1 dukat Østerrike

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

1 dukat Østerrike

Post by Medicoin »

Jeg var ensæren innom Rosenberg i dag for å plukke opp 2stk 1 dukat Østerrike 1915. Dessverre hadde de solgt de tidligere uten å oppdatere webben :( men sånt skjer.
Det jeg da lurer på da er om noen av dere, som frekventerer hovedstadens/din lokale myntbutikk, og har tips om hvor jeg kan få tak i slike? Alternativt andre mynter i omentrent samme størrelse. +- 1/10 Oz.
Grunnen til at jeg er ute etter dukaten er at jeg skal gi bort i konfirmasjons gave (og vanlige penger synes jeg blir litt tamt og gi). Jeg trenger da en som ser litt bra ut/gir litt wow-effekt! (noe jeg synes denne dukaten gjør)

Noen som har tips?

Sent fra min D6603 via Tapatalk
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: 1 dukat Østerrike

Post by karstkri »

Fant ingen 1 dukat fra Østerrike men en AUSTRIA 4 GOLD FLORIN / 10 FRANCS 1892 3.23 gr. 0.0933 oz. 0.900 gold

Link : http://mynthuset.no/472-austria-4-gold- ... gold-.html
karstkri
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: 1 dukat Østerrike

Post by jba »

Både 1 dukat 1915 og 10 Fr 1892 er restrike. Det er derfor de er i så fin kvalitet. De har ingen verdi utover bullion, dvs metallverdien. I tilfellet 1 dukat er 3,5 gr 986/1000 gull eller ca 1120 kr. 10 Fr skal ha vekten 3,2258 gr og har finhet 900/1000. Dvs gullverdi ca 950 kr. Mynthusets prisforlangende er altså mer enn 50 % høyere enn verdien. I alle fall 1915 restrikene har vært er eller mindre kontinuerlig preget over flere år, muligens preges de fremdeles.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Posthornet »

Du kan også vurdere å kjøpe myntene HER. Restrike ja, men fine mynter.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Posthornet »

Jeg har faktisk også lurt på om myntene preges fremdeles? Det kan fremdeles få kjøpt 5 forskjellige restrike mynter. To mynter står oppført som "ikke tilgjengelig.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Olav K »

Men Eur 129 er vel en relativt grei gullpris? Selvfølgelig med et premium, man langt fra Samlerhus-påslag. Hvis de nå skulle slutte med produksjonen, vil kan verdien øke (men neppe meget - disse er laget i store opplag).
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Ask »

Dukatene med årstallet 1915 har vært preget siden 1951. Det totale opplaget er ikke kjent men her snakker vi kun metall. De originale 1915 kunne i teorien vært dyrere men de drukner i massen, av og til ses de med jugoslavisk kontramerket fra 1920 -tallet, da går de for ca 300 euro på kontinentet.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Posthornet »

Jeg visste det ikke, men hadde det i tankene at restrike av de avbildede mynter hos Østerrikske Mint er blitt gjort flere ganger. Som allerede nevnt så er 10 Crown og 8 Gulden myntene fremdeles avbildet og priset, men er ikke tilgjengelige. CURRENTLY UNAVAILABLE. Det skulle vel kanskje tyde på at de ventes satt i produksjon igjen?
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Medicoin »

Gode forslag og god diskusjon. Takker for det!
Har fått med meg at det er snakk om restrikes og metallverdi men at de fortsatt preges var nytt.
Noen som vet om flere mynter som fortsatt preges i restrikes med eldre årstall?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Ask »

Medicoin wrote:Gode forslag og god diskusjon. Takker for det!
Har fått med meg at det er snakk om restrikes og metallverdi men at de fortsatt preges var nytt.
Noen som vet om flere mynter som fortsatt preges i restrikes med eldre årstall?
Nei, Østerrike er nok i en særstilling der. England preget ca 1 million sovereigns i perioden 1949- 51 med årstallet 1925 . Begrunnelsen var at stemplene med portrettet til Georg VI aldri ble autorisert for produksjonen av lovlige betalingsmidler ( gullmyntene som ble preget i 1937 er å anse som medaljer da de ikke har riflet rand , slik som den engelske myntloven krever ). Men i 1957 ble pregingen av ordinære sovereigns gjenopptatt, nå med riktig årstall og riktig monark.

Ellers har Frankrike ( 20- 50 tallet ) , Bulgaria , Ungarn og Spania ( på slutten av 1960- tallet ) laget restrikes av gullmynter fra gullstandardperioden. De franske restrikes er årgangene 1907- 14 av typen Le Coq og skal angivelig ha en litt rødere farge enn originalene, de spanske har det sanne årstallet i en liten stjerne, slik som det var vanlig for spanske mynter på denne tiden, og de bulgarske og ungarske er i proof.

Ellers kom jo den moderne investmentmynten på banen i 1967 da Sør- Afrika lanserte den første unsemynten, riktignok legert som en gammeldags gullmynt . Hvem vet, kanskje hadde ellers flere land fulgt etter med restrikes av tradisjonelle mynter for investmentmarkedet ?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: 1 dukat Østerrike

Post by Arve »

Medicoin wrote:Gode forslag og god diskusjon. Takker for det!
Har fått med meg at det er snakk om restrikes og metallverdi men at de fortsatt preges var nytt.
Noen som vet om flere mynter som fortsatt preges i restrikes med eldre årstall?
Riktignok ikke gull, men Maria Therese thaler 1780 ble preget mange steder i Europa, bl.a. Roma og London, frem til 1960 og den preges fortsatt i Wien. Dette er en mynt som fortsatt brukes i handel i landene fra Zanzibar til Oman.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”