OMG 6 på nett.

Numismatisk forum
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: OMG 6 på nett.

Post by Kjetil Kvist »

Antikk-avdelingen var interessant denne gangen.

Lott 839 Herakleia gikk for meget hyggelige 13 500 kr til en kjent norsk samler. Det er slett ikke urimelig for den typen. 841 Messana til bordet for 36 000 kr. 842 Syracuse, dekadrakme gikk for 90 000 kr på telfon. Mynten er forøvrig ikke lakket, det er horn silver. (Ex. Goldberg 55, lot 24 29/10-2009 $7500+). 862 en av uglene fra Athen i hyggelig kvalitet gikk lokalt til 7800 kr. 867 Elis gikk for 44 000 til en nordmann. 868 også Elis, tidligere Pozzi, gikk for overraskende 44 000 kr. (Da jeg solgte mynten til innleverer, på vegne av en kjent NNF-samler, så var prisen langt under det halve, så her ble innleverer fornøyd, tenker jeg.)

879 Judas-shekel gikk for 4700 kroner, mens 880 gikk for 9200 kr. Begge gikk til "bordet". Prisen på den siste overrasket, men det skyldes rett og slett at den var feilbestemt. Det er en mynt datert 159, og ikke 152 - altså ble den preget i korsfestelsesåret 33/34 e.Kr. Mynten er ex CNG 78, 915 (14. mai 2008) $1000. Forøvrig en mynt OMG har solgt et par ganger tidligere, med ulike dateringer. Her ville det vært skikkelige kuppmuligheter, var det ikke for at auksjonen lå på Sixbid og utenlandske samlere også oppdaget den.

De utenlandske budgiverne gjorde seg også bemerket på den romerske avdelingen, men her var salen langt bedre besatt enn jeg har sett tidligere i Norge. Interessen for romerske mynter har kommet seg veldig de siste 12 månedene, noe som merkes både i salg over disk og nett og selvsagt på auksjon.

Republikkdenarer gikk stort sett godt over utrop. Dessuten var utrop satt ganske høyt når kvaliteten var bra. 900 Caesar gikk inn, men den ville solgt på et lavere utrop rundt 16-17 000 kr. 901 Markus Antonius gikk også inn, men her var prisen på salgsliste nivå. Ellers var det lite som gikk inn. 902 Augustus med stenbukken, gikk for 2600 i salen. Det var billig, selv om mynten var noe porøs. 906 Tiberius-denar med Livia sittende på trone, gikk for 5000 kr til bordet. Det er en god pris, men eksemplaret var da også pent sentrert og slått. 907 Agrippa-as til 5600 kr - også til bordet - var ganske friskt. 908 Agrippina-sesterts til 20 000 kr, også til bordet, må sies å være rimelig. Pent eksemplar uten feil. 916 Galba-denarius gikk til bordet for 30 000 kroner, forhåndsbudet var intet mindre enn 92 000 kr fikk vi opplyst. Her er det noen som vet noe andre ikke vet, eller så er det ugler i mosen. 934 Faustina jr. i meget pen kvalitet gikk for smått svimlende 6800 kr, med et meget høyt forhåndsbud. 935 Didius Julianus-denar ble solgt til en norsk samler for 26 000 kr. 939 Julia Domna Antoninian gikk i salen for 3400 kroner, og det må sies å være bra. Pen mynt. Bra priser 940, 941 også ... i salen for 1900 kr/each. 946 Geta, en dynasti-denar med far og bror på reversen, gikk for overrakende 3100 kr til bordet. Det må være rimelig for en såpass uvanlig mynt. 955 Gordian I ble hamret for 48 000 kr. En Gordian-denar, lot 959, ble hamret på 1900 kroner. Mens 966 og 967 Carausius og Allectus må sies å være røverkjøp på 950 og 900 kroner.

Selv plukket jeg opp 914 Nero-sesterts.Litt oppgravert frisyre, noe jevnet patina. Men til 2600 kr er det helt greit, reversen synes å være urørt.

Kort oppsummert: Interessen for antikke mynter er større enn tidligere. Selv om det nok lå mange forhåndsbud fra utenlandske samlere på bordet, så er ikke den lokale andedammen lenger dominert av medlemmer i NNF.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: OMG 6 på nett.

Post by grenl.har »

879 Judas-shekel får ett hjem i nedre Telemark. Er på jobb, og forhåndsbudet gikk inn (såvidt).
Takk for god forklaring på prisforskjellen på de to "Judas-shekel" Kjetil. Hadde flere forhåndsbud på andre, men disse gikk ikke inn.
PHOENICIA, Tyre, tetradrachme 11-10 f.Kr. (14,33 g).jpg
PHOENICIA, Tyre, tetradrachme 11-10 f.Kr. (14,33 g).jpg (48.54 KiB) Viewed 1054 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: OMG 6 på nett.

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote:Mens 966 og 967 Carausius og Allectus må sies å være røverkjøp på 950 og 900 kroner.

