Samlerhuset

Numismatisk forum
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset

Post by hertervig »

:shock:
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Samlerhuset

Post by mynt01 »

:(
MyntLærlingen
Posts: 48
Joined: 14 Feb 2017 11:38

Re: Samlerhuset

Post by MyntLærlingen »

Om man feilgraderer mynter med vilje, er det for å tjene penger. Men hvis de feilgraderer mynter i mangel på kompetanse så kan man jo lure. Denne 1 kronen fra 1877 i kv0 har jeg i en stund nå vurdert å kjøpe. Prisen er behagelig for en Osvar 1 krone i topp kvalitet. Noen innspill på kvalitet fra OMG sin mynt?
Attachments
1kr1877.jpg
1kr1877.jpg (342.35 KiB) Viewed 3049 times
Egon
Posts: 5
Joined: 30 Jan 2016 19:23

Re: Samlerhuset

Post by Egon »

MyntLærlingen wrote: 04 Nov 2018 11:23 Om man feilgraderer mynter med vilje, er det for å tjene penger. Men hvis de feilgraderer mynter i mangel på kompetanse så kan man jo lure. Denne 1 kronen fra 1877 i kv0 har jeg i en stund nå vurdert å kjøpe. Prisen er behagelig for en Osvar 1 krone i topp kvalitet. Noen innspill på kvalitet fra OMG sin mynt?
Har sluttet å handle fra OMG. Den siste mynten derfra var i kvalitet 0, men da jeg fikk den hjem å undersøkte den under lupe var den full av skjemmende pussestriper. Kvaliteten var kanskje fortsatt 0 men anmerkningene for pussestriper var ikke opplyst eller syntes på bildet i nettbutikken. Fikk sendt den tilbake og hevet kjøpet, men de la den ut på nytt uten anmerkninger. Ser de har flere mynter i kvalitet 01 og 0/01 de selger som 0. Men de fleste mynthandlere selger 0/01 mynter som 0. Kanskje på tide Norge får en graderingstjeneste som de har i Amerika, lignende Ngc.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset

Post by jornkris »

Vemod, har sammenlignet bildene, det er samme mynt. Skannene dine er mye ærligere enn bildene deres. Det som så ut som patina bl.a. nede foran 1tallet og på løven er hakk. Jeg skjønner ikke helt hvordan de får mynten til å se så bra ut.

Egon, det amerikanske graderingssystemet er mye bedre enn det norske. Med detaljerte graderingsguider og flere grader. Det er helt klart en svaket med det norske systemet at det norske system at to mynter som kan være milesvis fra hverandre kan få samme grad. Jeg tror slabbing av norske mynter vil bli vanligere i fremtiden.

Myntlærlingen, kjøp en annen.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Samlerhuset

Post by vemod »

jornkris wrote: 04 Nov 2018 12:50 Vemod, har sammenlignet bildene, det er samme mynt. Skannene dine er mye ærligere enn bildene deres. Det som så ut som patina bl.a. nede foran 1tallet og på løven er hakk. Jeg skjønner ikke helt hvordan de får mynten til å se så bra ut.

Nei, du kan så si.... Bildene stammer fra Sarpsborg Mynthandel, som jeg kjøpte den av i nevnte kvalitet 1+/01. Jeg så ingen grunn til å gradere den høyere da jeg solgte den videre.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”