En mynt jeg liker - og hvorfor

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by Olav K »

Jeg har lyst til å lage en ny tråd. Vi har tråder med supre fotografier, med spennende nye mynter ( nye og gamle) - men alle har vi vel mynter som ikke er supre, men som vi liker likevel. Hvorfor ikke dele med andre? De fleste her er vel samlere fordi vi synes det er morsomt, og det er ikke bare supermynten som er morsom. "Hvorfor" krever ikke så mange ord, og det kan jo være alt fra utseendet, patina, historien bak, historien om hvordan du fikk mynten, eller annet. "min første 10-øring!" er godt nok. Jeg skal begynne med én jeg beholdt, selv etter å ha solgt "dalermyntene" mine:
CHRVII-IMG_1782.jpg
CHRVII-IMG_1782.jpg (118.09 KiB) Viewed 2457 times
Christian VII, 1/3 daler, 1+?. Helt kurant mynt, men med et ubarmhjertig realistisk portrett. Med den ubegavedes mistenksomme blikk, et litt fjollet smil rundt munnen. Mishandlet av mor og "oppdragere", antagelig Danmark/Norges mest tragiske regent. Intet majestetisk i bildet. Det var slik han var. Tror jeg.
Velkommen til neste!
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by tho »

Fra Wikipedia:

"Som prins var Christian meget begavet og hadde et sosialt gemytt, men han var også nervøst anlagt.[1] Dette siste karaktertrekk ble ytterligere
utviklet og forsterket da han fikk Ditlev Reventlow som hovmester (dvs. lærer og oppdrager). Reventlow var ikke pedagogisk anlagt og hans
oppdragelse ble for det meste utført ved hjelp av spanskrøret og verbale skjenneprekener."

For øvrig en fin mynt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by Olav K »

"Ubegavet" er nok litt upresist. Idag ville han vel fått diagnosen Aspbergers e.l. Hva som får Wikipedia til å si at han var sosialt begavet er meg ubegripelig, menn med favorittsyssel å rasere møblementer og ellers bruke fritiden på horehus faller normalt ikke innenfor slik karakteristikk. Hans stemor(feilaktig "mor" i ovenstående innlegg) og huslærer (senere de facto riksstyrer) Gullberg, klarer å nøytralisere gutten/mannen ved å gi ham en hund og en neger å leke med. Gullberg var forøvrig mer skadelig for Christian VII enn Reventlow. Et godt bilde av Christian VII er gitt i filmen "En kongelig affære" som gikk på kino i 2012 med fortsatt kan strømmes. Den ultimate biografi er etter mitt skjønn Olov Enquists "Livlegens besøk"(Gyldendal), som fortsatt finnes som paperback hos assorterte bokhandlere. En kortere versjon av Chr.VII's liv finner du i NNT 1-2013 s. 8: "Christian VII - elsket av myntsamlere - uelsket i samtiden."
Det er ufattelig mye bra på Wikipedia, men din referanse dokumenterer hvorfor henvisninger til Wikipedia i oppgavebesvarelser til UiO regnes som en "ikke-referanse". (Siden jeg bare kjenner oppgavereglementet på UiO, tør jeg ikke påstå at det samme gjelder alle Universiteter, men jeg håper det).
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by vemod »

Vakker mynt fra en spik spenna gæern konge, Olav K.

Her er mitt bidrag fra en gammel tråd; en fortsatt unik mynt (såvidt meg bekjent). Forumkollega Svessien har den sikkert fortsatt innlåst i en Franz Jäger-safe, boltet fast i betong og grunnfjell:

viewtopic.php?f=179&t=4135
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by Olav K »

Flott!
I denne tråden skal det være plass til alt som du trives med! Også spøk. En gang hadde vi en tråd som jeg nå med lettere hukkomelsestap husker het noe á la: "mynter jeg egentlig ikke samler på". Mye ville passe her. Og sedler - og medaljer. Vi har alle kjøpt rare ting som ikke er A 4, men som gjør at vi har det moro. Livet er kanskje alvor, men hobbyen vår behøver ikke være det. Og for all del, har de en mynt/seddel/medalje som betyr noe for deg - uten å invitere til latter - vis den. Chr.VII som jeg innleder med er ikke egnet for latter, det er en tragisk realistisk mynt - men her er utfordringen: Hva pirrer deg, og noe få (eller flere) ord om hvorfor.
Last edited by Olav K on 21 Jan 2016 18:08, edited 1 time in total.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by vayavaya »

Jeg legger frem mitt bidrag.

20.000 Bolivares 2001, preget i forbindelse med 300 ars jubileet for Maracay.
Mynten veier 60 gram og en diameter pa 5 cm. Metallet er Bronse hvilket jeg
syntes er veldig stilig (ikke solv).
Myntens flater barer preg av at den er stopt i kobber, hvilket lett kan sees pa
flatene, ikke rene og pene flater.

For det andre, er dette en den enste mynten som er preget med valor 20.000 Bolivares.

Det 3. leddet som jeg syntes er interessant med mynten er historien.
Maracay ble godkjent som parroquia (parish pa engelsk) https://en.wikipedia.org/wiki/Parish, av Biskopen i Caracas.
Da Maracay ble godkjent som parroquia I 1701, bestod stedet av 40 familier og da en kirke som
dett lille samfunnet hadde reist.
Idag bor det rundt 2.000.000 mennesker der, hvilket gjor dette stedet til en "liten" storby.

