Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Numismatisk forum
Post Reply
Bitmap
Posts: 5
Joined: 06 Dec 2014 18:03

Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Bitmap »

Hei alle!

Jeg er ukjent med myntsamling (bortsett fra noen få jubileumsmynter jeg har blitt lurt til å kjøpe)

MEN både pappa og jeg elsker gamle ting (f.eks gamle kart, leketøy, blader, gamle video spill, biler, antikviteter og .. kanskje mynter?)

Jeg tenkte å kjøpe en gammel mynt til pappa til jul, men vet svært lite om mynter. Jeg vet han hadde satt pris på noe .. f.eks fra før 1900. Han liker mynter det vet jeg.

Finnes det en mynt i prisklassen 1000-1500,- som kunne være morsom å kjøpe til ham? Han hadde elsket noe fra 1800-tallet - gjerne brunt og slitt - virkelig at den viser sin alder. Men samtidig må den være litt sjelden da. Noe som er verdt pengene..

Er det noen som har noen tips og råd til en stakkars uvitende - og er QXL stedet å kjøpe?


Vennlig hilsen meg.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Olav K »

I det prisleiet du nevner finnes det mye. Du har norsk "småmynt" - skillinger i kobber og endog sølv, helt tilbake til 1600- tall, og du har romerske mynter opptil mer enn 2000 år gamle, fortsatt i sølv eller kobber/bronse.
Prisleiet forutsetter "slitt" mynt (jo mindre slitt den er, dessto høyere pris) og at den ikke er veldig sjelden. "Sjelden" er et definisjonsspørsmål, for antikk mynt val man neppe bruke begrepet hvis det er mer enn 300 eksemplarer i sirkulasjon i samlermarkedet, hva som skal til for norsk mynt fra 1624 til 1875 vet jeg ikke.
Jeg ville holdt meg unna qxl hvis jeg ikke kjenner selger eller var ekspert på angjeldende mynt. Søk "mynthandlere" på nett og se litt på hva de har i nettbutikkene sine. Bor du i Oslo, er det i alle fall tre som vil ha norsk skillingmynt inne, to av dem har også romersk mynt (Numisma og Oslo Myntgalleri, mens den tredje av de jeg tenker på, Roschberg, såvidt jeg vet holder seg til "moderne" mynt). Er du i Oslo kan det være verd å ta en tur innom, det hjelper veldig godt å se mynten i natura. Spesielt når den skal gis til en som hverken samler spesielle årganger eller typer er det jo viktig at mynten ser "pen" ut. Mynten bør ikke være veldig slitt, det er hyggelig å kunne lese påskriftene (og årtall hvis mynten har det). Samlere opererer med en graderingstige, hvor 0 er "uberørt" og 2 knapt gjenkjennelig. 1+ er en grei konserveringsgrad, og selv der er det et spenn. Men graden sier ikke noe om hvor tiltalende mynten er, her kommer ting som patina (overflatelød) og myntens "trynefaktor" inn.
Lykke til.
Last edited by Olav K on 06 Dec 2014 19:13, edited 1 time in total.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Myge »

Ikke kjøp noe slitt, det stiger saktest i verdi til senere. Hvis du og din far samler på gamle videospill, se om du klarer å skaffe en original Pong. De er mulige å skaffe til under 1000,-, selv anskaffet jeg min for 250,- i London for snart 20 år siden.

Hvilke blader tenker du på? Er det tegneserier eller andre blader? Du finner mye slikt hos forskjellige auksjonstilbydere. Jeg er selvsagt inhabil, og må få noen andre til å anbefale stedet jeg jobber på, men ellers kan du også sjekke på qxl.no, finn.no og garantert på ebay.com.

Hvis du skal kjøpe en eneste mynt til rundt 1000-1500,- ville jeg gått for en Oscar 2 krone i kvalitet 1, eller hvis du er heldig, så kan du finne en i kv. 1+ også. Sjekk f.eks. http://www.myntogseddel.no eller http://www.numisma.no, http://www.roschberg.no el.l., de har garantert noe slikt inne.

Gamle kart kan de ha hos forskjellige antikvitetsbutikker, og antikvariater. Litt avhengig av hvor i landet du bor, så kan det kanskje være det enkleste.

