Mynthuset as STYR UNNA!

Numismatisk forum
Brukeravatar
Myge
Veteran
Sted: Haugesund

Re: Mynthuset as STYR UNNA!

Legg inn av Myge » 10 mar 2017 20:04

Joda, Mynthuset er medlem, men ble utestengt etter flere advarsler og brudd på reglene som gjaldt reklamering, og å registrere mange brukere (flere enn to) på samme person.

Mynthuset har spurt forumeier om tilgang, svaret der er nei.

Tillegsinfo, jeg er IKKE forumeier, kun moderator, og har ansvar for å fjerne spam.

Brukeravatar
Oystein

Legg inn av Oystein » 10 mar 2017 21:19

Status er som følgende:
Mynthuset svarer fortsatt ikke på e-post.
I går ble jeg kontaktet av mynthuset på SMS og fikk beskjed om at de nå har skaffet myntene mine!
Mynthuset ønsket å møte meg personlig for å bytte, de ønsket ikke å sende myntene til meg i posten.
Forstår jeg mynthuset rett så må jeg slutte å fortelle om dette dersom jeg skal få tilbake myntene mine.
Jeg har vært vært i kontakt mange mynthandelere og de er i sjokk over hvordan Mynthuset bringer bransjen i vanry.

Brukeravatar
Oystein

Legg inn av Oystein » 11 mar 2017 15:09

Etter en lang kamp er myntene nå levert tilbake!

Brukeravatar
Olav K

Legg inn av Olav K » 11 mar 2017 16:53

Gratulerer!

Brukeravatar
Myge
Veteran
Sted: Haugesund

Legg inn av Myge » 11 mar 2017 17:42

Gratulerer, kjekt å høre Øystein. Fikk du noen forklaring på hva som hadde skjedd?

Brukeravatar
Oystein

Legg inn av Oystein » 11 mar 2017 19:55

:) Takk. Jeg har ikke fått noen forklaring på hva som har skjedd. Møtet i dag ønsket jeg å gjøre kortest mulig så droppet spørsmål jeg har stilt hundre ganger før.

diddian

Legg inn av diddian » 12 mar 2017 09:31

Gratulerer :)
Bra du fekk myntene dine tilbake.
Håper dette ikke skjer igjen og at vi må kanskje følge litt mer med i fremtiden.

Jonsb

Legg inn av Jonsb » 12 mar 2017 20:44

Og myntene du fikk nå passer inn i nummerrekkefølgen til ngc? Oddsen for at mynthuset skulle sitte på disse ved en tilfeldighet er jo ikke-eksisterende. Mynthuset har virkelig et forklaringsproblem...

Brukeravatar
Oystein

Legg inn av Oystein » 13 mar 2017 12:41

Ja det er de myntene. Legger ved bilde.
Forklaringsproblem! Mynthuset har blånektet hele veien for at jeg har fått feil mynter. Sagt at dette må jeg ta via deres advokat osv. Eneste som nyttet var å kjøre hardt mot hardt.
De er lei seg for min oppfatning av dem og mine følelser i saken. Representanten jeg møtte fra Mynthuset sa at hver dag må de sloss mot slike holdninger som mine(hva nå det skal bety?),og at de andre mynthandlerene er ute etter å ta han. Noen beklagelse for det som skjedde med myntene har jeg ikke fått. Forferdelig useriøst firma. Ubehagelig oppevelse. Mynthuset har sagt at jeg er velkommen til å slabbe via dem igjen :roll: Glad jeg ikke må ha noe med disse å gjøre lenger.
Vedlegg
20170313_104752.jpg
20170313_104752.jpg (229.99 kiB) Vist 937 ganger

Coinmaster
Sted: Avaldsnes

Legg inn av Coinmaster » 13 mar 2017 14:27

Gratulerer!!! Og veldig bra jobbet! denne saken har fått opp øynene for flere samlere, da slik som dette er veldig vanskelig å bevise så viser det jo bare at det dessverre er useriøse aktører på marked (noe som det alltid er når det er snakk om verdier) men takk for du har delt denne erfaringen selv om dette har nok vært veldig belastende :(
Mvh
André
ivrig samler av norske 50kr sedler :D

Flash

Legg inn av Flash » 13 mar 2017 18:37

Bevisst svindel må da være jevngodt med harakiri!

Brukeravatar
G.Ravn
Sted: Askøy

Legg inn av G.Ravn » 13 mar 2017 23:58

Her er svar fra Mynthuset :

Oslo – 13.03.2017

Det vises til en pågående klagesak mellom kunde og Mynthuset. Mynthuset AS har dessverre ikke blitt gitt mulighet til å svare på påstandene fremlagt på samlerforum av forumledelsen. Det har gjort at historien slik den er fremstilt kan ha kommet ut ensidig, noe som er uheldig slik vi ser det. Vi ønsker derfor å legge ut vår side av saken da vi ikke fult ut deler kundens oppfatning av sakens faktum..

