5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Numismatisk forum
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

Savner siden feilpreg.com.
Hvordan ser man forskjell på vanlig 5 øre 1959 og den prøvemynten/varianten?

Er det enkleste måten og ta en linjal i vater og legge den i overkant av Olavs øre.
På en vanlig mynt er "O" i Olav og ryggen på "L" over linjalen.
På prøvemynten er hele Olav under linjen.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by Alex R »

Den er avbildet i Handlerkatalogen.
Ellers vil du se det med en eneste gang, om du har en. Det er svært store forskjeller på portettet.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

Har dessverre ikke handlerkatalogen foran meg (kjøper den hvert 10 år eller noe sånt).
Men har noen bilder på nettet og syntes ikke forskjellen er SÅ lett og se. Spesielt kanskje hvis man har slitte mynt.
Men noen som kan sjekke om min "linjal-metode" fungerer....
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by Askeladd »

Den handlerkatalogen Alex tenker på er "Handlerkatalog norske mynter 1699-2015" og denne er nå ute i 3. utgave.
Du tenker nok på en annen katalog, vivavegas, ettersom du kun kjøper den hvert 10. år.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by Askeladd »

Ja, din metode ser ut til å virke også på bildene i den nevnte katalog. :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

YESSSSSS...fant den :D :D :D Dog bare i vanlig brukskvalitet, men allikevel.
Ca. 500 kg. sortert, altså ca. 62.500 mynter og plutselig lyste den mot meg.

Dvs. er endel av det jeg har sortert igjennom jeg er sikker på om jeg så etter de riktige kjennetegnene, så noe må sorteres omigjen. Kommer bilde over helgen. Nå er jeg så gearet på og sortere resten av partiet så det får vente.

"Metoden min" fungerte nesten. Dvs. når jeg holder en linjal horisontalt over mynten og har øret rett i underkant av linjalen så er omtrent halve "O" i Olav synlig over linjalen.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

Jeg blir litt forvirret av disse prøvemyntene. Er det slik og forstå at denne prøvemynten (altså 5 øre med forsenket skrift) også finnes for 5 øre 1958?

Har søkt rundt omkring (OMH 50-64), Auction, Google og kan ikke finne en eneste fra 1958.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by Kjetil Kvist »

Den 5-øringen vi snakker om her er en 5-øre med portrettet fra prøvemynten 1958, portrettet ble modellert av Per Palle Storm. Hvorfor de brukte dette adversstemplet igjen for 1959-utgaven er det ingen som riktig vet, ennå. Vi kan spekulere på bakgrunn av det vi vet.

Det finnes sikkert en forklaring på dette, men ingen av våre profesjonelle numismatikere som har skrevet om Den Kongelige Mynt har vært nevneverdig interessert. Det de derimot har vært interessert i er debatten som fulgte den nye myntrekken i 1958, og det gir oss kanskje et par pekepinner.

Det portrettet man ser på feilpreget ble grundig kritisert fra faglig hold. Portrettet egnet seg ikke så godt for pregning. Øivind Hansen redesignet portrettet, og det er dette vi kjenner fra den vanlige produksjonen. Hansens portrettvariant er laget i mye lavere relieff enn Per Palle Storms portrett (ja, historien gjentar seg, det var det samme som skjedde da Brynjulf Bergslien forsøkte seg på specien 1861).

Det er et par ting jeg da synes er merkelig. Dette er ikke en prøvemynt i vanlig forstand. På prøvemynten er elgen helt annerledes, og det er den redesignede elgen vi ser (eller det finnes to ulike elger, noe man kan se på 5-øre 1960, der den varianten med kort avstand mellom 6 og 0 har en annen variant av elgen enn den med lag avstand mellom 6 og 0.) Samtidig må det ha vært veldig godt kjent på Mynta at Per Palle Storms portrett ble forkastet, og at Øivind Hansen produserte et nytt portrett. Jeg kan nesten ikke forestille meg at Hansen ikke visste om dette. Så vet vi også at maskinene må stilles inn slik at preget blir best mulig, trykket på stemplene må være riktig. Da Per Palle Storms portett har et betydelig høyere relieff enn Hansens portrett, så må man ha vært bevisst på hvilket stempel man satt inn og hvilket trykk som skulle til for å få et fullverdig preg. I tillegg finner man fortsatt idag slike "prøvemynter" i vanlig kilovare, noe man skulle trodd er gjennomgått gang på gang siden 1970-tallet.

