Edvard Munch minnemynt

Numismatisk forum
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

Hei, vurdere å kjøpe verdens første minnmynt i gull av Edvard Munch, den koster 7800 kr, og er i et opplag på 2000 stk. jeg skal kjøpe settet den er med i, og det har et opplag på kun 600 stk på verdensbasis.
Er dette noe å kjøpe? Vil dette settet stige i pris i årene som kommer?
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Espen »

Jeg kjøpte selv dette settet på auction.no for langt under det samlerhuset tar for den, da fulgte det med en edward munch medalje som er produsert ved det norske myntverket og som er i ett opplag på kun 600 eksemplarer, selve gullmynten har ett opplag på 2000 eksemplarer, absolutt en interessant mynt med tanke på fremtiden, men du bør nok sjekke om du kan få den andre steder før du handler hos samlerhuset. (svindlerhuset)
mynten er forresten utsolgt fra det italienske myntverket, der utgivelses pris var ca 3000kr

og forresten, velkommen til samlerforum, du er blandt gode venner
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

fjellreven wrote:Jeg kjøpte selv dette settet på auction.no for langt under det samlerhuset tar for den, da fulgte det med en edward munch medalje som er produsert ved det norske myntverket og som er i ett opplag på kun 600 eksemplarer, selve gullmynten har ett opplag på 2000 eksemplarer, absolutt en interessant mynt med tanke på fremtiden, men du bør nok sjekke om du kan få den andre steder før du handler hos samlerhuset. (svindlerhuset)
mynten er forresten utsolgt fra det italienske myntverket, der utgivelses pris var ca 3000kr

og forresten, velkommen til samlerforum, du er blandt gode venner
Takk for bra svar!

men ser du er litt kritisk til samlerhuset.no? Når jeg sjekker dennorske myntkatalogen 2008, er prisene der, de samme prisene som samlerhuset bruker....så med mindre samlerhuset lager den katalogen så har de vell et ganske bra prisnivå?
Er settet jeg skal kjøpe ja, med medaljen + den gull skulpturen av "skrik". Men vil gjerne høre litt mer om hvorfor du er så kritisk til samlerhuset, siden det er der jeg handler mynter og er ganske ny i bransjen her :P
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Espen »

Utsalgspris og auksjonspris er som regel langt i fra hverandre, for å si det slik så fikk jeg det settet minus eske og skulptur til en tredjedel av prisen, ikke langt i fra dagens metallverdi.
de eneste myntene i den norske myntkatalogen som faktisk er korrekt priset slik jeg ser det er myntene fra skillingsperioden

her er ett eksempel på hvordan samlerhuset operer http://www.samlerhuset.no/wsp/shg/front ... T&open=269

"Som internettkunde har du nå mulighet til å sikre deg årets første EUROPA-Euro i gull fra Frankrike til gunstig introduksjonspris! Spar hele 1.500 kroner!" pris kr 2450

og på det franske myntverket sine sider kan man få samme mynten for 288 euro hvilket er lik 2321 kr http://boutique.monnaiedeparis.fr/is-bi ... utique=B2C
så spørsmålet blir da hvor kunden har spart "hele 1500 kroner", hvis man benytter seg av ett slikt tilbud blir man attpåtil påmeldt ett abbonement for andre europeiske gullmynter, dette er kanskje ikke det beste eksempelet, men hvis du tar ett søk på qxl etter f.eks de norske gullmyntene og sammenligner dem med prisene til samlerhuset så vil du se at de er langt i fra hverandre.

