Samlerhuset - Pris versus Verdi

Numismatisk forum
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by svessien »

Ser ut som Vespasian, ja.

Enig i 300 for de to første, kanskje litt mer for HADRIAN (ikke Antoninus Pius).
Octacilia antoninanusen er fin, men den er jo også misattribuert, da.... (Kona til Phillip I, ikke Phillip...).

De to siste er dusinvare.

Ser ut som det ikke er disse myntene man får, men noe "tilsvarende"........

For en rip off.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Thaler »

ZZzzz wrote:Dette er svært interesant. Antatte virkelige verdier opp mot prisen hos samlerhuset. Vi snakker om 1/4 og ned til under 1/10. Skremmende. Hva med denne?
guinea.jpg
Jeg vet lite om verdien på guineaes, men en ting vet jeg: George III var aldri Konge av England. Han var Konge av Storbritannia. Såpass burde også Samlerhusets såkalte eksperter vite.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by ZZzzz »

Noen som har tanker om verdien på de danske gullmyntene på forrige side? Kvalitetsmessig må vi gå ut ifra hva vi erfaringsmessig ser at slike mynter, som kommer fra samlerhuset, er i!

Kvalitet rundt 01 og 0/01? Høres det fornuftig ut?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Kjetil Kvist »

På Auction.no kan du kjøpe både 20- og 10-kroner fra Danmark i ypperlige kvaliteter, de koster fra hhv på 2400 og 1500 kroner.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

Numisma mynthandel solgte en dansk 10 kroner i gull for 1000 kroner i går.
http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1198130
og en 20 kroner gull for 1650
http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1198131

Forøvrig har jeg en kommentar til dette settet med svenske skillinger fra Carl Johan. For ca to år siden kjøpte jeg en lot som bestod av ca 30 slike mynter, med varierende årstall og valør. Jeg betalte 5-600 kroner. Jeg kjøpte det ikke fordi jeg hadde lyst på de svenske myntene eller fordi det var billig, jeg kjøpte loten fordi det innimellom disse svenske lå en norsk jeg hadde lyst på. De svenske resolgte jeg igjen etterpå for samme prisen. Disse svenske skillingene er billig massevare, man kan kjøpe de for en slikk og ingenting.
Et par nylig avsluttede svenske auksjoner som viser prisnivået:
http://www.tradera.com/1-SKILLING-1821- ... n_94282695
http://www.tradera.com/1-2-skilling-182 ... n_94445878
http://www.tradera.com/1-2-skilling-182 ... n_91787273
http://www.tradera.com/1-6-Skilling-Ban ... n_94474687
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by ZZzzz »

Dette er hva jeg vil kalle kriminelt. Det er på grensen til det. Samlerhuset er allerede nå bevist å være så useriøse som det går ann å bli. Finnes det i hele tatt noen sidestykker til hva de holder på med? De har blitt store, og da tror folk at de er seriøse. Det er skremmende hvordan Samlerhuset med Ole Bjørn Fausa melker det norske folk, og nå også andre europeiske land for penger!

Vi går videre til Sverige:

Denne og resten skal være en start på forskjellige samlinger. Den første mynten skal være et godt introduksjonstilbud ifølge teksten på Samlerhusets sider
20krdanmarksverige001.jpg
20krdanmarksverige001.jpg (421.45 KiB) Viewed 2322 times
Beskrivelse av samlinger:
samling.jpg
samling.jpg (97.74 KiB) Viewed 2321 times
På denne sparer man 500 kroner. Men i forhold til hva da?
10krsverige002.jpg
10krsverige002.jpg (437.74 KiB) Viewed 2322 times
Og så en tokrone som de har solgt i alle år. Jeg klarer ikke få ut av teksten fra hvilket land tokronen er laget i....
2kronerskverige001.jpg
2kronerskverige001.jpg (274.49 KiB) Viewed 2323 times
NB! De som samlerhuset skriver "perfekt usirkulert kvalitet" skal man bare ta med en klype salt. Dette på grunnlag av erfaringer.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Kjetil Kvist »

Si meg, ZZzzz, holder du på med en katalog over Samlerhusets produkter?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by bengt »

Der har vi jo favoritt-2-kronen min :-)

Det er en ekstremt sjelden 2 krone 1876 som har "LA" plassert på halsen slik man ser på mynter fra 1890-1904, og ikke under halsen slik som vanlig er for myntene fra 76...