Jeg tror de visste hva de gjorde, men hvorfor får alle andre spekulere i. Feilpreg eller prøvemynt? Strengt tatt heller jeg mot feilpreg, men kanskje også et kortvarig forsøk på å teste Per Palle Storms portrett til vanlig myntpregning?

Jeg har vel telt opp rundt 10 eksemplarer de siste årene, alle i ulike samlinger. De gangene jeg har lett etter dem selv. så har det gått titalls kilo mellom hvert eksemplar jeg har funnet. Dette er en variant jeg synes er betydelig mer spennende enn 2-øre 1917 med enkelt strek, kanskje også sjeldnere. (Bare for å hausse den opp litt ekstra).
Attachments
092a.jpg
092a.jpg (143.17 KiB) Viewed 2895 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

Takker for svar. Beklager at jeg rotet det til med en ny tråd (finnes jo en allerede).
Angående 1958 var det hva som sto i JKLarsens bok/fil jeg refererte til:
"Finnes med både 1958 og 1959".

Men har varianten vært kjent?
Tilsynelatende ikke siden man finner den "relativt lett" i kilovare. Hvis du har funnet 2 (mulig du var heldig) og jeg funnet 1 så er det jo ikke akkurat som og lete etter 2 øre 1968 (som jo mange tok ut av myntsettet og følgelig helt sikkert finnes ett eller annet sted i kilovarene). Eller "fantasimynten" 2 øre 1957 på opphøyet plate.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

Mulig det blir litt dobbelt opp, men hvis moderator er opptatt av man ikke starter for mange tråder så kan vel denne tråden slåes sammen med:
viewtopic.php?f=12&t=12139&p=110983&hilit=1959#p110983
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

Kjetil Kvist wrote: I tillegg finner man fortsatt idag slike "prøvemynter" i vanlig kilovare, noe man skulle trodd er gjennomgått gang på gang siden 1970-tallet.
Det gjelder og ga god teft her og finne de riktige og gode lottene. Jeg finner stadig 5 øre 1908 f.eks. i kiloslotter. Skulle tro at de også var sortert ut.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by Kjetil Kvist »

vivavegas wrote: "Finnes med både 1958 og 1959".
Jeg er usikker på om dette er riktig.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by vivavegas »

Da har vi "forsket" oss frem til noe nytt kanskje. Usikker på hva som står på feilpreg.com (siden er jo nede).
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by jornkris »

Her er en faksimile fra aftenposten 17 oktober 1958:
1958-10-17.jpg
1958-10-17.jpg (171.47 KiB) Viewed 2853 times
Dette er prøvemyntene som ble laget før man vedtok det nye utseendet på myntene. Det vi kan legge merke til er at alle portrettene er av typen fra de spesiellle femørene fra 1959. Tiøren og toørens revers har samme utseende som de med årstall 1958, disse ble jo endret med myntene med årstall 1959. 25 øren har har samme advers som vi noenganger finner på noen 25 ører fra 1958 (men langt fra alle). Elgen har tydelig en annen fasong på magen. Dette hele er bearbeidet flere ganger og det har vært preget andre prøvemynter med de samme motivene og små forskjeller. Jeg har prøvd å liste alle i boka (som er bedre enn den gamle pdf'en)

Oktober er sent på året og den eneste mynten med årstall 1958 som ble preget i 1958 er toøren, resten ble preget i 1959 med årstall 1958. Så for alt vi vet er kan det godt være femøren med dette portretten som ble preget først.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 5 øre 1959 (prøvemynt/variant)

Post by jornkris »

jornkris wrote: Oktober er sent på året og den eneste mynten med årstall 1958 som ble preget i 1958 er toøren, resten ble preget i 1959 med årstall 1958. Så for alt vi vet er kan det godt være femøren med dette portretten som ble preget først.
Nå må jeg rette meg selv, etter å ha slått opp i egen bok ser jeg at det i 1958 ble preget 248.000 femører med årstall 1958 og det i 1959 ble preget 1.780.000 med årstall 1958 det ble også preget noen ett og toører i 58. De andre valørene med årstall 58 er i sin helhet preget i 59 .
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”