Numisma 30 år

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Numisma 30 år

Post by Olav K »

Ganske mange har fått med seg dette - også at Numisma feirer jubileet med en auksjon over to dager. De er de første - og så langt de eneste, med kombinert salauksjon og nettauksjon, hvor bydere på nett konkurrerer direkte med dem i salen. Jeg var innom i dag, og så langt jeg kunne konstatere virket dette godt, kom det et overbud i salen hadde deltagerne på nett en sjanse til å by i mot. Både Numisma og innlevererne sier seg fornøyd med resultatet. Mer kommer i NNT 4-2015.
Jeg er glad for at vi har mynthandlere, spesielt at vi har flere av dem - hadde én mynthandler hatt monopol, ville jeg neppe vært dennes venn. Mynthandlere må konkurrere på at de er redelige, de er ikke tjent med å lure hverken kjøpere eller selgere. Det krever at de har kvalitetskontroll og kunnskap til å utøve den. Numisma er en av dem som har det, selv om de, som alle andre, også kan ta feil.
Jeg vil derfor ønske Numisma lykke til med dagen, og håpe at de - og deres konkurrenter - er liv laga i minst tredve år til!
Pippi
Posts: 99
Joined: 25 Nov 2012 05:05

Re: Numisma 30 år

Post by Pippi »

Støttes fullt ut.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Numisma 30 år

Post by Olav K »

Jeg kan jo også legge til at de markerer jubileet med en seddel:
NumisSeddelA-kopi.jpg
NumisSeddelA-kopi.jpg (201.05 KiB) Viewed 1280 times
NumisSeddelA-kopi.jpg
NumisSeddelA-kopi.jpg (201.05 KiB) Viewed 1280 times
Her ble det dobbeltpost av advers, men det er bare en seddel (foreløpig?). Jeg overlater til Numisma å fortelle, hvor og hvorledes seddelen kan brukes...
Attachments
NumisseddelREV.jpg
NumisseddelREV.jpg (172.16 KiB) Viewed 1280 times
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Numisma 30 år

Post by Flash »

Må absolutt gratulere Numisma med de første 30 og en flott auksjon. Eneste jeg ikke liker med kombinasjonen sal/nett er at det går fryktelig tregt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Numisma 30 år

Post by Olav K »

Ja, men det er vel vanskelig å finne en ultimat løsning? Jeg vet ikke hva de utenlandske auksjonshusene ( Spink, Stacks m.fl.) gjør. Noen lager "kutt" på et gitt tidspunkt, man hva gjør de hvis en har lagt inn et nettbud med stor margin, samtidig som en i salen sitter med kortet opp? Har han overbudt nettbyder selvom han ikke vet nettbyders makspris? Numisma gir nettbyder en sjanse - men det tar tid når duellen begynner etter at forhåndsbudene er tilbakelagt. Jeg har ingen løsning (men er ingen datamann) men liker at nettbyder har en sjanse mot salen. Selv fikk jeg den mynten jeg ville ha, men jeg måtte fighte med en på nettet. Det hadde selvfølgelig vært fint om jeg fikk mynten 1000 kr. billigere enn det jeg nå må ut med, på den annen side tør jeg tro at ikke underbidder føler seg lurt av systemet. Og det syne jeg er greit, jeg ga det høyeste bud, og er er trygg på at noen der ute ikke er mugne fordi systemet hindret dem i å legge inn et høyere bud . Men alt kan alltid bli bedre, og kanskje går det kvikkere neste gang.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Numisma 30 år

Post by Flash »

Jeg har heller ikke noen forslag til teknisk løsning på dette. En åpenbar annen mulighet er jo selvsagt at Numisma holder seg til nettauksjoner, noe de etter min mening er best i Norge på.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Numisma 30 år

Post by rega65 »

Gratulerer med Jubileum,og en bra gjennomført auksjon med mange heftige resultater.... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”