Samler i oppstartfasen søker tips

Numismatisk forum
Post Reply
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Samler i oppstartfasen søker tips

Post by SamleStian »

Heisann mitt navn er Stian!

Jeg har ganske nylig fått for meg at jeg har lyst å samle på mynter. Det startet med at jeg fant et sett norske mynter fra 1989 mens jeg ryddet i noen esker i boden. Dette skjedde omtrent samtidig som jeg bestilte Krigsseilermedaljen fra Samlerhuset. Etterpå bestilte jeg en 25-kroning fra 1970, en mynt jeg liker godt.

Når jeg fallt for et tilbud på en 1 krone belagt med gull og platina kom jeg til å tenke litt. Jeg ble usikker på om dette var en mynt som var belagt med disse metallene nå i nyere tid, eller om den ble utgitt slik i 1925. Så jeg ble mer nysgjerrig på å finne ut mer om myntene.

Det jeg prøver å komme fram til er at jeg er helt fersk nybegynner og er på jakt etter tips og hint. Jeg har bestemt meg for at i første omgang ønsker jeg å samle på norske mynter fra 1875 og nyere.

Så noen konkrete spørsmål:

Hvordan bør mynter oppbevares og håndteres?
Finnes det bøker med bilder og oversikt over alle norske mynter?
Er det annen litteratur man burde se på?

Eventuelle andre tips/hint og slikt en ny samler kan ha godt av tar jeg imot med stor takk.

Med vennlig hilsen,
Stian
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by Olav K »

Hei og velkommen til forumet!
Glem kronestykket med gull og platina - det er en morosak, og vil aldri få noen samlerverdi, medmindre noen i neste århundre finner at det kan være vel verd å samle Samlerhusets rariteter.
Å samle norsk krone og øre mynt etter 1875 er et greit utgangspunkt. I diskusjoner her vil de ofte bli betegnet som "årgangsmynter", sevom mynt var påført årgang også før det.
Litteratur er lurt. Her har du to årlige kataloger: "Norges Mynter 1814 - 20xx" og "Handlerkatalogen 1699-20xx". Begge lister årgang/valør for hvert år, med priser for de forskjellige grader (slitasje). Du vil fort se at prisene stiger sterkt, desto bedre graden er ( det beste er 0, 2 et teoretisk minimum, dårligere enn 1 bør du holde deg unna.) Bøkene har forklaringer på gradene. Disse to er utgitt av forskjellige mynthandlergrupperinger, og prisanslagene varierer. "Norges Mynter" har for optimistiske anslag på moderne minnemynter, men på sirkulasjonsmynt er ikke forskjellene veldig store.
Pris vil avhenge av kvalitet og sjeldenhet.
Vil du vite mer om de enkelte mynter har du en bra bok i Jørn Kr. Larsens "Norges Mynter 1814-2014". Søk på "jornkris" her på forumet, så ser du hvor du kan bestille boken. Den har ingen prisliste, men gir utfyllende opplysninger om de enkelte myntene.
Oppbevaring: Flere meninger, men det enkleste er såkalt "Hartbergere" konvolutter i syrefritt papir/plast, som er lette å plassere i album. Det finnes også fortrykksalbum, med lommer for de eneklete mynter. Hartbergerne holder luft (og alt det rare som finnes i luften) ute. De er billige, slik at om du vil ha mynten ut av konvolutten for å se på den, ta på den, fotografere den - så koster det mindre enn en krone å sette mynten inn i en ny etterpå.
Bøker med beskrivelse: Larsens bok, se ovenfor, har alt etter 1814. Skal du tilbake til middelalderen er Siegs katalog p.t. den mest oppdaterte. I tillegg er det spesiallitteratur for enkelte epoker. Norges Mynthistorie, Kolbjørn Skaare, 1995 gir en generell historie over Norges Mynter og Sedler. Iallfall to mynthandlere i Oslo har ennå noen eksemplarer.
Jeg vet ikke hvor du bor, men det er myntforeninger flere steder i landet. Noen vil du finne nederst på Hovedsiden her på forumet. I klubbene kan du møte likesinnede og vinne erfaring. De fleste arrangerer auksjoner hvor mynter ofte omsettes rimelig. Medlemmer selger dubletter fra egen samling fordi de synes det er hyggelig at nye krefter slipper til uten for høy terskel. Selv representerer jeg Norsk Numismatisk Forening (NNF) som også utgir Norsk Numismatisk Tidsskrift, det eneste numismatiske blad som utkommer på regulær basis i Norge. ellers finnes det masse på nettet.
2
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by Askeladd »

Hei Stian, og velkommen til forumet.

