Samler i oppstartfasen søker tips

Numismatisk forum
Post Reply
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Samler i oppstartfasen søker tips

Post by SamleStian »

Heisann mitt navn er Stian!

Jeg har ganske nylig fått for meg at jeg har lyst å samle på mynter. Det startet med at jeg fant et sett norske mynter fra 1989 mens jeg ryddet i noen esker i boden. Dette skjedde omtrent samtidig som jeg bestilte Krigsseilermedaljen fra Samlerhuset. Etterpå bestilte jeg en 25-kroning fra 1970, en mynt jeg liker godt.

Når jeg fallt for et tilbud på en 1 krone belagt med gull og platina kom jeg til å tenke litt. Jeg ble usikker på om dette var en mynt som var belagt med disse metallene nå i nyere tid, eller om den ble utgitt slik i 1925. Så jeg ble mer nysgjerrig på å finne ut mer om myntene.

Det jeg prøver å komme fram til er at jeg er helt fersk nybegynner og er på jakt etter tips og hint. Jeg har bestemt meg for at i første omgang ønsker jeg å samle på norske mynter fra 1875 og nyere.

Så noen konkrete spørsmål:

Hvordan bør mynter oppbevares og håndteres?
Finnes det bøker med bilder og oversikt over alle norske mynter?
Er det annen litteratur man burde se på?

Eventuelle andre tips/hint og slikt en ny samler kan ha godt av tar jeg imot med stor takk.

Med vennlig hilsen,
Stian
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by Olav K »

Hei og velkommen til forumet!
Glem kronestykket med gull og platina - det er en morosak, og vil aldri få noen samlerverdi, medmindre noen i neste århundre finner at det kan være vel verd å samle Samlerhusets rariteter.
Å samle norsk krone og øre mynt etter 1875 er et greit utgangspunkt. I diskusjoner her vil de ofte bli betegnet som "årgangsmynter", sevom mynt var påført årgang også før det.