Innveksling av skillemynt i utlandet

Numismatisk forum
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Innveksling av skillemynt i utlandet

Post by vivavegas »

Noen tips til andre land som det går greit og veksle inn utgått valuta i utlandet?

Var nylig i Barcelona og hadde sjekket på forhånd at man kunne veksle inn i Banco De Espana (filial i Barcelona).
Var en vekslemaskin der og alt gikk veldig greit (litt ventetid for og få ut pengene + flyplasskontroll for og komme inn).

Hadde totalt €99.16 jeg vekslet inn. Nedturen var desto stor når jeg kom ut og samboeren i mellomtiden hadde brukt €90.78 på en butikk.

Har også endel annen valuta som jeg planlegger etterhvert og veksle inn. Mest av tysk valuta.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Innveksling av skillemynt i utlandet

Post by Ask »

Med unntak av 2 DM fra 1951, 2 DM med bildet av Max Planck og " sølvørnen " ( 5 DM bruksmynt i sølv fra 1951 - 74 9 kan samtlige DM- skillemynt utstedt fra 1948 til 2001 veksles i euro hos Deutsche Bundesbank eller av dens filialer, som heter Landeszentralbank. Du får 0,51 euro for en mark. Av de uedle myntene i dårligere enn 01 er det egentliog bare 2 pfennig 1969 J i ren kobber som er verdt noe, ved siden av noen ultrariteter ( 2 pfennig 1968 J i ren kobber, 2 pfennig 1967 G og J i stål med kobberovertrekk ), men disse finnes garantert ikke i en tilfeldig beholdning.

Mvh. Ask
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Innveksling av skillemynt i utlandet

Post by vivavegas »

Takk for info. Regnet med at det var samme måte i Tyskland som i Spania (dvs. hovedkontor + filialer).

Har world coin så har oversikt over de fleste av de du nevnte.
2DM har jeg funnet ett par av mener jeg og huske.

2 pfennig 1969J i ren kobber må jeg ta en ny sjekk av.

Fant forøvrig pfennig 1873 i en sjømannsmyntlot. Husker ikke i farten om det var A, B eller D. Trur det var A.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Innveksling av skillemynt i utlandet

Post by Ask »

1 pfennig 1873 ble kun preget i svært små oplag i Berlin (A), Hannover (B ) og i Muenchen ( D ). Prisene er ganske høye selv for sterkt slitte mynter, prøv tysk ebay.

Glemte forresten en annen skillemyntraritet i går, 50 pfennig fra BANK DEUTSCHER LAENDER fra 1950, den går for noen hundre euro i Tyskland.
Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”