Hvor går Palladium?

Numismatisk forum
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Hvor går Palladium?

Post by Posthornet »

Rundt 2016 kjøpte jeg blant annet et Samoa Kon Tiki mynt sett som inneholdt 1/4 oz gull, 1 oz sølv og 1oz Palladium. Prisen var ca 8000.- NOK. Jeg angret litt etter at jeg vant budet da det var bare gullet jeg var interessert i. Likevel settet har siden den gang ligget i skapet. I dag noen år senere ser jeg at palladium prisen har "gått opp i skyene" Bare 1 oz palladium fra settet har en spottpris på rundt 17 000.- kroner. Lykketreff kanskje?

Er det noen som har en mening eller følelse hvordan palladium prisen vil gå de neste årene?

Noe videre reell stigning er jeg personlig skeptisk på, men det var jeg da også da jeg kjøpte settet.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hvor går Palladium?

Post by as2o3 »

Prisen er vel høy nå pga nye utslippskrav på biler?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hvor går Palladium?

Post by Espen »

Det er ganske vanskelig å få spot for Palladium i Norge med dagens priser har jeg erfart. Solgte en Kon-tiki mynt for litt siden.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Hvor går Palladium?

Post by Posthornet »

Det synes å være minimal interesse i palladium. Søker en hos Skanfil med søkeordet palladium så er det bare Kontiki mynten som vises solgt et ca. et 20 talls ganger de siste 12 år. Som du nevner det skal mye til om noen kjøper til spottpris. Faktisk så ser jeg en handler i Norge som selger KonTiki mynten til spotpris. De aller fleste om ikke alle EU land legger dessuten moms til palladium. Det er der bare gullbullion og gullbarrer som er fritatt for moms.

..... som "as2o3" nevner så er de fleste enige at bruken av palladium innen bilbransjen e årsaken til den høye pris.

Om det nå i fremtiden skulle finnes billigere alternativer til palladium for "pollution-control devices for cars and trucks" så sprikker vel boblen?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Hvor går Palladium?

Post by Posthornet »

Bare en liten kommentar til . . . . .
Palladium forblir et stort underskudd i etterspørsel på grunn av sterkt bilrelatert forbruk, og som et resultat vil prisene sannsynligvis holde seg på historisk høye nivåer i løpet av 2020, sier de fleste analytikere.

Klippet fra:
Palladium may lose some altitude but expected to remain at lofty heights.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”