Kjøp av mynter før 1650

Numismatisk forum
Post Reply
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Kjøp av mynter før 1650

Post by stigulv »

er på en nettside, og dær er det en dansk privatperson som selger en norsk 2 skilling fra 1648

Om jeg kjøper denne mynten som er funnet i danmark, unngår en da innleveringsplikt? og i såfall hvordan dokumetasjon er nødvendig?
Om jeg kjøper mynten vil jo jeg lite trolig selge den men vil jo at samlinga mi skal være i orden :)

Håper noen hær inne kan hjelpe meg med dette.

Stig
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Kjøp av mynter før 1650

Post by grenl.har »

Bra spørsmål! Har lurt på d samme. Har av og til vunnet lot fra Skanfil som har vært jordfunn fra danmark med eldre mynt enn 1650, så kanskje utfordre Myge om hvordan de får "godkjent" sine jordfunn fra danmark solgt på auksjon i Norge.
User avatar
vidarfe
Posts: 88
Joined: 26 Apr 2011 15:58

Re: Kjøp av mynter før 1650

Post by vidarfe »

Sånn jeg har forstått loven gjelder den kun gjenstander som er funnet i Norge.
Primært samleområde: Sedler fra Norden, Baltikum, Russland, Hviterussland og Ukraina. Mynter fra Norge.
Sekundært samleområde: Sedler fra resten av Europa + USA. Mynter fra Russland før 1917.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kjøp av mynter før 1650

Post by Olav K »

Det er ingen innleveringsplikt til Norge for import av gamle mynter fra utlandet (er mynten veldig skjelden kan det nok hende at myntkabinettet gjerne vil registrere og fotografere den, men de har ikke krav på å beholde den når den er så ny som denne). Problemet er nok Danmark, om finner har skulket den danske innleveringsplikt som er ganske omfattende, kan den vel teoretisk bli stoppet ved utsendelse.
Min forståelse av det danske system er at det fungerer godt i samarbeid mellom detektorfolket og Nationalmuseet. Vil Nationalmuseet beholde mynten (eller overføre den til et lokalmuseum som gjerne vil ha den) får finner en belønning (særlig hvis funnet er ledsaget av GPS-koordinater) og "ære": Det holdes en årlig utstilling av årets funn av "Danefæ", og om den overføres til et lokalmuseum skal den ikke gå umiddelbart til lager, men stilles ut med referanse til finner ("Funnet av Søren Hansen ved Hanseskov i Øksebølle kommune i juni 2015"). Det holdes også en tilstelning ved museet for "årets finnere". Er mynten så alminnelig at hverken Nationalmuseet eller lokal museer er interessert, vil den etter registrering bli tilbakelevert finner som er fri til å gjøre hva han vil med den.
Et betimelig spørsmål er derfor om finner har klarert salget med myndighetene. Nå har jeg vondt for å tro at myndighetene vil holde tilbake en 2-skilling fra 1648. Meg bekjent er den ikke veldig skjelden, og myntverket i Christiania produserte mynter for bruk såvel i Danmark som Norge, så det er ingen sensasjon at en slik mynt er funnet i Danmark. Norge var en del av Danmark, og vi hadde en felles økonomi. Mynter laget i Christiania ( og senere Kongsberg) var like gangbare i Danmark, som mynter laget i Altona eller København var det her.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Kjøp av mynter før 1650

Post by Stein Knutsen »

Må si meg veldig enig i Olavs informerende innlegg dog har jeg et aldri så lite aber.
Jeg har ikke inngående kunnskap når det gjelder Danefæ,som jo har røtter tilbake på 1200 tallet.
Nå er det sånn at fra tid til annen dukker det opp en ubeskrevet variant av la oss si en 2 skilling.
Schou sitt verk som mange av dere kjenner til omfatter kun de fleste( i denne sammenheng)offentlige samlinger
og KUN Danske privatsamlinger.
Således er muligheten om ikke stor men ikke utenkelig at f.eks et jordfunn av en sådan mynt
KAN være en ny variant.
Tilbake på 1800 tallet var dog praksisen å tilegne seg flest mulig varianter av samme årgang-
Om det praktiseres på samme måte den dag i dag vites ikke av undertegnede.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”