Bevisst feilgradering av Skanfil?

Numismatisk forum
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Hei. Jeg vil først og fremst si jeg har alltid sett på skanfil som et av de mest seriøse myntfirmaene i Norge. Postet et innlegg i en annen trå om dette tema, men fikk ikke noe respons. Laget derfor ett nytt topic.

Har i det siste begynt å se på ulike sølvinvesteringsmynter og har naturlig nok sett på skanfil sin sider.

Jeg har fulgt med på Skanfil sine online auksjoner med tanke på å kjøpe noen utenlandske sølvmynter nå i lengre tid. Det er regelmessig feilgraderinger av disse sølvmyntene da de kaller flere BU sølvmynter for Proof kvalitet. Har også sett dette når det gjelder gullmynter. Man lurer kundene til å kjøpe mynter som er i BU kvalitet til Proof priser. Proof myntene det er snakk om er mye mer verdt enn BU myntene som faktisk blir solgt. Dette gjør det altså umulig for undertegnede å vinne disse auksjoner :shock: da jeg ikke vil betale proof priser for BU mynter.

Er det flere som har opplevd å få feil graderte mynter av skanfil? Hvis alle som har kjøpt disse myntene tror de har fått proof mynter så er det et ganske alvorlig problem.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Myge »

Hvis Skanfil har beskrevet feil, kan du returnere objektet. Vi er bare mennesker som jobber der, og noen feil vil forekomme :)

Send meg gjerne en mail, så kal jeg forsøke å finne ut hvorfor det er BU-mynter beskrevet som proof hos oss. Vi er 42 ansatte på 12 avdelinger i norden, så jeg vil sette pris på om vi kan finne objektene du har funnet som er feilbeskrevet, slik at vi kan rette dette opp.

Vi hadde ny release på hjemmesiden på tirsdag, og det er et par småbugs vi ser på nå, f.eks. bildevisning, som vi håper å få fikset kommende uke. Hvis dere oppdager andre feil, gi gjerne en tilbakemelding, vi er mest fornøyd med fornøyde kunder :D
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Heisann.

Har ikke kjøpt noen mynter da de er feilgradert. Har fulgt med en god stund på auksjoene og dette gjentar seg hele tiden. Tenkte først det var en engangs forseelse, men dette er systematisk feil gradering.

De som ligger ute nå som jeg enkelt ser er feilgradert selvom det bare er ett bilde er:

http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1507867

og

http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1507865
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Myge »

Hm, ser dette er ganske nye mynter, jeg skal gi beskjed til beskriver. Har endret disse to nå, takk for tilbakemeldingen. Veldig rart at det kun er bilde av ene siden av mynten, standard hos oss er to. Vi hadde en ny release av hjemmesiden på tirsdag, mulig noen av bildene har forsvunnet ved den releasen, skal få sjekket det i morgen.
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Hei igjen Myge. Det er bra at det blir tatt tak i. Håper dere tar en liten opprydning og retter opp i dette nå og fremtidige auksjoner. Er ganske alvorlige dette når prisforskjellene er såpass store. Har dere kunnskapen til å se forskjell på Pandaer som er i BU og proof? Det kan være vanskelig å skille disse og er avhengi av om kvaliteten er riktig gitt av dere.Ser dere har noen pandaer i proof, men jeg er usikker på om de er BU eller proof utefra bildene. Kan godt tenke meg å by dersom det er proof mynter.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Myge »

Send en mail, så skal jeg sjekke for deg :) Det blir til tider vanskelig å bruke samlerforum som dialogsted for auksjonshuset jeg jobber i, det er heller ikke helt rett arena å gjøre det på for meg :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Myge »

Men jeg kan tipse deg at det nok er mange andre mynter som er bedre å investere i, om du skal investere i sølv. Og jeg kan samtidig avkrefte at dette er noe som gjøres bevisst, det ville falt på sin egen urimelighet. Her er det bare slurvefeil som er årsaken :)
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Nå må dere skjerpe dere! Har gitt dere beskjed om at dere må ta tak i dette. Dere feilgraderer bevisst! Noe grovere enn det her er vell ikke mulig. Står klart å tydelig på garantibeviset at det er BU kvalitet.
http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1516095
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Arve »

Det kan jo være Samlerhuset som har gradert feil på det såkalte "garantibeviset". Jeg ville nok ha sett mynten før jeg konkluderte med hvem som har feilgradert.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Flash »