På bakgrunn av dette har en forumbruker sagt seg villig til å poste på våre vegne, noe vi er takknemlig for (personen har ingenting med denne saken å gjøre).

Tidlig i vår e-post korrespondanse med kunden ble det lagt frem forslag til minnelig løsning fra Mynthuset side:

A) Kunden kunne få tilsvarende mynter i angitt kvalitet ( Dette var Mynthuset AS sine mynter som allerede lå for salg på Ebay)
B) Vi kunne kjøpe de myntene kunden hadde til en relativt bra pris.
C) Vi kunne gjøre vårt beste å lokalisere de aktuelle mynter og bytte med de mynter kunden satt på.
D) Vi tilbydde til og med at han kunne få beholde de myntene han hadde og få Mynthuset AS tilsvarende mynter i tillegg.

Vi hadde et klart ønske at kunden ikke la frem påstandene slik de var fremsatt, da vi ikke delte kunden sin oppfatning av saken basert på svarene vi satt på fra NGC og hvordan gradering fungerer. (der valg av tjeneste kan påvirke serienummeret en mynt gis ved gradering). Da gradering er et nytt område under etablering for selskapet så er det viktig for oss at tilliten i markedet er der for å kunne videreutvikle området til potensialet vi mener det har.

Kunden har dermed vært forelagt og fått skriftlig tilbakemelding i fra NGC i Florida hvor de forklarer hvordan gradering fungerer og hvordan nummere som utgjør «serienummeret» settes.

Da kunden kun ville akseptere en løsning der vi kjøpte inn de to aktuelle myntene som han viser til, gikk vi i gang med å lete dem opp. I de påfølgende 1,5 - 2 ukene lette vi etter myntene hos kunder etter avtale med kunden. Mens vi søkte å oppfylle vår del av avtalen er det vår oppfatning at kunden ikke helt forstod at dette tok tid.
Dette ble gjenspeilet i hans kontakt med Mynthuset med korte frister, vi opplevde trusler, og ellers språk som gjorde kommunikasjonen vanskelig og til tider meget utfordrende. Dette fikk også dessverre konsekvensen at våre svar ikke nådde den standard vi ønsker å legge oss på.

Vi tar så kontakt med advokat, konfliktrådet og politiet i Oslo. Vi valgte å ty til bistand for å få en uavhengig part til forsøke å bistå i meklingen, og få en minnelig løsning på konflikten med kunden. Kunden aksepterte dessverre ikke møte i konfliktråd slik at saken kunne bli avsluttet, og hadde som krav at myntene han refererte til ble overlevert han.

Vi fikk tilslutt tak i myntene via en annen kunde, og fikk overlevert dem til kunden.
Vi har beklaget situasjonen og kommunikasjonen som har vært gjennom vår kommunikasjon med kunden, men da det synes å ha glippet i kommunikasjonen mellom oss og kunden, så legger vi ut en uttalelse for å belyse saken fra vår side, samt sikre at det kommer frem at sider ved denne hendelsen har vært dårligere håndtert enn vi skulle ønsket sett i retrospektiv. Dette har vi tydelig beklaget ovenfor kunden, men gjør det igjen for å være tydelig på at vi ser at saken kunne vært løst bedre.

Vi dermed i etterkant av dialogen gått gjennom selskapets kommunikasjon med kunden og sett flere feil på vår side i håndteringen, noe vi vil ta lærdom av, og skjerpe rutinene mtp kundehenvendelser og avvikshåndtering. Og vi beklager på det sterkeste det oppståtte i den forbindelse, hvor mye av kommunikasjonen lå ikke på en ønsket standard.

Og vi ønsker derfor tydelig å kommunisere at:

Vi vil beklage hvordan denne saken har utartet seg. Vi kunne med fordel ha hatt bedre kommunikasjon med kunden. Vi kunne i stede for å avvist kunden umiddelbart gjort flere undersøkelser og kommet tilbake til kunden med et svar.

Vi kan garantere at mynter ikke er forvekslet med vilje av noen i Mynthuset AS.
I løpet av våre ca 5 år med drift er dette dessverre vår første store klagesak knyttet til avvikshåndtering. Vi vil lære av denne saken, og har allerede innført noen nye rutiner for at ikke tilsvarende situasjoner skal oppstå.

Vi kan også opplyse at vi inviterte kunden med på Cafe, ved flere anledninger spurte om han kunne være snill å sette av litt tid til å gi oss råd på hvordan vi kunne bli bedre. Samtidig ønsket Mynthuset AS å vise han hvordan vi registrer inn mynter som skal til gradering, og med forbedringer for å forhindre tilsvarende i fremtiden.