Selv plukket jeg opp 914 Nero-sesterts.Litt oppgravert frisyre, noe jevnet patina. Men til 2600 kr er det helt greit, reversen synes å være urørt.
Jeg var litt snurt over at forhåndsbudet mitt på Carausius ble slått med en femtilapp, men det var for så vidt greit. Ikke så veldig mye bedre enn den jeg har. Både Carausius og Allectus pleier å være tilgjengelige rundt det prisnivået i den kvaliteten, men blir veldig fort dyrere når det er snakk om en god 1+.

Gledelig å se økt interesse for antikk mynt i Norge, og jeg skulle ønske jeg hadde noe til salgs på denne auksjonen :)

Gratulerer med nye mynter, både Kvist og Grenland. Fin shekel!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG 6 på nett.

Post by Olav K »

Nå kan det være greit å huske at mange "til bordet" også har gått til norske bydere, selvom SIXBID-kjøpere fra utlandet bidro til å dra opp prisen. Dette gjaldt særlig de dyreste myntene. Totalinntrykket er likevel at "vanlig" antikk mynt fortsatt er rimelig i Norge, særlig når vi tar hensyn til at dollar, euro og pund nå er dyrere enn de har vært på mange år.
Nr. 841, Messana, gikk til meg. Mynten skriver seg fra Numismatica Ars Classica (NAC) og det er nok de som har referert til SNG Cop 406. Det er feil, antagelig er SNG Cop 404 riktigere, men jeg er ikke sikker på det heller (jeg kan ikke nok om hva som er stempelavvik, og hva som er "nytt" stempel). I Handbook of Greek Coins (HGC), Sicilia, finner jeg reversen som nr. 792 eller 793, mens adversen ser ut til å være fra 796. Denne varianten ble tatt i bruk i år 412 BC, mens harepusen med delfin under buken skal ha blitt brukt til 413 BC.
Jeg var hos CNG i London i går, og diskuterte mynten med Eric McFadden, CNGs mann på gresk mynt, og den mest sannsynlige forklaringen vi fant var at det var en "overgangsmynt" 413/412. Han fant ikke mynten i sine databaser, og den må ha gått under radaren til Hoover, forfatteren til HGC. De fleste Messanamynter med dobbel biga gående mot venstre er klassifisert i HGC som R2, færre enn 25 eks. Denne kombinasjonen kan muligvis være enda mer spesiell.
Jeg kjøpte CNG Cop for en høy pris i fjor, men bruk av denne, kombinert med HGC, gjorde at jeg turde å legge inn et høyt bud. Er mynten så spesiell som jeg tror, kan det det forsvare prisen på bokkjøpet. Her holder ikke internett. Så har man den fryktelige mulighet at en ikke-dokumentert mynt er falsk, men McFadden mente at muligheten for at NAC ville gi fra seg en falsk mynt var ekstremt liten. Så får jeg leve i en glad tro om at jeg har en raritet, jeg skal ikke selge på lenge.
Og så hjelper det jo at alle republikkmyntene, minus to (og før Cæsar og Antonius) kom fra meg. Målt i min kostpris i kroner skal jeg være litt fornøyd, selvom prisene målt i dollar, pund eller euro etter dagens kurser er meget rimelige. Kjøperne bør være fornøyd, og når selger også er det, er det jo perfekt.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: OMG 6 på nett.

Post by Arve »

Olav K wrote:Nå kan det være greit å huske at mange "til bordet" også har gått til norske bydere........
Og en av dem sitter for tiden i Italia.
Fint å se at din investering i SNG COP gir avkastning ellers kunne jeg fått dårlig samvittighet for å ha tipset deg om den. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG 6 på nett.

Post by Olav K »

Arve wrote:Fint å se at din investering i SNG COP gir avkastning ellers kunne jeg fått dårlig samvittighet for å ha tipset deg om den
Dårlig samvittighet skal du ikke ha, bøkene er morsomme å ha uansett. Men det gir jo ekstra glede å se at de kan være pekuniært nyttige :D
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: OMG 6 på nett.

Post by Askeladd »

Olav K - din gode og forklarende innlegg har jeg alltid satt pris på, så også denne gang, men for å informere de uopplyste (meg innbefattet) så kommer ordet

pekuniær av det latinske pecunia "penger". Mao noe som angår penger eller økonomi, f.eks. "ha pekuniære problemer" :roll:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG 6 på nett.

Post by Olav K »

Ja, det jeg mener er at bøkene i SNG COP(enhagen) - en detaljert beskrivelse av alle greske mynter i Den kgl. Mønt og Medaillesamling - i tillegg til å være interessante og opplysende, også kan ha en økonomisk (pekuniær) nytteverdi.
Man kan være i pekuniær knipe eller ha pekuniær lykke. Egentlig et unødvendig fremmedord, men her falt jeg for fristelsen - vi var jo i antikken :wink:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”