Eirik Magnusson penning

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Eirik Magnusson penning

Post by seuk »

Faldt just over Gullbekk’s "Pengevesenets fremvekst og fall i Norge i Middelalderen" på bogudsalg og købte den selvom norske mønter egentlig ikke er mit område. For- og bagside gengiver Eirik magnussons penning fra ca. 1285-95 hvor møntstemplerne i lighed med Valdemar Atterdags danske mønter, fra 1230erne og frem, tydeligvis er punslet. På side 17 er endvidere gengivet en såkaldt forfalsket penning fra Kalfarlienfundet – også den falske mønt er fremstillet med punslede stempler.

Såvidt jeg forstår er der ikke enighed om at betragte Kalfarlien-mønterne som falske(?). Og efter hvad jeg kan se udfra billederne ser både de ægte og 'falske' ud til at stemplerne er fremstillet med samme punselsæt – og bagsiderne synes endog at være identiske... Men for at kunne fastslå det må jeg have bedre fotos. Dog synes jeg det er interessant at løven og muligvis skjoldet med, ser ud til at være en stor punsel. Det havde jeg ikke ventet, selvom det selvfølgelig har været lettere for stempelskæreren.

Nogen her som har gode scans eller fotos af mønterne?
begge-skjolde_small.jpg
begge-skjolde_small.jpg (178.29 KiB) Viewed 3676 times
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Eirik Magnusson penning

Post by seuk »

Hov - der skulle naturligvis have stået 'Valdemar Sejr' i anden linie.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Eirik Magnusson penning

Post by Olav K »

Magne Josefsen har nylig utgitt en glimrende katalog over norske middelaldermynter, foreløpig kun bind 4 av 5 planlagte. Men bind 4 (1263-1319) inneholder gode bilder av såvel de bestemt ekte, som Kalfarlivariantene. Jeg tror førsteopplaget er utsolgt, men du kan jo sende bildene pr. mail til mjosefse@online.no og spørre ham om han kan sende sine bilder av de to myntene. Det er helt korrekt at der er en diskusjon om hvorvidt Kalfarlivariantene er "ekte" eller ei. Josefsen tar ikke standpunkt til dette, men lister Kalfarlimyntene som "falske", som er den mest offisielle oppfatningen.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Eirik Magnusson penning

Post by seuk »

Takk Olav, det vil jeg gøre :)
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Eirik Magnusson penning

Post by seuk »

Opdager at jeg aldrig fik fuldt op på dette opslag.
Jeg havde lidt mailkontakt med Magne Josefsen tilbage i 2016 og min konklusion er at de 'falske' Kalfarlien-mønter ser ud til at være slået med samme (ægte) stempler som den på forsiden af Gullbekks bog.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”