull. Det er preget noen flere i sølv (jeg eier selv nummer 215), og en god del i bronse (uten at jeg vet hvor mange). Det er mulig at Much-museet har laget noen flere eksemplarer i gull de siste årene, men jeg tviler litt på det.

Den medaljen du har funnet på auction.no er forøvrig Sidsel Berntbergs Much-medalje fra 1976. Den ble preget i 25 eksemplarer i platina, 200 i gull, 1500 i sølv og 2000 i bronse.

Når det gjelder verdistigning: Går prisen på gull opp, så stiger verdien av gullmedaljene, går den ned, så synker den. Det samme gjelder for en lang rekke gullmynter: Metallverdien vil ligge i bunn, og så vil etterspørsel fra samlere bestemme om noen er villige til å betale noe ekstra. Den italienske Skrik-gullmynten har en metallverdi på ca. 2200 kroner.
Okey, så det er bare laget 6 stykker, det var utrolig lavt! Samme var opplaget på den fra 1976(vet at det kanskje ikke er så lavt opplag alikevell siden det er en medalje, men 20 platina utgaver er ikke mye). Men har du noe informasjon om denne mynten, link til bilde? For jeg finner ingenting på google. Fikk veldig lyst til å opparbeide meg en samling med munch skjønner du, siden jeg nå allerede har den italienske.
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

Du har litt flaks. Medaljen fra 1976 er til salgs på QXL i disse dager: Gjenstandsnummer 543719020.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Du har litt flaks. Medaljen fra 1976 er til salgs på QXL i disse dager: Gjenstandsnummer 543719020.
Takk, bud lagt inn :)

Men da har vi den italienske, de fra museet og denne fra 1976. Er det mange flere munch mynter som er laget?
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

Jeg kjenner ikke til flere, nei.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by jornkris »

Alt over 3000 kroner for denne er overpris!
Lag et søk på ebay på den (hvis den ikke er tilsalgs nå kan du få epostvarsling om når den kommer til salgs) da klarer du sikkert å få den for rundt 3000.
Hvis gullprisen som nå er rekordhøy går ned vil verdien synke tilsvarende, om et år så kanskje du får den for 2000.

Det meste som selges av svindlerhuset selges til alt for høy pris.
F.eks sølvskatten tar de 400 kroner pr stk (500?), de selges i annenhåndsmarkedet for rundt 100 kroner.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Du har litt flaks. Medaljen fra 1976 er til salgs på QXL i disse dager: Gjenstandsnummer 543719020.
Ja da var den kjøpt!

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?IDI=543719020 - Det ble 500 kroner for den, håper ikke det var alt for dyrt? :roll:
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

Du hadde en storsamler som konkurrent. Tror 500 kroner er en grei pris på disse medaljene; uansett så er det langt, langt under hva medaljen kostet da den ble utgitt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

jornkris wrote:Alt over 3000 kroner for denne er overpris!
Lag et søk på ebay på den (hvis den ikke er tilsalgs nå kan du få epostvarsling om når den kommer til salgs) da klarer du sikkert å få den for rundt 3000.
Hvis gullprisen som nå er rekordhøy går ned vil verdien synke tilsvarende, om et år så kanskje du får den for 2000.

Det meste som selges av svindlerhuset selges til alt for høy pris.
F.eks sølvskatten tar de 400 kroner pr stk (500?), de selges i annenhåndsmarkedet for rundt 100 kroner.

Ok, tydelig at jeg ble lurt, siden jeg ga 8000 for den :( Siste gang jeg kjøper noe dyrt fra samlerhuset.no...

http://www.samlerhuset.no/wsp/shg/front ... en=311/309 - Et minnebrev kan vel ikke være verdt så mye? 2500 eksemplarer er jo ganske mye også?
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

myntsamlern wrote: Et minnebrev kan vel ikke være verdt så mye? 2500 eksemplarer er jo ganske mye også?
Det finnes faktisk noen samlere på slike myntbrev, men det er ikke et produkt som vil tåle tidens tann. Jeg mener dette er en hype som Samlerhuset holder gående. Både frimerke- og myntsamlere er lunkne, og for 8000 kroner får du helt utmerkede mynter og medaljer. Da snakker jeg om objekter med varig samlerverdi, objekter det vil være etterspørsel etter også i neste århundre.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Espen »

Jeg drepte nettop noen gullmyntbrev, fikk de uansett for rundt gullprisen og regner med å få dem for samme pris i fremtiden, vet at dette er no-no for mange, men skitt au, jeg gjør de som faktisk samler på myntbrev en tjeneste slik jeg ser det, gjør det samme med enkelte myntbrev med sølvmynt
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”