Eneste kjøpet jeg kan forsvare fra samlerhuset per dags dato er henrik wergeland 200kronen, men da må også gå igjennom stresset med å melde deg av abbonementet kjøpet innleder, mynten kan fåes til samme pris på auction.no, ellers så er det bare pølsevev fra samlerhuset slik jeg ser det.
Jeg vil bare at du skal få mest mulig valuta for pengene dine.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

fjellreven wrote:Utsalgspris og auksjonspris er som regel langt i fra hverandre, for å si det slik så fikk jeg det settet minus eske og skulptur til en tredjedel av prisen, ikke langt i fra dagens metallverdi.
de eneste myntene i den norske myntkatalogen som faktisk er korrekt priset slik jeg ser det er myntene fra skillingsperioden

her er ett eksempel på hvordan samlerhuset operer http://www.samlerhuset.no/wsp/shg/front ... T&open=269

"Som internettkunde har du nå mulighet til å sikre deg årets første EUROPA-Euro i gull fra Frankrike til gunstig introduksjonspris! Spar hele 1.500 kroner!" pris kr 2450

og på det franske myntverket sine sider kan man få samme mynten for 288 euro hvilket er lik 2321 kr http://boutique.monnaiedeparis.fr/is-bi ... utique=B2C
så spørsmålet blir da hvor kunden har spart "hele 1500 kroner", hvis man benytter seg av ett slikt tilbud blir man attpåtil påmeldt ett abbonement for andre europeiske gullmynter, dette er kanskje ikke det beste eksempelet, men hvis du tar ett søk på qxl etter f.eks de norske gullmyntene og sammenligner dem med prisene til samlerhuset så vil du se at de er langt i fra hverandre.

Eneste kjøpet jeg kan forsvare fra samlerhuset per dags dato er henrik wergeland 200kronen, men da må også gå igjennom stresset med å melde deg av abbonementet kjøpet innleder, mynten kan fåes til samme pris på auction.no, ellers så er det bare pølsevev fra samlerhuset slik jeg ser det.
Jeg vil bare at du skal få mest mulig valuta for pengene dine.
Jepp takk for tipsene, skal undersøke litt nøyere før jeg handler hos samlerhuset.no neste gang, dog qxl er et eget kapitell:P Jeg har den 20 kroner/5 specidaler i gull, kjøpte den for 7500 hos samlerhuset.no....så 2 stykker på qxl, en lå ute til 10 000 og en til 2500...men men :P

Hva med de hundreårs myntene i gull? de har jo steget veldig i verdi, spesielt grieg mynten, men har de steget så mye at du taper på å kjøpe en sånn en nå?

Btw, er dette det eneste norske myntforumet?
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Espen »

Det spørs om vi ikke er pioneerer innen vårt felt ja, tror ikke det er noe særlig flere norske myntforum, jeg vet av http://www.feilpreg.com men de er også inne i en oppstartsfase slik som oss

20 kroner/5 specidaler i gull finnes jo i flere årganger så det er forskjell i verdi på dem. den fra 1883 er verdt ca 100000kr

Hundreårsmyntene i gull kan fortsatt fåes til under utgivelsespris på de fleste auksjons nettsider og jeg tror griegmynten har gått sinn gang hva prisstigning angår, jeg ville heller kjøpt mynter med en lavere "premium" som amerikanerne sier, jeg prøver å få det så tett på metallprisen som mulig når jeg handler mine mynter av edelt metall med mindre det er noe jeg har virkelig lyst på.

apropos ha lyst på, 20kr olav den hellige har jeg lyst på, men litt for stiv pris etter min smak.

Image
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

fjellreven wrote:Det spørs om vi ikke er pioneerer innen vårt felt ja, tror ikke det er noe særlig flere norske myntforum, jeg vet av http://www.feilpreg.com men de er også inne i en oppstartsfase slik som oss

20 kroner/5 specidaler i gull finnes jo i flere årganger så det er forskjell i verdi på dem. den fra 1883 er verdt ca 100000kr

Hundreårsmyntene i gull kan fortsatt fåes til under utgivelsespris på de fleste auksjons nettsider og jeg tror griegmynten har gått sinn gang hva prisstigning angår, jeg ville heller kjøpt mynter med en lavere "premium" som amerikanerne sier, jeg prøver å få det så tett på metallprisen som mulig når jeg handler mine mynter av edelt metall med mindre det er noe jeg har virkelig lyst på.

apropos ha lyst på, 20kr olav den hellige har jeg lyst på, men litt for stiv pris etter min smak.
Ja, burde i så fall fått opp aktiviteten her og opplyse folk om siden! Jeg fant den av ren tilfeldighet...+ kanskje sammarbeide med feilpreg.com om en felles side?

