Australias gullmynter med lavt opplag.

Numismatisk forum
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Australias gullmynter med lavt opplag.

Post by Posthornet »

Med et opplag på 600 og dagens spottpris falt jeg for 2010 års utgaven av sirkulasjons myntene gjort i gull. Vekt ca 114 gram rent gull. Jeg angrer ikke, men jeg burde ha valgt noe bedre som Australias Kenguruer og Lunar serie som er lettere å omsette senere. Det er Australian Royal Mint som utgir sirkulasjons myntene samt disse gullmyntene. Denne serie har siden 2010 og kanskje før den tid vært utgitt årlig, delvis med skiftende motiv samtidig som opplaget (minted) er gått ned fra 600 i 2010 til 2017 års serien som har kun 50 sett minted. Likevel det er vel tvilsomt om kanskje dette opplaget får noen større verdiforøkelse i fremtiden foruten gullprisen?

Mitt sett har en salgspris på ca.5700.- Euro hos en tysk mynthandler men det sier likevel lite og nesten ingenting om den reelle markedspris?

Denne svært ettertraktede årlige utgivelsen kombinerer den varige utformingen av Australias sirkulasjonsmynter med edelt gull. Et sant vitnesbyrd om arven av mynter som kulturelle ikoner og verdsatte eiendeler, dette settet er et virkelig spesielt stykke for den mest dedikerte samleren eller investor. Strengt begrenset utgivelse på 50
.
Direkte uten rettelse oversatt med Google Translate og gjelder 2017 utgaven.

Fint sett i fint treskrin.
5790euro.jpg
5790euro.jpg (367.11 KiB) Viewed 1137 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Australias gullmynter med lavt opplag.

Post by Olav K »

Det at opplaget går ned er vel et tegn på at Myntverket tilpasser seg lav etterspørsel.
Men, det kan være et "eksportsett" hvor esken avviker fra den som selges i Australia.
Jeg kjøpte i 1990-årene et "Kookaburra"-sett fra Samlerhuset. Litt klokere noen år senere ville jeg selge, men ingen i Norge ville tilby mer enn gullpris. Nå har jeg familie i Australia som vi besøker av og til, så for noen år siden tok jeg det med dit. Solgt på auksjon i Sydney til godt over gullpris ( og SHs pris i sin tid). Australia har som USA en kort mynthistorie, med relativt få typer å samle, og minnemyntene gir tilleggsvariasjon og samles aktivt i Australia. Mitt sett skilte seg fra de lokale ved at det i settet også var en spesilell nål. Viktig at også tre-esken var inntakt, og et pluss at pappesken som settet kom i, fortsatt var der.
Når du en gang skal selge, kan det være lurt å finne et påskudd for en Australiaferie, men jeg kan jo ikke love at det vil lønne seg.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Australias gullmynter med lavt opplag.

Post by Posthornet »

Takk for svar.

Jeg har vært så opptatt av Australias Kenguruer og Lunar serien, og var ikke oppmerksom på at det finnes Kookaburra i gull. Interessant for de har et langt lavere opplag en Kenguruer og Lunar serien. Det synes derfor merkelig at norske handlere ikke i det minste ville gi deg spottprisen.

Lave opplag på nyere gullmynter gir ikke alltid så mye høyere priser.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”