Magasinet Mynt & Historie

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Magasinet Mynt & Historie

Post by Kjetil Kvist »

Jeg fikk et magasin i handa her om dagen. Det var Mynt & Historie - for samlerglade om samlerglede. Utgitt av Samlerhuset, og spekket med historier om blant annet Samlerhusets produkter. Likevel; det er et seriøst forsøk på å lage et skikkelig myntmagasin for samlere, og artiklene er gode, bildene er fine. Bortsett fra et svært og interessant intervju med Jon Michelet, så er det også artikler om romerske mynter og Olav Trygvassonpenningen. Den siste er nesten en reisereportasje fra Berlin, et av mine favorittmuseer: Bode Museum.)

Det skal bli spennende å følge med på hva de skriver om framover - dessverre er det slik at de fleste historiemagasin i det uendelige kjører seg fast i 2. verdenskrigs-sporet, og det blir litt lite variert kost for oss som er over gjennomsnittet interessert, selv om det nok selger bra. Alltid mer 9. april som man sier, fordi det selger.

Så jeg var jammen ganske positiv til det hele. Til jeg bladde gjennom igjen, og så at de på side 9 har brukt ett av mine bilder. Uten å kreditere meg, dessverre.

Har andre stiftet bekjentskap med dette magasinet?
Attachments
11138547_10155376995775542_3501070413317560904_n.jpg
11138547_10155376995775542_3501070413317560904_n.jpg (217.17 KiB) Viewed 2093 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Ask »

Nei, har ikke sette den enda men jeg får holde øynene åpne neste gang jeg er innom Narvesen.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Kjetil Kvist »

Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Ask »

Takk for linken.Tja, hvorfor ikke lese dette gratis online nå og da ? I Tyskland har man siden 80- tallet hatt 3 myntmagasiner som ligner veldig på dette her . Muenzenwoche ; Münzen und Sammeln,moneytrend. Alle tre har til felles at de innholder svært mye reklame, mye stoff om moderne komersielle produkter , lange prislister, men også en del seriøs fagstoff, samt auksjonsannonser. Den komersielle biten er antagelig prisen for å finansiere fagstoffet. Denne publikasjonen fra samlerhuset ligner veldig på dette konseptet. NNF - Nytt er uten tvil faglig sterkere, men på en annen siden forbeholdt en liten skare, mens dette her kan nå ut til de mange ? Litt mye Fausa, men ikke de helt store flauser såvidt jeg kunne se ihvertfall.

Mvh. Ask
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Kjetil Kvist »

Noterer meg at Samlerhuset fremdeles ikke har svart på mail angående det bildet de har stjålet.

Kan bli en interessant uke.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Olav K »

Ask wrote:NNF - Nytt er uten tvil faglig sterkere, men på en annen siden forbeholdt en liten skare, mens dette her kan nå ut til de mange ?
Liten skare? :wink: Takk for komplimentet, men ellers kan alle mynt/seddel/medaljeinteresserte melde seg inn i NNF og får da bladet (som nå forøvrig heter Norsk Numismatisk Tidsskrift - i kortform NNT) tilsendt, det er også tilgjengelig ved landets biblioteker. Vi kommer om kort tid ut med Småskrift nr. 19, "Embedsbreve til Møntmestren på Kongsberg" av Michael Märcher, som gir et dramatisk innblikk i hvordan det var å drive myntproduksjon på Kongsberg i Chritian VIIs tid. Det kommer også til medlemmene, men kan også fåes i løssalg hos de mynthandlere (og andre?) som vil ta det inn - eller gjennom NNF. Melder du deg inn nå, får du småskriftet med - utsagspris blir ellers kr. 200.
Ellers er det jo en dristig øvelse fra Samlerhuset å spre seriøs kunnskap. Denslags kan pirre nyskjerrigheten, og den nyskjerigge finner fort at det finnes andre kilder til kunneskap og mynter enn SH. Selv var jeg engang en bevistløs gullmyntkunde hos SH, lot meg friste av deres tilbud på Christian V mynter og antikke mynter, og fant deretter fort frem til seriøse mynthandlere, foreninger og Samlerforum. Da hadde jeg kjøpt "Tidenes viktigste gullmynter" (tror jeg det het) fra SH. De hadde en byttefrist på ett år. Det var en måned igjen da jeg reiste til Kolbotn, leverte den "gedigne" trekisten med innhold og fikk pengene tilbake. For derfra tilbake til en mynthandler i Oslo, kjøpte samtlige mynter der + romerske aureuser og hadde fortsatt penger tilbake. Kunnskap er farlig for en bedrift som lever av at kundekretsen ikke vet om andre kilder enn SH. Men for all del, jeg skal med glede klikke meg inn på fremtidige numre, og ønsker Kjetil lykke til med forsøkene på å få kredit for bildet de har tatt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Kjetil Kvist »

Samlerhuset skal få en ukes tid på å svare.

Ordner de opp, så er der bra, og jeg skal si fra om det. Jeg tror ikke det er så lurt å stjele bilder fra meg. I alle fall ikke et av mine mest publiserte bilder.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by jornkris »

Vet med sikkerhet at innehaveren av feilgrep.com i november 2010 fikk en kompensasjon etter at de hadde kopiert et bilde av han og brukt i trykt materiale. Var vel over anbefalte frilanssatser iht journalistlaget. Men det var lenge etter de hadde rappet det og etter at de hadde fått litt press på seg.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Kjetil Kvist »

jornkris wrote:Vet med sikkerhet at innehaveren av feilgrep.com i november 2010 fikk en kompensasjon etter at de hadde kopiert et bilde av han og brukt i trykt materiale. Var vel over anbefalte frilanssatser iht journalistlaget. Men det var lenge etter de hadde rappet det og etter at de hadde fått litt press på seg.
Jeg har ikke noe problem med å låne ut bilder til non-profit publikasjoner, slik som krigskorset.no (de har spurt om lov til å bruke bildet, og jeg er stolt av å bli brukt av dem for formålet.) Jeg har fått lov av andre til å bruke bilder, og jeg gjengjelder gjerne den tjenesten. Det er flere som har lånt tekst og bilder fra meg, og det er greit så lenge det ikke er penger (andre enn de som avbildes) i bildet.

De gamle freelance-satsene er i realiteten for lave. Selv om man justerer for prisøkning, så havner man på et par tusenlapper per bilde. Jeg har tidligere hatt en sak med et forlag som knabbet flere bilder, og de måtte betale betydelig mer. Jeg kommer til å legge meg på samme linje i denne saken.

Jon Michelet er jo intervjuet i bladet, og han sier at han ikke har noe mot kommers "bare det foregår på riktig måte." Og det er vel det jeg er ute etter her.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Kjetil Kvist »

... men jeg er ikke ute etter å lage en kjempekonflikt om dette bildet. Jeg tar bare for gitt at de ordner opp, svarer på mail og slikt. Det kan skyldes et rent uhell fra deres side, og det trenger ikke å være et tyveri som har skjedd med overlegg, vitende og vilje. Det er mange som er involvert i arbeidet med et slikt magasin, og slike glipper skjer.

Hadde de spurt, så hadde jeg jo da også sagt ja til bruken. Spør de i fremtiden, så blir vi sikkert enige. Enten det gjelder bilder eller annet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Magasinet Mynt & Historie

Post by Kjetil Kvist »

Sånn, da var den saken ute av verden: De ordner opp for seg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”