Mvh
Attachments
mv20000bs-aa01_r-n-c-1.jpg
mv20000bs-aa01_r-n-c-1.jpg (82.73 KiB) Viewed 2325 times
mv20000bs-aa01_a-n-c-1.jpg
mv20000bs-aa01_a-n-c-1.jpg (74.7 KiB) Viewed 2325 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by tho »

Olav K wrote:"Ubegavet" er nok litt upresist. Idag ville han vel fått diagnosen Aspbergers e.l. Hva som får Wikipedia til å si at han var sosialt begavet er meg ubegripelig, menn med favorittsyssel å rasere møblementer og ellers bruke fritiden på horehus faller normalt ikke innenfor slik karakteristikk.
Begavet nok til å finne ut at han ville få stor glede av å bruke fritiden på horehus. Han hadde vel også ræva full av mynter :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by Olav K »

Ikke la tho's noe uforsiktige omgang med alkohol på en tidlig fredagskveld hindre innlegg fra andre som måtte ha morsomme mynter/sedler/medaljer - ditto historier - og har lyst til å dele dem med andre. Halverte nye mynter, ukjente millionbyer i Venezuela med egen minnemynter er en god begynnelse. Det er masse mer der ute. La oss få se!
Det er også en måte å vise at vi ikke som frimerkefolket er en døende rase. Jeg er fortsatt litt euforisk etter besøket i New York, på Triton xix ble omsatt mynter for $ 28 mill, mot estimat (antatt verdi) på 11 mill. Men når samling av numismatika lever, er det fordi mange synes det er morsomt. Faren ved salgsrekorder, superbilder, supermynter - er at noe kan bli skremt, det blir for elitistisk, bare "det beste" er godt nok. Slik er det ikke. Mitt ønske med denne tråden er at vi skal kunne vise at selv "lett tilgjengelige"/"Rimelige" objekter kan ha en spennende historie, eller noe annet ved seg som gjør at "Du" liker den. Vi samler på forskjellige ting, vi er forskjellige, men vi har vel til felles: gleden?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by ramazotti »

Jeg legger ikke inn noe bilde i kveld, men min første samlermynt er i en begredelig forfatning.
Kvaliteten er nok ca.2- men den kan identifiseres. En nederlandsk Cent fra 1822.

I en jordkjeller , under et lite uthus på hjemplassen, fant jeg og kameraten er liten skatt. 10-12 kobbermynter gjemt såvidt nede i sanden.
Jeg valgt først, og vi delte broderlig. Jeg tok den eldste, jeg trodde den var mest verdifull. Vi tok en mynt hver, til det var slutt.Yngste mynt var fra 1880-tallet, så den lille skatten var nok plassert der ca.1900.

I dag er det gamle uthuset jevnet med jorden, og om det lå flere mynter under det vil vi aldri få svar på.Det står en ny liten hytte på stedet.Verdien på mynten min er kanskje 5 kroner på en god dag,verdien på den nye hytta i strandsonen i Akershus 4-5 millioner.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by tho »

[quote="Olav K"]Ikke la tho's noe uforsiktige omgang med alkohol på en tidlig fredagskveld hindre innlegg fra andre som måtte ha morsomme mynter/sedler/medaljer - ditto historier - og har lyst til å dele dem med andre. /quote]

Forstår ikke helt? :shock:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by tho »

Olav K wrote:Ikke la tho's noe uforsiktige omgang med alkohol på en tidlig fredagskveld hindre innlegg fra andre som måtte ha morsomme mynter/sedler/medaljer - ditto historier - og har lyst til å dele dem med andre.
Forstår ikke helt? :shock:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by Olav K »

tho wrote:Begavet nok til å finne ut at han ville få stor glede av å bruke fritiden på horehus. Han hadde vel også ræva full av mynter
fremsto som et utsagn influert av etanolinntak. Kl. 20.04 er etter mitt skjønn tidlig. Mulig vi bare har svært divergerende oppfatninger av humor. I så fall: Beklager.
Håpet med trådstarten var å få folk på banen som ikke har supermynter, men mynter (eller annen numismatika) de kanskje likevel vil finne glede i å vise, og jeg synes det er synd om de skulle bli skremt av muligheten for å bli drept av fleip.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by tho »

Takk for beklagelsen Olav_K.

Jeg tviler på at forumets skribenter lar seg skremme så lett. Dessuten er jo også uttrykket
"å ha ræva full med penger" ikke dårlig språkbruk. Det er hyppig forekommende i media.

Trodde du jeg mente mynten din hadde vært brukt av Christian VII å betale horer med?

Her er min yndlingsmynt:
10 kroner.jpg
10 kroner.jpg (16.13 KiB) Viewed 1954 times
Litt glede sprer ellers Norges bank i dag, da kronen har styrket seg:

http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by Arve »

Fint, da var vi tilbake på sporet. Kan du si litt om hvorfor du liker denne mynten tho?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: En mynt jeg liker - og hvorfor

Post by tho »

Arve wrote:Fint, da var vi tilbake på sporet. Kan du si litt om hvorfor du liker denne mynten tho?
Jeg har fått mynten av min mor. Et godt minne.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”