Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Numismatisk forum
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by Myntsamleren »

5-års oppdateringen er ferdig og det har tilkommet overraskende mange nye forfalskninger,
mange flere enn jeg kunne forestille meg i 2014. Her er statistikken:

Code: Select all

Beskrivelse                                               2014-utgaven   "2019-utgaven"
-------------------------------------------------------   ------------   --------------
Forfalskede mynttyper (ikke Kinamynt, ikke manipulerte)       139             216
Undertyper (ulike forfalskninger av den samme mynttypen)        ?(*)           38
Forfalskninger fra Kina                                       127             128
Manipulerte mynter                                             23              27
Andre registreringer (dubletter)                               62(*)           86
-------------------------------------------------------   ------------   --------------
Antall registreringer:                                        351             495
=======================================================   ============   ==============
*: Undertyper og andre registreringer inngår i samme tellingen (62 stk).
Det som dominerer denne oppdateringen er den store mengden av forfalskede eldre mynter
og samtidige forfalskninger som jeg har klart å samle informasjon om.
Med bilder av flere eksemplar av både de nye og de "gamle" (fra 2014-katalogen) forfalskningene har jeg
klart å identifisere ulike forfalskninger (38) av den samme mynttypen, opptil 4 ulike
av hver mynttype.

Bildesituasjonen har også blitt bedre enn det jeg forestillte meg i 2014, av det totale
antall forfalskninger på 254 (typer[216]+undertyper[38]) når Kina-/manipulert mynt holdes
utenfor så har jeg bilde av 210 mynter og sitter med en manko på 44 mynter. Enkelte av disse
er det ikke mulig å skaffe bilder av, men noen er helt sikkert mulig å skaffe. Da ser jeg
muligheten for en 2. utgave av boka med bilde av nesten alle myntene, hvis noen skulle være
interessert ? Jeg kommer til å trenge noe hjelp til å søke opp bilder av flest mulig av de
siste 44 myntene som mangler.

Nå kommer jeg til å prioritere å gjøre ferdig Beste Norske Middelaldermynter 3 (1170-1263)
men er det interesse for det kan det bli en 2. utgave av Kjente Norske forfalskninger med
bilder i første halvdel av 2019, kanskje en innbundet utgave.
Er det noen som ønsker en slik bok ?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by mynt01 »

Når jeg ser på internett siden om forfalskninger. NEI!
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by hertervig »

Jeg ville vært interessert
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by Elgen »

Jeg også.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by Myntsamleren »

Da er jeg klar for å kåre Norges mest forfalskede mynt gjennom tidene,
den mynttypen med et bestemt årstall som har biltt forfalsket flest ganger.

Er det noen som tør gjette på hvilken det er, og hvor mange ganger den har blitt forfalsket ?
Eller kanskje noen vet det ?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by mynt01 »

Kan du dokumentere dette eller er det som før basert på gammelt profittjag. "Selg en stygg mynt som falsk og få godt betalt"
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by Myntsamleren »

Dette var ment som en uformell "kåring" etter at jeg var ferdig med oppdateringsjobben og jeg sitter med resultatet av mere enn 11 års samling av informasjon om falske mynter.

Jeg kan dokumentere hvem som har vurdert mynten som falsk og alle kildene til denne mynten er
troverdige. Det er meg selv, som på bakgrunn av bilder jeg har samlet, har klart å identifisere de ulike
forfalskningene av den samme mynttypen og forskjellene har jeg dokumentert i den nye boka.

Kan du dokumentere dine påstander ?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by mynt01 »

Jeg synes det er du som bør dokumentere hva du skriver.

Ikke legge ansvaret for å bevise du ikke gjør en troverdig jobb på andre.

1 eksempel.
Skjermbilde (12).png
Skjermbilde (12).png (12.29 KiB) Viewed 5211 times
Her skriver du støpt.
De 2 typene av 8 skilling 1809 er preget. Om det finnes en støpt utgave, bør du kunne bevise det. Disse fra Desember 2006 var i hvert fall pregede.


Sammen selger som skriver støpt 3/12 la ut en "falsk" 4 skilling 1809 uka etter Numisma solgte en falsk 8 skilling til 2501 kr. Den floppet på prisen. Denne ser helt ekte ut og det finnes veldig mange fine preget med dette stempel.

Hadde denne vært falsk så hadde den blitt bydd på. Første og siste kjente eksemplar.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by Myntsamleren »

Jeg sjekket mynten i eksempelet og ser at det skulle ha stått et spøsrmålstegn etter ordet støpt.
Det var min feil. Jeg har ikke bilde av mynten og kan ikke gjøre noen vurdering av den.

Kilden til hvem som har vurdert mynten som falsk har jeg dokumentert for hver eneste mynt.
Mener du at jeg skulle etterprøve hver eneste mynt i katalogen ? Da hadde det aldri blitt noen katalog
for det er en umulig oppgave. Det er mange pålitelige kilder i katalogen. Det er opp til deg selv å vurdere
troverdigheten til hver kilde. Siden det også finnes noen litt mindre troverdige kilder så det kan godt
tenkes at det er enkelte mynter som skulle vært fjernet. Finner du mynter du kan dokumentere er ekte
så er jeg takknemlig for å motta informasjon om det og skal selvsagt fjerne myntene fra katalogen.

Er litt usikker på hva du sier på slutten, er det at Jack Antonsen ikke er troverdig eller at det ikke finnes
noen falsk 4 skilling 1809 ?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by mynt01 »

Det er ikke kjent noen falsk preget 4 skilling 1809. Det har til og med vært utlovet dusør om noen kunne fremvise en slik eller bilder.

"Jeg sjekket mynten i eksempelet og ser at det skulle ha stått et spøsrmålstegn etter ordet støpt.
Det var min feil. Jeg har ikke bilde av mynten og kan ikke gjøre noen vurdering av den."

Dersom du har sjekket denne så beviser du jo bare at du ikke har snøring i hele tatt. Dette beviser også at kilden din ikke er troverdig.

Her er kilden din sin beskrivelse. "8 skilling 1809 - støpt forfalskning?" Det er vel det som gjelder! eller hva?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by mynt01 »

Dersom du kaller gamle salgsargumenter for dokumentasjon, at slike mynter i det hele tatt sannsynligvis ikke finnes er jo bare fantastisk. Nei du trenger ikke dokumentere men du kan vel opplyse om det.
At du ikke dokumenterer.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by Myntsamleren »

Hva med landets mynthandlere da, mener du de er i stand til å vurdere om en mynt er falsk ?
Da kan jeg vise til falsk 4 skilling 1809 solgt av
- Bergen Mynt & Seddel, KM-2761
- Oslo Myntgalleri nr.12, 497
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by karebjarne »

Ja det hadde vore flott med ei revidert utgåve :D :D
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by mynt01 »

Den fra Bergen mynthandel er støpt, hjemmelaget? 2,5 ganger så tykk som en preget se høyre i bildet.
Image

Den fra OMG ligger her https://www.samlerforum.no/viewtopic.ph ... 90#p126862

Du spør hva mynthandlere er i stand til, noe ligger her.

https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=1185688
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... lot=982816
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=3503232
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=3933256

Alle disse siste er preget med samme pregestempel. Lett blanding falske ekte.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Kjente forfalskninger av Norske mynter, 2. utgave i 2019

Post by mynt01 »

Dette er sannsynligvis den eneste falske 4 skillingen 1809 igp som "eksisterer".
I hvert fall som har vært til salgs offentlig.

Det stå ingenting i beskrivelsen at den er støpt. Og 2,5 ganger så tykk som en ekte, i messing ser det ut som.
Image
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”