Mynthuset as STYR UNNA!

Numismatisk forum
Flash

Re: Mynthuset as STYR UNNA!

Legg inn av Flash » 16 mar 2017 14:14

Her var det mange ord, mye meninger, men lite dokumentasjon fra Mynthuset.

steveg

Legg inn av steveg » 16 mar 2017 14:35

Helt enig!
Kan mynthuset forklare hvordan disse myntene er forvekslet?
Er det ngc som er skyld i dette eller mynthuset?

Brukeravatar
Myge
Veteran
Sted: Haugesund

Legg inn av Myge » 24 mar 2017 17:05

Det vet vi ikke. Har ikke funnet tilsvarende tråder om ngc ellers på nett, at det skal ha forekommet bytter med mynter som er gradert mange måneder tidligere. Om vi får noe klart svar er nok fortsatt uklart, men veldig kjekt at kunden fikk sine mynter igjen, som han har betalt for å få gradert.

Brukeravatar
Oystein

Legg inn av Oystein » 11 mai 2017 10:32

Det blir litt for dumt å skylde på NGC når Mynthuset hadde den ene mynten ferdig slabbet allerede 1mnd før jeg leverte inn mine.
Eieren av disse myntene "2690226-034 pf69 Hviterussland 1996 1R gull og 2684238-018 pf68 Kina 1995 50y gull" har listet de for salg på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/Belarus-1-roubl ... 2917737383
http://www.ebay.com/itm/China-50-Yuan-1 ... 2917737370

På listingene står det "all our customers are happy to deal with us"
:roll: like usant som slagordet til Mynthuset: "ærlige og til å stole på".

Men her er en gladnyhet til alle som ønsker å sende inn til slabbing hos NGC.
Roschberg har blitt autorisert NGC dealer. Send inn via dem så slipper dere å bli svindlet.

Brukeravatar
Espen
Administrator

Legg inn av Espen » 11 mai 2017 14:28

Hvorfor ikke sende selv?

Brukeravatar
Oystein

Legg inn av Oystein » 14 mai 2017 22:07

Ja det er jo mulig.
De transportselskapene jeg kjenner til vil ikke sende mynter, gull og sølv. Man kan sende med posten men det blir på egen risiko.

Brukeravatar
Espen
Administrator

Legg inn av Espen » 14 mai 2017 22:37

vn2hare
Sted: Harestua

Legg inn av vn2hare » 15 mai 2017 07:14

Espen skrev:
14 mai 2017 22:37
https://www.posten.no/sende/brev/med-si ... /verdibrev

Går vel an å benytte dette?
Posten.no skrev:Husk at brevet kun kan sendes innenlands og kun kan veie 2 kilo!

Brukeravatar
Espen
Administrator

Legg inn av Espen » 15 mai 2017 10:04

Så feil kan man ta..

Jeg trodde de hadde opprettet dette pga at de mangler et produkt som tillater at folk sender verdisaker utenlands. Da får vel den som ikke har tilgang til alternative transportselskap benytte posten og være kreativ på deklarasjonen og håpe på det beste.

..eller bruke Roschberg da.

Brukeravatar
perfulator

Legg inn av perfulator » 24 sep 2017 22:14

Litt gammel tråd men vil bare supplere at jeg har sendt inn mange ganger selv, og har aldri hatt noen problemer (bank i bordet). Men det er riktig som det sises at eneste mulighet er REK og under 2kg, så det er alltid litt spenning først om den passserer eksportkontrollen, og dernest til den er registrert på NGC kontoen. For deklareringen, pleier jeg å skrive numismatiske objekter og unngår bruk av mynt eller medalje.

Jeg skal faktisk igang nå med å fylle ut skjemaer for innsendelse. Om en bare skal ha de gradert og slabbet, så kan en bruke et online formular, men ellers (NCS) er det et PDF formular som lastes ned. Selv sender jeg alltid via NCS for å sikre et best mulig visuelt resultat, men dette koster en del mer og i mange tilfeller unødvendig fordi de uansett ikke gjør noe med mynter og medaljer som ikke har noe å tjene på konservering, bortsett fra å ta seg betalt. Det kan synes litt frekt å ta betalt for en tjeneste de ikke utfører, men husk at de må gjøre en vurdering og at vi vel egenlig ikke ønsker at de behandles uten grunn.