:lol: Du tror Samlerhuset har undergradert?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Myge »

Hehe, hvis vi hadde gjort dette bevisst, har vi vel bevist her at det er gjort på en meget ubevisst måte. Jeg har rettet denne også. Skal be beskriver se nøye på ekthetsbeviset fra Samlerhuset neste gang, slik at vi skriver samme kvalitet som der. Og for fremtiden, send gjerne en mail til oss også, så får vi tatt tak i det raskere. Samlerforum er et fint forum, men er ikke Skanfil sin arena for kundetilbakemeldinger for korrekturer, det må vi nesten få tilsendt oss om vi skal få sett på det.

Feil vil forekomme, den dagen alt er 100% korrekt i auksjonsbransjen bytter jeg jobb. Vi skal selvsagt strebe etter å ha alt rett, men det vil til tider oppstå feilbeskrivelser. Objektene som kommer på auksjoner, kan være beskrevet for mange måneder siden, alt etter hva det er. Vi forsøker til enhver tid å ha en viss spredning av interessante objekter, og ikke for mye likt samtidig, slik at man alltid kan finne noen nytt. Hvis man da har fått innlevert 20 Maple Leaf samtidig, og stykket disse opp til å selges over et helt år, og man, den dagen man beskrev, beskrev dem feil, vil feilen spres utover hvis vi ikke oppdager det.

Dessverre kan slikt skje, men det er ingen bevisst handling, mer at vi ikke har vært helt ved bevisshet når de er beskrevet :D
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Arve wrote:Det kan jo være Samlerhuset som har gradert feil på det såkalte "garantibeviset". Jeg ville nok ha sett mynten før jeg konkluderte med hvem som har feilgradert.
Behøver ikke noe tullete garantibevis fra samlerhuset for å se at det ikke er en proof mynt, men det burde hjelpe han i skanfil som ukentlig feilgraderer slike sølvmynter til proof kvalitet. Jeg har fulgt med på disse auksjonene fra skanfil nå over en lang periode og det er ukentlig flere slike feilgraderinger. Har tatt det opp her for å få en slutt på disse feilgraderingene.

Til Myge.

Når dere får beskjed om dette bør dere gjøre om rutinene deres. Dette er altså ukentlige feilvurdereringer og jeg er lei av at du sier at det er menneskelig å gjøre feil. Hvis dere fortsetter å gjøre samme feilen ukentlig og fortsetter som før etter jeg vennelig har gitt dere beskjed så vil jeg kalle dette en bevisst handling. Jeg har gjort dere oppmerksomme på denne feil graderingen ogdet bør dere som et seriøst firma gjøre noe med. Ta en prat med han/hun som ukentlig feilgraderer disse myntene. Hvis denne personen ikke klarer å se forskjell på en BU eller proof mynt i denne sjangeren bør dere skrive i auksjonen at dere ikke er sikker på hvilken kvalitet mynten har. Dette er for meg en meget seriøs feil som ofte kan ha flere hundre til tusen lapper forskjell i verdi da proof sølvmyntene ofte har et meget begrenset opplag og dermed mye høyere verdi.

Er dere villig til å gjøre noe med denne konstante feilgraderingen eller skal dere fortsette som før?
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Også ganske usikker på denne.

http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1467215. Ser ut som UNC, men ikke 100% sikker. Kan du garantere at disse er proof mynt utgavene med et mye mer begrenset opplag?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by vn2hare »

Ikke bare feilgraderinger men også feilidentifisering forekommer. Hvordan i all verden er det mulig for noen som skal være fagfolk å få Mongolias myntenhet Tugruk eller Tögrög til å bli Terper? :roll:

http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1500108

Dere burde vite bedre enn å forsøke å lese kyrilliske bokstaver som om de var vestlige!
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Har tatt en rask titt på storauksjonen nr 193. Her kryr det av feilgraderinger. Proof kvaliteten sitter utrolig løst som vanlig.

http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1504768

Denne mynten er ikke engang produsert i proof kvalitet. 200 yuan 2005 1/2 oz er kun produsert i BU kvalitet. Ber om at dere retter opp dette øyeblikkelig da proof panda mynter som regel er ekstremt verdifulle. Hvis dere skal utgi dere for å være et seriøst mynt auksjonsfirma så må dere skjerpe dere. Det er ikke vanskelig å se forskjell på proof og BU kvalitet.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”