Ingen andre enn meg som kjøper norske minnemynter for tiden?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Ingen andre enn meg som kjøper norske minnemynter for tiden?

Post by Espen »

Har plukket opp noen frigjøringen 1995 komplett i eske for 200kr stykket og har omsider anskaffet en 50kr FN i eske til roughly det samme som er en knallbra pris siden den er noe sjeldnere enn andre minnemynter den gjerne sammenlignes med komplett i eske med sertifikat mtp at en stor andel av FN myntene ble utgitt i myntbrev og større FN samlinger med forskjellige nasjoners mynter.

Andre kjøp som kan nevnes er 3 stykk 50kr FN myntbrev til den lave sum av 480kr, nobelmynt til 200kr, 175kr BU til 400. Ser også at Hundreårsmyntene kan i myntbrev gå for under 200kr!

Det er en god tid å handle norske minnemynter, i allefall sett fra øynene til en som begynte å samle mynter når disse kostet det tredobbelte og kanskje mere i noen tilfeller.

Jeg tror dette er den absolutte bunnen for norske proof-minnemynter.

Kan være interessant å høre hva andre tenker er grunnen til at prisene er såpass lave. Er det pga at samlerhuset sluttet å kjøpe de opp eller tilstanden til den norske økonomien generelt? Det er jo ikke nødvendigvis de mest pengesterke som kjøper denne type mynter. Kanskje dårlig markedsføring fra auksjonshusene kan ha noe å si?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Ingen andre enn meg som kjøper norske minnemynter for tiden?

Post by tho »

Utgangspunktet er vel greit, dvs. kjøpe når prisene er lave/ev. i bunnen.

Jeg kjenner ikke de minnemyntene du beskriver. De få minnemyntene jeg
har er i sølv. De som er i kobber/nikkel samler jeg ikke på.

Hvis sølvverdien er mere enn myntverdien, så er det uansett smart.

For min del synes jeg at det er mere å hente på å samle medaljer.
Man kan få masse utrolige fine ting for noen hundrelapper. Bronse og
sølvmedaljer med god kunstnerisk kvalitet.

Jeg kjøper kun med hjertet. Lommaboka betaler.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Ingen andre enn meg som kjøper norske minnemynter for tiden?

Post by Samler »

Espen wrote: 26 Mar 2018 23:34

Jeg tror dette er den absolutte bunnen for norske proof-minnemynter.

Kan være interessant å høre hva andre tenker er grunnen til at prisene er såpass lave. Er det pga at samlerhuset sluttet å kjøpe de opp eller tilstanden til den norske økonomien generelt? Det er jo ikke nødvendigvis de mest pengesterke som kjøper denne type mynter. Kanskje dårlig markedsføring fra auksjonshusene kan ha noe å si?
Samlehuset er ikke så aktiv på kjøper siden pga. de store kvanta med forholdsvis høyt opplag
som forefinnes nå. Dette er en av årsaken til gode kjøp i denne kategori. Samtidig sitter en del
småkjøpere med disse mynter og av ulike grunner selges disse. Markedsføringen er av den grunn
dårlig. Flere elementer med andre ord til de priser på dette område. Kjøper selv opp en del mynter i den kategori
du nå nevner og meget gode kjøp kan gjøres ( også på QXL )

Når disse mynter er omsatt til samlere vil de øke i pris pga. at utvalget blir mindre og da stiger prisene. Det
gjelder om å sitte en stund på objektene. Mer mynter på mindre " hender" tilsier økt pris. Det er ikke mindre samlere i markedet - men mye småsalg til gode priser. OL mynter Lillehammer ( gjerne sett ) og tusenårsmynten er gode objekt samt FN mynten 50 kr. i etui og Frigjøringsmynten i etui. Kan også anbefale
Nobel mynten i originalt etui. Når utbudet av mynt minker og vi vet at samlere er der i noe økende grad vil dette være positivt. Har samme tenkemåte som deg. Kjøper disse mynter i originalt sett og ikke mynter som er tatt ut av sett og lagt i kapsel. Noen av disse kan også være tatt ut av folder/sett/løse som igjen er satt inn i kapsel. Husk at Proop mynter kan lett bli skadet av den grunn/ skjødeløs behandling ved innsettelse i ny kapsel. Jeg kjøper helst ikke slike.
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: Ingen andre enn meg som kjøper norske minnemynter for tiden?

Post by ulfjoh01 »

Jeg kjøper nå og prisene er lave i forhold til for 10-15 år siden.

Da måtte en ut med minst 350,- kr + 20% hos Skanfil, og private selgere solgte dem for 450,- kr +
Da tenker jeg på 50 kr frigjøringen og 50 kr FN.

Nå har jeg kjøpt ett par 50 kr frigjøringen for under 200,- kr stk, den ene i kapsel, den andre i samleark fra Samlerhuset.
Så nylig 200 kr Wergeland ute for 200,- kr hos QXL.

Også enkeltmynter fra OL Lillehammer i Sølv er rimelige nå, nede i 120,- kr for en 50 kr Sølv

25,- kr Sølv frigjøringen og 10 kr 1964 syner jeg holder prisene godt.

Kan gjøre gode kjøp av Norsk årgangsmynter i Sølv hvis en følger med.
Fikk nettopp fatt i 1 kroner 1914-1917 i kv 1/1+ for en snittpris av 200,-kr stk.

Dette mener jeg er rimeligere enn da jeg hold på med min forrige samling for nær 20,- år siden.
Den ble solgt dessverre sammen med en seddelsamling, var mye fint der og gode kvaliteter.

Så med disse priser vil jeg kjøpe flere minnemynter fremover.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Ingen andre enn meg som kjøper norske minnemynter for tiden?

Post by Samler »

Det er kjøpers marked for tiden på QXL, men dog en viss økning av aktører der inne nå.De som ser inne på QXL fronten oppdager at flere store aktører er inne på salgsfronten med flotte objekter og priser av høy art. Mange flotte objekter der nå. Det er ikke blitt mindre antall samlere blandt oss, men flere som sitter å venter på bedre kjøp. Mange mindre aktører kvitter seg med objekter og større samlere kjøper opp. Trenden vil bli at markedet regulerer seg selv og en oppadgående spiral er på gang ( prismessig )

Merker meg også at flere mynthus er nå etablert på salgsfronten på QXL og det bør man merke seg. Dyre objekter selges og budgivningen er stor. Faktisk opptil 40-50 bud på hver gjenstand. Min konklusjon er derfor at QXL er liv laga og nettstedet vil bestå og øke i omfang.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”