Spør gjerne mer, det er mange her som kan være behjelpelige.
User avatar
André. L
Posts: 79
Joined: 23 Nov 2008 12:45

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by André. L »

Jeg sendte deg en PM:) Det er også mye bra som slutter på qxl innen et døgn (også før 1814). Skal du ha noe som ser veldig gammelt og litt imponerende ut, kan du for eksempel se på 1 og 2skillinger fra 1820-tallet, 1- og 2 skillinger fra rundt 1650-70, 24-skillinger fra 1740-tallet etc. Mye å boltre seg i hvis du ikke ser etter noe spesielt.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by karstkri »

Enig med det Myge skriver skal du kjøpe 1 mynt så er en to krone i sølv fra Oscar den 2 et veldig bra alternativ.Den første kom i 1878 og siste i 1904.Først året er faktisk den billigste og et pent eksemplar i ca. 1+ kvalitet kan du få for rundt 1500 litt mer slitt kvalitet 1 kan du få for under 1000kr.Og så kan du jo i tillegg kjøpe en katalog over norsk mynt .Tror de nyeste koster ca. 120kr. Det er en som heter handlekatalog norske mynter den nyeste går fra om jeg husker riktig 1699 og til og med 2014.
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Ask »

Hvis det ikke behøver å være norsk vil jeg foreslå en pen Morgan dollar, dette er store tunge sølvmynter som til og med kan fås for under 500 kr i svært god kvalitet. For 1000 til 1500 kan du få enkelte Morgans fra Carson City ( myntmerke CC). Disse er svært populære pga assioasjonene til cowboyromantikken.

Mvh. Ask
Bitmap
Posts: 5
Joined: 06 Dec 2014 18:03

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Bitmap »

Myge wrote:Ikke kjøp noe slitt, det stiger saktest i verdi til senere. Hvis du og din far samler på gamle videospill, se om du klarer å skaffe en original Pong. De er mulige å skaffe til under 1000,-, selv anskaffet jeg min for 250,- i London for snart 20 år siden.
Har Pong :) Pappa kjøpte til meg fra Tyskland i 1976 hvis jeg husker riktig.


Takk alle sammen for råd. Jeg er helt i orden med å kjøpe en "pen" mynt. Men ser den for ny ut - så føler jeg ikke den spenningen man vil ha, når man samler noe gammelt. Men mye interessant info fra dere - jeg ha mye å lese og sjekke ser det ut til.

Er nok mest ute etter gamle kjente valører som 1-2-5 ører eller 1-2-5 kroner. Føles mere gjenkjennelig for pappas og min generasjon. Husk det skal være morsomt :)
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Ask »

Kikk litt på 2 kronen fra Kong Haakon, flott design og oppnåelig med budsjettet ditt.

Mvh. Ask
Last edited by Ask on 06 Dec 2014 19:53, edited 1 time in total.
Bitmap
Posts: 5
Joined: 06 Dec 2014 18:03

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Bitmap »

Hvordan kan jeg vite hvorvidt en mynt er ekte forresten? "Jepp denne er verdt 7000,- etc"
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Ask »

Bitmap wrote:Hvordan kan jeg vite hvorvidt en mynt er ekte forresten? "Jepp denne er verdt 7000,- etc"
Kjøp hos anerkjente mynthandlere, da har du en ekthetsgaranti. Mange norske Oscar- mynter på nettet er fra Kina.

Mvh. Ask
Bitmap
Posts: 5
Joined: 06 Dec 2014 18:03

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Bitmap »

Har forresten en gull tikrone fra konfirmasjonen til farfar (født 1903) men husker ikke årstallet på mynten - 18xx tror jeg. Er den verdt no tro? Minnes den ikke var så mye verdt som vi håpet..
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Ask »

Bitmap wrote:Har forresten en gull tikrone fra konfirmasjonen til farfar (født 1903) men husker ikke årstallet på mynten - 18xx tror jeg. Er den verdt no tro? Minnes den ikke var så mye verdt som vi håpet..
Hvis den er svensk eller dansk er den verdt ca 1200 kr. Norske gulltikroner fra Oscar ligger på ca 30.000 kr og gjerne litt mer, de fra Haakon på ca 10.000 kr .
Mvh. Ask
Bitmap
Posts: 5
Joined: 06 Dec 2014 18:03

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Bitmap »

Faren til farfar var svensk, og det var nok en mynt han hadde fra før. Oscar var vel svensk-norsk konge så det betyr vel ikke no antar jeg.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Trenger råd om gave til min far. (Jeg er newbie)

Post by Ask »

Bitmap wrote:Faren til farfar var svensk, og det var nok en mynt han hadde fra før. Oscar var vel svensk-norsk konge så det betyr vel ikke no antar jeg.
Norge og Sverige hadde sine egne mynter også i unionstiden. Dersom en Oscar- tikrone bærer det norske våpen er den norsk, hvis den derimot viser det svenske våpenet er den svensk. Opplagene på de svenske tikronene var ganske store, derfor den lave prisen ( gullpris + et meget lite påslag ). Norge preget under Oscar bare gulltikroner i 3 år ( 1874, 1877, 1902 ) og dette i tillegg i ganske små opplag, hvilket gjør myntene dyre.
Så skal det legges til at Norge, Sverige og Danmark på denne tiden var forbundet i en valutaunion, slik sett gjorde det den gangen ingenting om en kronemynt var norsk, svensk eller dansk, den var gyldig i alle tre landene, omtrent som euromyntene er gangbare i alle euromedlemslandene.

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”