Uansett så ser jeg poenget ditt med priser osv, men er det ikke litt risikabelt med auksjoner over nett? Svindling og forfalsking, er ikke det ganske utbredt eller mer "oppskrytt"?
Image
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Espen »

Neida, mange gode, stabile selgere på qxl, santo10, mynt & seddel børsen for å nevne noen, disse er mine favoritter og jeg har gjort maaaange vellykkede handler med dem, de er meget opptatt av å ha gode relasjoner med sine kunder.

ett sammarbeid med feilpreg hadde absolutt vært å foretrekke, jeg sendte faktisk en forespørsel om det for ett par timer siden.

av nysgjerrighet, hvordan fant du siden?
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

fjellreven wrote:Neida, mange gode, stabile selgere på qxl, santo10, mynt & seddel børsen for å nevne noen, disse er mine favoritter og jeg har gjort maaaange vellykkede handler med dem, de er meget opptatt av å ha gode relasjoner med sine kunder.

ett sammarbeid med feilpreg hadde absolutt vært å foretrekke, jeg sendte faktisk en forespørsel om det for ett par timer siden.

av nysgjerrighet, hvordan fant du siden?
Har lett i flere dager etter et forum jeg kunne diskutere mynter med(siden jeg er ny med dette), søkte på ordet "mynt forum" på google, der denne siden er link nummer 5. :)
Image
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Stian »

Det er godt å se vi blir funnet på google:)
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Espen »

ImageImage

her er mynten det er snakk om for de som lurer.

men jeg lurer på den medaljen jeg, hvordan den bør prises da den er i ett opplag på kun 600stk noe som er vannvittig lavt, kanskje Kjetil Kvist kan dele noen tanker om denne.

Image
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

fjellreven wrote:ImageImage

her er mynten det er snakk om for de som lurer.

men jeg lurer på den medaljen jeg, hvordan den bør prises da den er i ett opplag på kun 600stk noe som er vannvittig lavt, kanskje Kjetil Kvist kan dele noen tanker om denne.

Image
Ja, + ikke minst "skrikk" figuren dekket i gull, som jeg synes er utrolig fin! Hele settet ligger på posten å venter, skal hente det i morgen :)
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by Kjetil Kvist »

Når det gjelder medaljer så er et opplag på 600 ganske mye.

La meg ta et eksempel som illustrerer dette: Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab lager hvert år en minnemedalje for ett av sine tidligere medlemmer. Det har de gjort siden 1927, og bare noen få av dem har et opplag over 100 eksemplarer. Du får tak i disse medaljene for 150 til 400 kroner. Sølvmedaljene deres er preget i 10-15 eksemplarer og koster rundt 1000 til 1500 kroner. Da snakker vi om medaljer som samlere er på jakt etter og som de er villig til å betale for.

Disse portrettmedaljene er jo populære, og derfor etterspurte. Hvordan en Munch-medalje i 600 eksemplarer skal prises er vanskelig å si. Jeg tror ikke man skal regne med noen prisøkning med det første, i alle fall. Det første som må skje er at det blir en etterspørsel etter denne medaljen i samlermarkedet, og det tar tid å skape.

Dette er ikke den første Munch-medaljen som har blitt laget, bare så det er sagt. Skulptøren Nils Aas laget en flott portrettmedalje i 1994, og den ble utgitt i gull, sølv og bronse. Alle i lave opplag. (Jeg husker ikke i farten hvor store opplag de hadde, og referanseboka er pakket ned i et flyttelass). Sporrong laget også en artig medalje på 1970-tallet. Den dukker opp innimellom.

Jeg synes mynten og medaljen du har skaffet deg er flotte saker (selv om de er litt dyre etter min smak). Skrik gjør seg bra på en medalje. Jeg synes du skal ta en kjapp telefon til Munch-museet og høre om de ikke har en eller annen medalje igjen også. Da kan du jo få en komplett Munch-samling, eller som man kanskje kan si på fagspråket: Munch in nummus komplett.
Attachments
munch.jpg
munch.jpg (51.62 KiB) Viewed 6558 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Når det gjelder medaljer så er et opplag på 600 ganske mye.

