Myntgradering for nybegynnere?

Numismatisk forum
Post Reply
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Myntgradering for nybegynnere?

Post by SamleStian »

Jeg har nettopp fått et par kilo mynter i hende som jeg har drevet å sortere. Det var lett å se forskjell på en god og dårlig mynt fra 70-80-90 tallet, men jo eldre de ble var det vanskeligere.

Jeg prøver i grunn bare å finne et greit eksemplar av så mange varianter som mulig, og da er det snakk om norske mynter her.

Hvordan graderer man egentlig en mynt? Jeg har forsøkt å plukke ut de myntene som har færrest riper og hvor "designet" er minst slitt. Er dette riktig utgansgspunkt? Misfarging kan jo også være med å fremheve mønsteret og få det til å virke mer "klart" enn hva det egentlig er.

Noen tips til gradering på amatørnivå?

Med vennlig hilsen,
Stian
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntgradering for nybegynnere?

Post by Olav K »

Du finner et greit utgangspunkt i de to katalogene "Norges Mynter..." og "Handlerkatalogen" som er til salgs hos norske mynthandlere for litt mer enn kr. 100.Du bør uansett ha minst én av disse. Men mer enn et utgangspunkt er det ikke. Noen mynter har svake stempler, men kan likevel ha en høy grad fordi slitasjen er liten. Men konserveringsgraden handler om slitasje, fra den absolutt ubrukte til den som har passert mellom tusen hender og har rumlet rundt i ørten bukselommer.
Slitasjen vil gi seg uttrykk i reduksjon i de høyere punkter/flater på mynten og reduksjon i myntglans, myntens opprinnelige lød. Dernest, mynter slites jevnt fra usirkulert til godt brukt. Som regel er det greit å idenfisere en mynt som "usirkulert"/"mint state"/"0" - eller "rett fra rullen" (skjønt også usirkulert mynt kan ha "bag marks", småhakk o.l fra produksjonen: Nye mynter sprøytes ut i en beholder hvor de ublidt møter hverandre/eldre mynter ble som nye oppbevart i pose og gnisset mot hverandre).
Det er også greit å identifisere en gjennomsnittlig pent brukt mynt, 1+. Problemene oppstår når du har en veldig pent brukt mynt, hvor bruken knapt lar seg spore. Og det er nettopp grensetilfellene som skaper problemer, hvor er grensen mellom 0 og 01, og 01 og 1+? Da har man 0/01 og 01/1+ for å markere grensene, men her vil det fort bli uenighet - se graderingsdiskusjonene her på forumet. Det finnes ingen fasit. Vi har ikke som USA tykke manualer som prøver å gi det for hver myntvalør og hver årgang.
Når du har kjøpt kilospose med mynt vil jeg tro at du neppe finner 0 mynter, knapt 01. Selger vil normalt ha plukket ut det som er salgbart enkeltvis. Som sagt gir katalogene en grei, men grov inndeling. Blar du i graderingsdikusjonene her vil du finne kriterier for eldre mynter, hvor man ser på slitasje i hår, skjegg, løveside, deler av monogrammer, perlerand osv. Dette er individuelt for de enkelte mynttyper. Riper og hakk går ikke på graden, det vil være en anmerkning for kjøpelyte ved siden av grad. Fargen spiller i utgangspunktet ingen rolle for graden, men hva som er igjen av original myntglans gjør. Likevel kan fargen ha stor betydning for verdien, man snakker om "eye appeal" - ukonsist oversatt med "hvor tiltalende ser mynten ut" - er den "pen"? For eldre mynt kommer også patina eller lød inn i bildet. Mynt påvirkes av luft og alt det rare som luften innholder, men patinering påvirker i utgangspunktet graden. Se som eksempel tråden "Mynter med patina" hvor Alex R har lagt ut en relativt ny canadisk 5 dollar. Jeg synes mynten er fæl, men det store flertall her inn vil nok synes den er fantastisk flott. Så også synet på patina er subjektivt - slik som synet på grader. (Irr er patina, men ingen ønsker irrete mynter.
Så er det bare å øve. Når du tror du er på sporet, legg ut bilder av mynter her. Om du bare spør "hvilken grad har denne" er det ikke sikkert du får svar. Men om du legger den ut med tekst: Jeg tror denne mynten holder 1+ fordi sånn og slik - så skal du nok se at det er mange som er hjelpsomme. Her er det mange som har meninger om grader (Dog: et foto vil adri være et fullgodt grunnlag for en endelig gradering) men det kan i all fall gi en indikasjon om du er på sporet.
Lykke til!
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Myntgradering for nybegynnere?

Post by SamleStian »

Takk for tilbakemeldinger. Jeg har lånt "Norges Mynter 1814-2014" på biblioteket og der er en oversikt over grader ser jeg nå. Jeg finner det dog litt vanskelig å sammenlikne myntene med bildene. Jeg tror jeg rett og slett må anskaffe meg noen eksemplarer av samme mynt i forskjellige kvaliteter så jeg kan bruke som fysisk referanse.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntgradering for nybegynnere?

Post by Olav K »

SamleStian wrote:Jeg tror jeg rett og slett må anskaffe meg noen eksemplarer av samme mynt i forskjellige kvaliteter så jeg kan bruke som fysisk referanse.
Det er helt klart et godt utgangspunkt, egen erfaring (som vil øke år for år) er alltid bra. Men pass på at du ikke "forkjøper" deg, skaffer en haug mynter i lavere/midlere kvaliteter som det senere kan være tungt å selge uten tap. Vær også forsiktig med private kjøpe på qxl, e-bay, finn o.l., det er ikke alltid at selgeres gradering er riktig. Mange selgere er optimister mht til egen gradering. Kjøper du hos en seriøs mynthandler, kan du normalt stole på graden, men heller ikke alle mynthandlere er enige om grensetilfellene. Går du til Roschberg (Alex R jobber der), kan det hende at de vil vise deg eksempler - uten at du behøver å kjøpe hele serien fra 1- til 0 av samme mynt.
Gradering er ikke lett. Det er subjektivt. Det vil du se når du blar det tilbake i graderingstrådene her på forumet. Det kompliseres dessuten av at noen mynter i utgangspunktet er pregesvake, de kan se slitt ut for en begynner, men har aldri hatt skarpt preg. Her er det "bare" å lese seg opp, men veldig få, om noen - er "utlært". Og det hjelper jo ikke at de som er tilnærmet utlærte - ikke alltid er enige. Uenigheten går ikke på hva som er grei 1+, eller klar 01, men grensetilfellene - når bikker en mynt den ene aller andre veien.
En regel jeg har prøvd å følge (men ikke alltid har fulgt) - kjøp mynten hvis du synes den er pen, og ikke har synlige lyter som hakk og riper.
Ikke bare se på bildene i "Norges mynter", les beskrivelsene. Prøv å sortere myntsamlingen din etter kriteriene der, og "penhet". Om du har mulighet, plukke ut eksemplarer du tror deg rimelig sikker på, og ta dem med til en mynthandler og be om en grov vurdering: "hvis du skal selge denne mynten, hvilken grad vil du sette?". Be om forklaring. kanskje du blir skuffet, men du lærer av det. Ikke misbruk det. Ingen mynthandler blir glad for å se at du ber om vurdering for deretter straks legge ut mynten på qxl. De er ikke gratis graderingsbyråer, de driver butikk og ser service overfor potensielle selgere/kjøpere som god kundepolitikk, men kan nok bli mugne om de følger seg misbrukt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”