Forskjeller i opplagstall - 50 øre zink okkupasjon

Numismatisk forum
Svar
SaccoMan
Innlegg: 625
Registrert: 06 nov 2008 23:29

Forskjeller i opplagstall - 50 øre zink okkupasjon

Legg inn av SaccoMan » 17 mar 2019 22:31

Sitter og fikler litt med myntoversikten min i excel og tenkte jeg skulle legge inn en kolonne med opplagstall for hver enkelt mynt. I utgangspunktet en nokså triviell operasjon som forsåvidt gikk strålende helt til jeg kom til 50 ørene i zink fra krigens dager. Her viser det seg å være forskjell for årstallene 1941-1945 i litteraturen.

Handlerkatalogen Norske norske mynter 1949 - 2019:
1941 - 7.760.800
1942 - 7.605.500
1943 - 3.348.500
1944 - 1.542.400
1945 - 226.000

Norges mynter 1814 - 2014:
1941 - 7.760.000
1942 - 9.433.000
1943 - 1.530.000
1944 - 1.480.000
1945 - 290.000

Tallene som blir brukt i handlerkatalogen er etter hva jeg kan se de samme tallene som har blitt brukt relativt langt tilbake i tid. Norges mynter 1814 - 1980 er den eldste jeg katalogen jeg har og sammenligne med.

Hvem har de riktigste tallene? For 1942- og 1943 årgangene skiller det nesten to millioner i opplagstall. Vil jo tro at Norges mynter 1814 - 2014 er den som er best oppdatert. Handlerkatalogen ser ut til å ha dratt med seg tallene i minst 40 år. Men her blir det altså dårlig med nattesøvn inntil kolonnen "Opplag" kan fylles ut med "riktige" tall :lol:

Brukeravatar
jornkris
Innlegg: 1868
Registrert: 14 aug 2008 19:54

Re: Forskjeller i opplagstall - 50 øre zink okkupasjon

Legg inn av jornkris » 18 mar 2019 17:52

Hei

Når jeg skrev boken min om Norges mynter gikk jeg gjennom alle opplagstallene.
Oversikten over avvik mellom de forskjellige kildene er på 18 sider.

For disse årene opererer Norges bank, den kongelige mynt og Rønning (som de fleste bøker om norske mynter bruker som kilde) med forskjellige tall.

vn2hare
Innlegg: 316
Registrert: 05 jun 2015 21:57
Sted: Harestua

Re: Forskjeller i opplagstall - 50 øre zink okkupasjon

Legg inn av vn2hare » 20 mar 2019 06:48

Hei. Bare en gjetning fra min side, men kan det være at "problemet" her er det samme som for opplagstall lengre tilbake i tid, at noen kilder opererer med antall mynter preget i et kalenderår, mens andre opererer med antall mynter preget med faktisk årstall, dvs at man fortsatte å prege mynter med "gammelt" årstall også etter årsskiftet. Jørn Kristian, du kan kanskje ha en formening om hvorvidt dette kunne skje så sent som på 1940-tallet?

Brukeravatar
kråkerøy
Innlegg: 735
Registrert: 12 nov 2008 20:25

Re: Forskjeller i opplagstall - 50 øre zink okkupasjon

Legg inn av kråkerøy » 20 mar 2019 16:20

Det er mange muligheter.
Kalenderår.
Regnskapsår, som ikke er likt kalenderåret.
Årstallet preget på myntene.
Tidspunktet for opptelling. Mulig sammenblanding av årstall ??

Det kan jo ha variert litt over tid hvordan det ble telt opp.
Boka til JKL forklarer hvordan han har kommet frem til tallene der det er tvil.

Brukeravatar
jornkris
Innlegg: 1868
Registrert: 14 aug 2008 19:54

Re: Forskjeller i opplagstall - 50 øre zink okkupasjon

Legg inn av jornkris » 22 mar 2019 20:22

Er som kråkerøy sier, jeg vil ta med et punkt til, skrivefeil.
Det er helt klart noen skrivefeil ut og går.

Ofte er summen lik når man summerer over flere år.
F.eks i ditt eksempel er 1941-3 nesten likt.

Forøvrig i 1944 Norge fikk regnskapsår som var likt med kalenderåret.

Svar

Gå tilbake til «Mynt og Seddel - Diskusjon»