(Hvilket beviser at bildet ikke er representivt for mynten du mottar, de viser her et bilde av den aller peneste reversen og den aller peneste adversen de hadde - selv om det er fra to forskjellige mynter!)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

Den svenske tokronen er i seg selv ikke et så veldig dårlig kjøp, den er nesten ikke overpriset (er det et slitt eksemplar er den det alikevel).
Men det som er med den tokronen er at den innleder en samling og kjøper man den samlingen i form av en mynt i måneden vil man tape mye penger. Der kommer overprisingen inn.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

bengt wrote:Der har vi jo favoritt-2-kronen min :-)

Det er en ekstremt sjelden 2 krone 1876 som har "LA" plassert på halsen slik man ser på mynter fra 1890-1904, og ikke under halsen slik som vanlig er for myntene fra 76...

(Hvilket beviser at bildet ikke er representivt for mynten du mottar, de viser her et bilde av den aller peneste reversen og den aller peneste adversen de hadde - selv om det er fra to forskjellige mynter!)
De fikset dette forrige gang det ble påpekt på forumet her. Nå har de igjen dratt frem det gamle bilde. Vi får se om de såkalte ekspertene fikser det igjen.
De er ikke mye eksperter hvis de stiller med sånne bilder.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Si meg, ZZzzz, holder du på med en katalog over Samlerhusets produkter?
Hehe :)

Kanskje?

Hvis det går som jeg håper med denne tråden, vil den bli en referanse for folk som ønsker å kjøpe fra Samlerhuset. De vil kunne se hvor mye hvert enkelt objekt er overpriset. Jeg vil også få mye nyttig stoff til når jeg skulle ønske å hugge med sabelen. Så jeg håper at samlerforums brukere ønsker å fortsette å vurdere pris opp mot verdien. Tar man en eller to objekter pr. dag, så vil vi ha dekket alle produktene innen en måned! Men noen samlinger, vil være omtrent umulige å vurdere, på grunn av at det er vanskelig å finne ut av hva de innehlder!

Er det objekter som er et godt kjøp, så bør vi få frem det også :D
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by Kjetil Kvist »

Du kan jo i alle fall lage en fin oversikt på hjemmesiden din.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Du kan jo i alle fall lage en fin oversikt på hjemmesiden din.
Det er en god ide. Ikke burde det ta så lang tid heller.

Hva mener dere om de svenske myntene da? Den ene har også en rabatt på hele 500 kroner!
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by bengt »

Har ikke Sieg katalogen min på jobb, men de tre svenske er vel lette å sette pris på.

Jeg regner med at du mottar 01 mynter i gull, de fleste svenske er vel det. Utifra bildene av 2-kronen, som jeg antar er at de aller beste eksemplarene de har klart å skaffe (siden du måtte bruke bilder av to mynter), så får du nok en renset 1/1- mynt så verdien på den vil vel bli lik Sieg sin 1- katalogverdi.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - Pris versus Verdi

Post by jornkris »

Strandberg mynthandel, en svensk mynthandler med salg på internett tar 4000 sek for 20 kroningen, det blir vel rundt 3200 norske og 2000-2400 (1600-2000 nok) for tikroningen.
http://www.aktiesamlaren-bjb.se/numisma ... /index.htm
Så på de myntene ligger SH 20% over, men ikke himmelhøyt over slik som på div andre. Jeg tror alikevel at man kan skaffe disse enda litt billigere på tradera eller qxl.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”