La meg ta et eksempel som illustrerer dette: Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab lager hvert år en minnemedalje for ett av sine tidligere medlemmer. Det har de gjort siden 1927, og bare noen få av dem har et opplag over 100 eksemplarer. Du får tak i disse medaljene for 150 til 400 kroner. Sølvmedaljene deres er preget i 10-15 eksemplarer og koster rundt 1000 til 1500 kroner. Da snakker vi om medaljer som samlere er på jakt etter og som de er villig til å betale for.

Disse portrettmedaljene er jo populære, og derfor etterspurte. Hvordan en Munch-medalje i 600 eksemplarer skal prises er vanskelig å si. Jeg tror ikke man skal regne med noen prisøkning med det første, i alle fall. Det første som må skje er at det blir en etterspørsel etter denne medaljen i samlermarkedet, og det tar tid å skape.

Dette er ikke den første Munch-medaljen som har blitt laget, bare så det er sagt. Skulptøren Nils Aas laget en flott portrettmedalje i 1994, og den ble utgitt i gull, sølv og bronse. Alle i lave opplag. (Jeg husker ikke i farten hvor store opplag de hadde, og referanseboka er pakket ned i et flyttelass). Sporrong laget også en artig medalje på 1970-tallet. Den dukker opp innimellom.

Jeg synes mynten og medaljen du har skaffet deg er flotte saker (selv om de er litt dyre etter min smak). Skrik gjør seg bra på en medalje. Jeg synes du skal ta en kjapp telefon til Munch-museet og høre om de ikke har en eller annen medalje igjen også. Da kan du jo få en komplett Munch-samling, eller som man kanskje kan si på fagspråket: Munch in nummus komplett.

Ok, takk for infoen! Fikk settet idag, det var utrolig fint, kjempe fornøyd! :)
Så får jeg bare vente i spenning å se om det stiger i verdi...
Image
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Edvard Munch minnemynt

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Når det gjelder medaljer så er et opplag på 600 ganske mye.

La meg ta et eksempel som illustrerer dette: Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab lager hvert år en minnemedalje for ett av sine tidligere medlemmer. Det har de gjort siden 1927, og bare noen få av dem har et opplag over 100 eksemplarer. Du får tak i disse medaljene for 150 til 400 kroner. Sølvmedaljene deres er preget i 10-15 eksemplarer og koster rundt 1000 til 1500 kroner. Da snakker vi om medaljer som samlere er på jakt etter og som de er villig til å betale for.

Disse portrettmedaljene er jo populære, og derfor etterspurte. Hvordan en Munch-medalje i 600 eksemplarer skal prises er vanskelig å si. Jeg tror ikke man skal regne med noen prisøkning med det første, i alle fall. Det første som må skje er at det blir en etterspørsel etter denne medaljen i samlermarkedet, og det tar tid å skape.

Dette er ikke den første Munch-medaljen som har blitt laget, bare så det er sagt. Skulptøren Nils Aas laget en flott portrettmedalje i 1994, og den ble utgitt i gull, sølv og bronse. Alle i lave opplag. (Jeg husker ikke i farten hvor store opplag de hadde, og referanseboka er pakket ned i et flyttelass). Sporrong laget også en artig medalje på 1970-tallet. Den dukker opp innimellom.

Jeg synes mynten og medaljen du har skaffet deg er flotte saker (selv om de er litt dyre etter min smak). Skrik gjør seg bra på en medalje. Jeg synes du skal ta en kjapp telefon til Munch-museet og høre om de ikke har en eller annen medalje igjen også. Da kan du jo få en komplett Munch-samling, eller som man kanskje kan si på fagspråket: Munch in nummus komplett.

http://www.munch.museum.no/shop.aspx?productID=85

Dette er vell samme mynten som du har bilde av? Er dette noe offisiel mynt? Skal til Oslo om ikke lenge, så hvis dette er en skikkelig mynt skal jeg vurdere den.
Image
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”