Romerske mynter

Numismatisk forum
Post Reply
barselona
Posts: 111
Joined: 14 May 2011 23:00

Romerske mynter

Post by barselona »

Hei Alle

Jeg er en fersk samler på Romerske mynter Lurer litt på om jeg skal samle på keisere fra 235 - 337 men er veldig usikker , er det noen av dere litt mere proffe som har noen tips til meg.

mvh Kjell
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Romerske mynter

Post by karstkri »

Hei, skal du samle romerske mynter, er det den billigste perioden å samle fra. Hvis vi regner Julius Cesar som keiser så er noen av de 12 første veldig dyre , sånn som de 4 keisers år etter Neros død i 68 f.kr Der fire generaler kjempet om makten. Galba, Otho, Vittelius og tilslutt Vespasian som gikk av med seieren. Etter det kom en periode med keisere som satt lenge .Trajan fra 98 - 117 e.kr .Så kom Hadrian i 117 til 138 e.kr , etter fulgt av Antonius Pius , Marcus Aurelius og Lucius Verus .Da har vi kommet til år 177, da dukker Commodus på banen frem til 193 e.kr , ikke vanskelig eller dyr . Da kommer vi til det Severanske dynastiet fra 193 til 217 e.kr. De første med Pertinax og borgerkrigen er dyre .Så kommer vi til 194 e.kr og Perscennius Niger og Clodius Albinus 196 e.kr kjempet om makten . Da har vi kommet frem til at Septimus Severus entrer banen etter og ha slått ut de foregående. Det Severanske dynasti starter og varer til 235 e. kr . Severus klanen med koner/døtre er ikke vanskelige eller dyre. Etter det kommer Diocletian reformer med nye mynter, der Argenteus i sølv ble innført med bedre lødighet under tidligere keisere, og der sølvinnhold og vekt stadig ble redusert og de 4 Tetrarchies hvor rike ble del i to deler 2 med sete i Roma og 2 i Byzantine , en Keiser og en Augustus. Og i 337e.kr begynner det Kristne rike med Constantine II . Hvis du skal samle rimelig så er den tidsepoken du never både rimelig og lett tilgjengelig .Perioden før keisertiden med republikk er det også muligheter å få tak i en, som ikke koster for mye. Legger ved en link der du kan sammenligne priser og få impulser. Link : http://wildwinds.com Lykke til , og bare spør.
karstkri
barselona
Posts: 111
Joined: 14 May 2011 23:00

Re: Romerske mynter

Post by barselona »

Hei
Takk for svar da blir det nok at jeg starter der. Hvordan bør jeg lagre de myntene jeg skaffer meg

mvh kjell
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske mynter

Post by Ask »

Som karstkri allerede har utført har du valgt en begivenhetsrik epoke i romersk historie og valutahistorie. Du får med deg resten av det augusteiske myntsystemet, deretter inflasjonstiden fra ca 260- 94 der dette systemet praktisk talt forsvinner for å bli erstattet av mynter uten et snev av edelmetallinhold. Deretter fortsetter du med reformtiden til Diocletian som gjennomførte en total nyorganisering av den romerske staten, en valutareform inkludert, og avslutter med tiden der også resultatet av denne reformen forfalt og romerne fikk stadig mer verdiløse kobbermynter igjen. Fra denne tiden vet vi ikke engang navnet på myntene, de som brukes idag er bare moderne hjelpebetegnelser.
Kanskje får du etterhvert lyst til å utvide med Severerne , her får du mange flotte og nokså rimelige mynter. Se også på Iulian Apostata. Han har en interessant mynt, den såkallt " dobbelmaiorina " , som riktignok ikke er særlig rimelig, men som kan være en imposant " sluttsten " i en romersamling.

Som oppbevaring anbefaler jeg en myntkoffert, f.eks fra Leuchturm. Jeg synes at antikke penger må holdes i hånden. de har greid seg i snart 2000 år. Litt varsom håndtering vil ikke gjøre skade på dem.
barselona
Posts: 111
Joined: 14 May 2011 23:00

Re: Romerske mynter

Post by barselona »

Hvordan merker jeg de forskjellige myntene jeg skaffer meg ser for meg at jeg vil ha problemer og skille de etterpå.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Romerske mynter

Post by Ask »

Det vanlige er å legge et lote kort med keiserens navn, vekt, diameter,valør og katalogsitat under eller ved siden av mynten. Pass på at du bruker syrefritt papir.
barselona
Posts: 111
Joined: 14 May 2011 23:00

Sear Nr

Post by barselona »

Hei

Er det noen av dere som vet vilket Sear Nr -RIC Nr 72 er

Mvh kjell
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”