Olav K har gitt deg de fleste tipsene om hva du bør legge vekt på.
Katalogene han nevner (Handlerkatalog norske mynter 1699-2015 og Norges Mynter 1814-2014) koster hhv 125,- og 110,-. Du får kjøpt de hos myntforretninger. F.eks Numisma, Roschberg , Oslo Mynt Galleri og Samlerbørsen (alle i Oslo), Kristiansand Frimerke og Mynthandel, Bergen Mynt og Seddel, Riibe Mynthandel i Trondheim og Hobbyboden i Elverum for å nevne noen. Event. frakt kommer i tillegg.
Jørn Kristian Larsen (jornkris) sin bok koster ca 375,- (husker ikke helt) + frakt ca 60,-. Husk at prisene i katalogene er hva myntforretningen vil ta for mynten og ikke hva du kan regne med å få ved eventuelle salg i fremtiden. Ofte selges mynter for langt høyere enn katalogpris, men da snakker vi stort sett om mynter i toppkvalitet, 0 og prakt.
Alle disse tre heftene/bøkene er gode og lærerike og et viktig hjelpemiddel for å samle årgangsmynt (Oscar II, Haakon VII, Olav V og Harald V). Perioden er 1874 - d.d.
Et godt råd er aldri å pusse eller gni myntene med fille eller pussemiddel. Da riper du opp mynten og verdien faller.

Samlerhuset bør du være forsiktig med å handle fra. De er dyre og lager mye rart som har liten eller null verdi, for eksempel den 1 kronen du har kjøpt.

I Oslo holdes det auksjoner både vår og høst (Oslo Mynt Galleri) som er viktige møteplasser for myntinteresserte. Numisma skal også ha en stor jubileumsauksjon til høsten. Ellers er det mye å finne på nettet, f.eks QXL.

Du har startet på en spennende hobby og holder du deg til kvaliteter på 1 til 01 så er prisene stort sett overkommelige.

Lykke til og husk at du alltid kan stille spørsmål her på forumet og viktigst av alt i den forbindelse: Ingen spørsmål er dumme :)
larssten
Posts: 45
Joined: 25 Nov 2014 14:26

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by larssten »

Hei!
Hvis du er på facebook, så finnes det også en rekke grupper hvor det foregår kjøp og salg av mynter. Her legger selgere ut en eller flere mynter (lots) av gangen som auksjoneres bort eller selges til fastpris. Det er ganske høy omsetning på flere av gruppene med mange muligheter for å finne det du leter etter og er interessert i.
Hilsen Lars
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by Ask »

Duhar fåttmange ognyttige tips allerede. Når det gjelder litteraturen er jeg sikker på at det lønner seg å oppsøke ditt lokale bibliotek. der hvor jeg bor har dem alle bøker som Olav K nevner til gratis utlån ( bortsett fra verket til jornkris ). Så kan du fortsatt kjøpe noe når du vet at du vil satse på myntsamling. Lykke til og velkomme til en fantastisk hobby !
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by ramazotti »

Uansett hva du velger å samle, det være seg konger , typer eller hva det måtte være, så sats på kvalitet fremfor kvantitet.
Du blir fort lei av Olav V mynter i kval.1 ,selv om du gjerne kan kjøpe noen rotelotter for å fylle de fleste hullene i albumet og deretter bytte de ut med bedre eksemplarer.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by SamleStian »

Tusen takk alle sammen for svar! Takk for tipset om biblioteket Ask, skal ta meg en tur dit og se hva jeg finner. Jeg skal bestille meg noen myntrammer og skal smått prøve å få litt oversikt over hvordan jeg skal gå fram :)

igjen takk for svar :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samler i oppstartfasen søker tips

Post by jornkris »

De beste rådet er uansett å holde seg langt unna samlerhuset. Samlerhuset kjører på med reklame hvor de bløffer og overdriver før de selger til blodpriser himmelhøyt over hva andre tar for de samme varene. Enkelte lokketilbud kan man kjøpe, men ikke noe mer. Denne artikkelen fra dine penger viser godt hvor dyre de er. http://www.dinepenger.no/forbruker/bruk ... r/22905392
Og dette innslaget på TV2.no hjelper deg har et annet eksempel på hvor svindyre de er. https://m.youtube.com/watch?v=o7o-GKisnZw
Her er det samlet opp endel annet om dem:
http://samlerhuset.blogspot.no
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”