Bruun Rasmussen 871 på nett

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Bruun Rasmussen 871 på nett

Post by AMO Berg »

Da ser det ut til at vårens katalog kan lastes ned som pdf. Jeg suger litt til på karamellen, og venter med å studere katalogen til i morgen. :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Bruun Rasmussen 871 på nett

Post by tho »

1.april idag :D
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Bruun Rasmussen 871 på nett

Post by Posthornet »

Det var en overraskelse da jeg fikk katalogen uvitende i posten. Dette er den første papirkatalog over mynter jeg har fått i nyere tid. Meget fin og fristende med bland annet et par tre mindre mynter av verdens eldste Ionia, c. 650-600 BC, som jeg kunne tenke meg, men, men det koster . . . . .
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Bruun Rasmussen 871 på nett

Post by MarkusLømo »

Posthornet wrote: 13 Apr 2017 11:12 Det var en overraskelse da jeg fikk katalogen uvitende i posten. Dette er den første papirkatalog over mynter jeg har fått i nyere tid. Meget fin og fristende med bland annet et par tre mindre mynter av verdens eldste Ionia, c. 650-600 BC, som jeg kunne tenke meg, men, men det koster . . . . .
Jeg er ikke noen ekspert på virkelig gamle mynter, men var det ikke en mynt som var enda eldre enn de der?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Bruun Rasmussen 871 på nett

Post by Posthornet »

Det finnes mynter før den tiden.
Jeg fikk kjøpt denne boken hvor det er avbildet kun mynt før 650-600 BC som er fra
Clazomenae (?) late seventh century BC
revealing.jpg
revealing.jpg (250.38 KiB) Viewed 1473 times
Når verdens aller første mynt ble gjort det vet jeg ikke.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Bruun Rasmussen 871 på nett

Post by Olav K »

Det finnes enda eldre mynter i "Vesten", dvs. de såkalte "stripestatere" (en statér = en myntenhet, som andre senere ble regnet ut fra; f.eks. Attisk: en statér = 2 drakmer:). Disse hadde striper i overfalten8 og inkust stempel på revers. det fantes også noen med helt blank overflate. Senere kom mynt som den ovenfor viste, med figur(er) på advers. Myntene var i elektrum, en naturlig legering av gull og sølv. Hva som kom først, mynt i Ionia eller Lydia, strides de lærde om, uansett er vi i Lilleasia. Om de er verdens eldste er enda mer usikkert, her har Kina velbegrunnede krav på å være tidligere ute, med sin kniv,- spade- og nøkkelmynter. Slike skal ha vært slått så tidlig som ca 900 år f.Kr. Vedlegger bilde av stripestatér, 600-tallet (ikke 6. årh.) fra Lesbos
GR stripestater lesb6århBC.jpg
GR stripestater lesb6århBC.jpg (78.68 KiB) Viewed 1451 times
En utbredt misforståelse er at Krøsus (i Lydia) var først ute. Under ham var man først uten med rene sølv- og gullmynter, med 13 sølvstatére på 1 gullstatér. Under ham fikk man også brøkdelsmynt, statéren ble delt i fragmenter helt ned til 1/124 del om jeg husker rett (dog bare i gull). Lydernes hovedstad, Sardes, ble et handelssentrum. Karavaneveiene gjennom Lilleasia endte her. De skal ha oppfunnet handelstorget: Agoraen, Bazaaren, som et firkantet torg. Selvom det var meget byttehandel, hjalp det veldig at man hadde en statsgarantert mynt til å utjevne differansene. Lyderne beskyldes også for to andre, beslektede "oppfinnelser", muligjort, eller iallfall lettet ved bruk av mynt: kommersiell prostitusjon og terningspill. (Tempelprostitusjon er eldre, men her ga man gaver til tempelet.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”