Sjelden prøvemynt med årstallet 1799

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Sjelden prøvemynt med årstallet 1799

Post by AMO Berg »

Jeg har lyst til å be Samlerforums skarpeste blikk om å ta en titt på denne:

http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do ... ode=detail

Prøvemyntene fra hertugdømmene Schleswig-Holstein (1/3, 2/3 og 1 speciedaler med årstallet 1799, og speciedaleren også med årstallet 1800) kjennes først og fremst som nypreg i sølv, fremstilt på 1900-tallet, men preget med originale stempler. Nypregene har glatt rand, og som regel også bokstaven N for nypreg slått inn i randen.

Eksemplarene i kobber er samtidige, og er preget i perioden ca.1800-1810. Disse er betydelig mer sjelden enn nypregene.

Så kjennes det også samtidige/tidlige pregninger i sølv. Disse er svært sjeldne, og nesten aldri å se på auksjoner, men på Bruun Rasmussens kommende auksjon er det altså et slikt samtidig/tidlig sølvavslag av speciedaleren.

Jeg liker ikke overflaten på dette eksemplaret. Når den forstørres kan det se ut som om overflaten flasser av, og på de høyeste punktene ser det ut som metallet er kobberfarget. Det kan selvsagt hende at jeg feiltolker bildene, eller at de tidlige sølvpregningene av denne serien er fremstilt av sølv med lav lødighet.

Men kan dette også være et samtidig kobberavslag som er blitt forsølvet? Enten for 200 år siden i håp om å bli godtatt som en ekte speciedaler, eller i mer moderne tid for å lure myntsamlere?

Proveniensen er god nok; Adler Pedersen var en kjent dansk mynthandler og -samler, med et blikk for kvalitet. Da han døde ble samlingen solgt på Kunsthallen auksjon 467 (1996). Dette var dessverre en forferdelig slurve-auksjon, med dårlige og mangelfulle beskrivelser og tilfeldige kvalitetsvurderinger. Adler Pedersens kone ga for øvrig hele overskuddet fra auksjonen til Jehovas Vitner.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Sjelden prøvemynt med årstallet 1799

Post by mynt01 »

Minner litt om overflaten på noen av de falske 1/15 sp. 1802 som er sølvbelagt.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Sjelden prøvemynt med årstallet 1799

Post by AMO Berg »

Hammerslag 6500,-
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”