Før eller senere vil du oppleve at de gjør en feil, og det er spesielt en ting jeg er veldig obs på, og det er å sjekke at de har katalogisert innsendelsen korrekt. Dette kan en se med en gang ordren er registrert, og da er det fortsatt litt tid til å ta kontakt med de for å få rettet det opp, før de går videre i prosessen med gradering og slabbing. Til senere feil oppdages, til verre er det å få gjort noe. Det har vært et par ganger jeg har vært nødt til å kontakte de, og da har de ryddet opp greit med en god dialog.

Det jeg imidlertid lurer på, er hvordan norske agenter sender inn mynetene og medaljene? Det er vel ikke andre regler for de?

Brukeravatar
svessien
Numismatograf
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av svessien » 19 okt 2017 19:20

Se her, ja, se her ja...
Jeg har ikke vært på samlerforum på to år, men det ser ut til at noen ting er ved det samme:)
Synd det ikke ble en trygg handel som annonsert på trådstarter, men godt myntene er tilbake i god behold.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K » 20 okt 2017 21:47

Velkommen tilbake Svessien! Det har skjedd endel her. Mange av myntfolket har beveget seg til facebook, hvor det er egne fora for kjøp og salg av årgangsmynt og skillinger, mens antikksamlere har beveget seg til forum for antikke mynter som var lukket av fryktet for ranere. jeg synes det er synn, skal man spre det gode budskap - hva det nå måtte være - gjør man det best i et åpent forum som dette.

Brukeravatar
Myge
Veteran
Sted: Haugesund

Legg inn av Myge » 22 okt 2017 19:36

Begge deler kan leve godt sammen tror jeg. Facebook er en god plattform, men diskusjonstrådene der kan raskt gå i "loop", og bli gjentagende til det kjedsommelige iblant.

Det er svært mange gode grupper på Facebook, men det kan se ut til at aktiviteten er noe mindre, og menighetene til de forskjellige begynner å slå sprekker.

Samlerforum har ikke noe i nærheten av det aktivitetsnivået vi hadde på numismatikk tidligere, men trådene ligger her, søkbare, og også indeksert på Google, som gjør at man kan finne mange gode svar på ting man lurer på fra tidligere diskusjoner.

Denne tråden ga høy temperatur blant en del myntsamlere og handlere, som man kunne oppleve ukentlig i 2008 :) Da gikk det oftere en kule varmt enn nå, og noen av de argeste "fiendene" sitter i dag ved siden av hverandre og deler historier om mynter over en pils i godt lag.

Brukeravatar
svessien
Numismatograf
Kontakt:

Legg inn av svessien » 26 okt 2017 17:39

Myge skrev:
22 okt 2017 19:36

Denne tråden ga høy temperatur blant en del myntsamlere og handlere, som man kunne oppleve ukentlig i 2008 :) Da gikk det oftere en kule varmt enn nå, og noen av de argeste "fiendene" sitter i dag ved siden av hverandre og deler historier om mynter over en pils i godt lag.
Ja, det var tider! Har Gard og Olav begynt å drikke? Det var på tide.

Brukeravatar
svessien
Numismatograf
Kontakt:

Legg inn av svessien » 26 okt 2017 17:40

Olav K skrev:
20 okt 2017 21:47
Velkommen tilbake Svessien! Det har skjedd endel her. Mange av myntfolket har beveget seg til facebook, hvor det er egne fora for kjøp og salg av årgangsmynt og skillinger, mens antikksamlere har beveget seg til forum for antikke mynter som var lukket av fryktet for ranere. jeg synes det er synn, skal man spre det gode budskap - hva det nå måtte være - gjør man det best i et åpent forum som dette.
Takk for det, Olav! Jeg er ganske rusten på numismatikken, for å være ærlig. Eller kanskje korrodert er et bedre ord. Men det er fortsatt huller å fylle i samlingen, så jeg følger med med et halvt øye:)

Svar

Gå tilbake til «Mynt og Seddel - Diskusjon»