Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Post by Kjetil Kvist »

Jeg kom til å søke i tolltariffen her om dagen, og oppdaget noe interessant:

Under kapittel 71 "II. EDLE METALLER OG METALLER PLETTERT MED EDELT METALL" står det i 71.18:
mynter (unntatt gullmynter), som ikke er lovlig betalingsmiddel
Hva betyr egentlig dette. Definisjonen av mynt er nettopp at den er et betaligsmiddel, eller i alle fall har vært det. Har noen lagt merke til denne bestemmelsen tidligere, eller er det rett og slett tollvesenets fenomenale inkompetanse som slår til igjen - og viljen til å faktisk skape helt nye lover og regler helt på egenhånd?

Dette kan umulig være i tråd med hverken mva-lovens ånd eller bokstav.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Post by MarkusLømo »

Ordrett den samme beskrivelsen stod i Tolltariffen for 2012, som er i bokhyllen min på jobben, så det er ikke noe veldig nytt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har ikke lagt merke til den formuleringen tidligere, men du har nok rett.

Problemet er begrepsforvirringen i hva som ligger i ordet mynt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Post by vn2hare »

Kjetil Kvist wrote: 13 Mar 2017 18:18 JDefinisjonen av mynt er nettopp at den er et betaligsmiddel, eller i alle fall har vært det.
Teoretisk har du rett i dette Kjetil, men du må også se på hvordan begrepet brukes i dagliglivet.

Ett eksempel: I flere land ble det før 2002 utgitt "mynter" i Euro eller ECU som da ikke var (eller er) gyldige betalingsmidler. Dette gjaldt jo både nåværende Euro-land, men også land som Sverige og Gibraltar!

I salgsannonser og ellers omtales disse som "mynter", men etter den teoretiske definisjonen er de selvsagt "medaljer" i stedet. Kan tenke meg at det er for å fange opp slike tilfeller at det er nødvendig med denne presiseringen i tolltariffen.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Post by vayavaya »

Jeg mente a ha lest litt om dette en gang og tilslutt fant jeg det:


"71.18 MYNTER (+).
Denne posisjonen omfatter mynter av hvilket som helst metall (herunder edelt metall) som utgis under
statlig kontroll, har lovbestemt vekt og inskripsjon, og brukes som lovlige betalingsmidler.
Forsendelser med løse mynter eller mynter i sett som er lovlige betalingsmidler i utgivelseslandet,
hører under denne posisjonen selv om de er pakket for salg i etuier. Også mynter som ikke lenger er
lovlige betalingsmidler, føres under denne posisjonen, men ikke mynter for samlinger (se
kommentarene til posisjon 97.05).
Mynter fremstilles ved utstansing av emner fra metallplater. Disse emner blir deretter preget samtidig
på begge sider ved hjelp av pengestempler."

http://tolltariffen.toll.no/upload/toll ... 1-2012.pdf

Mvh
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Post by Kjetil Kvist »

Kjernen er jo at enten er mynter betalingsmiddel, eller så har de historisk sett vært betalingsmidler. Dersom de er betalingsmidler, så skal de flyte over landegrensene uten mva jfr. §3-6 i MVA-loven, eller så er de samlerobjekter og skal gå uten mva jfr. 3-18. Dersom det er investeringsobjekter, så er det finansielle instrumenter, og skal flyte fritt. Dersom det er medaljer av numismatisk interesse, så går det som samlerobjekt, og igjen med redusert mva.

Hvordan Tollvesenet definerer grenseoppgaven mellom finansielle instrumenter, gyldige betalingsmidler eller "ikke mynter for samlinger" blir vel mer eller mindre opp til hvor god importøren er til å argumentere?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Tollvesenet finner opp nye bestemmelser - igjen

Post by vayavaya »

Jeg kommer bare med et innspill nar det gjelder samlinger med ref. posisjon 97.05:

"Samlinger og samlergjenstander av zoologisk, botanisk, mineralogisk, anatomisk, historisk, arkeologisk, paleontologisk, etnografisk eller numismatisk interesse"
http://tolltariffen.toll.no/templates_T ... anguage=no

Og da de ovrige posisjonene: 71.13, 71.14 og 71.17

http://tolltariffen.toll.no/templates_T ... anguage=no

Den siste posisjonen 83.06.

http://tolltariffen.toll.no/templates_T ... 3.06#83.06

Mvh
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”