Vi ønsker nok en gang unnskyld for den opplevelsen du har hatt med oss. Vi skulle løst dette på en bedre måte, det beklager vi så mye.

Dere andre, jeg håper de av dere som har handlet med oss, og brukt oss til å sende inn mynter til gradering vet at dette ikke representerer oss. Dersom noen er usikre, ta en telefon eller kontakt oss på facebook.

Mvh:

Mynthuset AS
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..

Jonsb

Legg inn av Jonsb » 14 mar 2017 00:54

Flott med svar. Hva med å legge ut infoen fra ngc om hvordan dette byttet skjedde, samt kvitteringen fra innkjøpet av de rette myntene?
For oss som ikke kjenner til prosedyrene ved slabbing ville det være betryggende.

Brukeravatar
chaser

Legg inn av chaser » 14 mar 2017 01:18

Oystein skrev:
11 mar 2017 15:09
Etter en lang kamp er myntene nå levert tilbake!
Gratulerer Øystein! :D

Du er ikke den eneste som har dårlig erfaring med Mynthuset. Viser seg at det ikke lønner seg å gi seg når man vet man har en sak. Din innsats her og denne saken har nok åpnet øynene til flere. Heldigvis var mitt tap marginalt og i lengden er det Mynthuset som vil tape på denne "uryddigheten". Min business får de ihvertfall ikke mer.

Brukeravatar
Oystein

Legg inn av Oystein » 15 mar 2017 10:09

Jeg mener det er viktig å advare andre om slikt grovt tillitsbrudd.
Fint å se Mynthuset ha mulighet til å si noe selv
Aller først oppfordrer jeg Mynthuset til å besvare spørsmålet til Jonsb.

Allerede i det første svaret jeg fikk fra mynthuset 8. februar skrev de:
"Vi har invoicer på de ulike mynter."
Da synes jeg det er veldig merkelig å ikke være åpen.

Jeg var tydelig til mynthuset med mange ulike grunner på hvorfor jeg hadde fått feil mynter.
Etter flere år med gradering og Norges antageligvis største innsender til NGC går jeg ut ifra at Mynthuset vet godt hvordan dette foregår.

Vil kommentere punktene Mynthuset skrev
A) Mynthuset har alltid nektet for at det har skjedd noe som helst feil. Først etter jeg påpekte at dette fremstår som meg som svindel fikk jeg tilbud om bytte.
Dette tilbudet hadde en betingelse om at jeg garanterte for å ikke fortelle om hendelsen til noen. Det fikk jeg tydelig påminnelse om etter å ha forsøkt å kontakte NGC samme dag. (Det viser seg at NGC har taushetsløfte og oppgir aldri informasjon om andres innsendinger, No exception). Noe Mynthuset utnytter for å komme unna svindelforsøket.
Epost fra mynthuset 8.2:
"Fikk tilbakemelding i fra NGC at du har fremmet påstander om meg der
også, men at de tilbakeviser det!
Som sagt, dersom du tenker å holde på sånn mot meg så er jeg ikke
interessert i å gjøre et bytte, gjør det fordi jeg er real, og at det er
marginal prisforskjell.
Du får velge selv."

B) Mynthuset oppga aldri noen pris. men har sagt "Belarus er ikke noe særlig populær, 50 Yuan er ikke veldig attraktiv"

C) I tiden frem til bilder på facebook ble oppdaget var Mynthuset kun opptatt av en "Minnelig løsning" som innebar å gi meg noen andre mynter for å komme seg unna.
Jeg fikk f.eks en epost 12. februar med tilbud om å få tilbake noen andre mynter. Det var påpekt at dette ikke var noen form for annerkjennelse av feil fra mynthusets side Den hadde 4 dagers svarfrist, hvis ikke ville mynthuset annse saken som avsluttet.
Var jeg uenig kunne jeg anlegge sak hos f.eks forbrukerrådet eller forliksrådet med forbehold om å revurdere standpunkt mtp løsning og kostnader.

D) 28. Februar. Fikk jeg tilbud om å få beholde den Hviterussiske mynten. (Men jeg ønsket kun å bytte tilbake til myntene mine)
Dette er dagen etter jeg publiserte bilder fra facebook som viser at mynthuset hadde den kinesiske 50 yuan mynten ferdig slabbet allerede en måned før jeg leverte inn mine mynter.
Mynthuset sier likevel samme dag "Jeg tror du har dine mynter".

28. februar:
Jeg ble invitert på Cafè der mynthusets reprentant ønsket å ha med sin 4 år gamle datter.
Det er flere grunner til at dette var uaktuelt. Først og fremst ønsket jeg kun å komunisere skriftlig.
På et tidapunkt sluttet Mynthuset som nevnt å svare på epost.

Svar

Gå tilbake til «Mynt og Seddel - Diskusjon»