Money that changed the world

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Money that changed the world

Post by karstkri »

Sitter med et rykende fersk nummer av NNT og som vanlig mye hyggelig lesing , liker spesielt artikkelen av Olav K om tetradrakmer fra Aigai .
Men det er en anmeldelse av en ny bok : Money that changed the world av Svein H. Gullbekk på engelsk om Gullmyntenes historie fra 2014. Men dette emne har forfatteren gitt ut før på svensk sammen med Andre Celtel.Den heter Guldmynt -ett strøvtåg genom 2500 års historie utgitt i Oslo 2005 ISBN 82-996755-4-5
opplag 500 andre tyckning.Det er ikke noen tykk bok kun 59 sider men jeg synes den er veldig bra begynner med Krøsus mynter-Athens sølv og Alexanders guld-romerikes aureus og solidus.Kap. 2 Bysant Islam og Europa.Kap. 3 Thaler fra guld til sølv. Skandinavisk og russiske-gulden,dukater og rubler.
Kap. 4 Den industrielle revulusjon,guldrush og guldstandard.Tilslutt en littraturliste for de som ønsker å lese mer om guldmyntenes historia .
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Money that changed the world

Post by Ask »

Svært mye bra i NNF- Nytt, ja. Jeg har også lagt merke til at boken til Gullbekk er litt vanskelig å få tak i. Er den engelskspråklie utgaven en ren oversettelse av den svenske utgaven eller er innholdet forandret eller hhv. utvidet ?

Mvh. Ask
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Money that changed the world

Post by karstkri »

Nå har jeg ikke sett den på engelsk , men i NNT så står det at den er på 232 sider så den må da være mye mer omfattende en første bok.Forholdshvis dyr også ca. 50£ hos Amazon.uk er mye mer en 90kr jeg ga på en samlermesse i Stavern for første bok, men den er kun på 59 sider.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Money that changed the world

Post by Olav K »

Med 232 sider er nok den engelske utgaven betydelig utvidet, og mer enn en oversettelse - i tillegg rikt illustrert. Hvorfor den ikke markedsføres i Norge vet jeg ikke. Forlaget: Scribendarius oppgis å være norsk, med adresse Oslo og flere av dem som takkes bak i boken er norske. Her viser forøvrig Gullbekk til tidligere publlikasjoner om gullmynt han har skrevet i samarbeid med André Celtel.
Jeg er temmelig sikker på at flere norske mynthandlere ville ta inn noen eksemplarer av boken, iallfall på kommisjonsvilkår. Spink i London hadde seks eksemplarer stående i nyhetshyllen da jeg var der i september i år.
Gullbekks store bok om "Pengevesenets fremvekst og fall i Norge i middelalderen" var heller ikke lett tilgjengelig, utgitt av forlaget Tusculanum i København (Universitetet i København) og de kunne bestilles derfra, men det blir fort en øvelse for spesielt interesserte. Her vet jeg at norske mynthandlere var interessert i å ta bøkene inn, men når de måtte betale det samme som enkeltkunder, nøyde seg med å henvise sine kunder til forlaget. Synd, begge bøkene fortjener lesere. Den nye gullboken er lettlest, og morsom for alle myntinteresserte uavhengig av samlerområde - gullmyntens historie er også generell mynthistorie.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Money that changed the world

Post by Olav K »

Jeg ser at Spink tar GBP 40, men porto kommer i tillegg, og pundet har som dollar og euro steget meget i år.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Money that changed the world

Post by Olav K »

amazon.com ligger på $ 44.35 (+porto) dvs. ca. 300 kr før porto, litt billigere enn Spink hvis portoen er rimelig lik. (Den var nedsatt fra $ 69). Når jeg googlet boktittelen så jeg at Samlerhuser hadde lagt ut en video om boken. Hvis den selges av Samlerhuset kan det være en forklaring på hvorfor andre mynthandlere ikke har den.
Og så sjekket jeg Samlerhuset: De har boken for salg til kr. 499 + porto ( eller det det koster deg å kjøre til Kolbotn).
Linken synes å være Ronny Hatletvedt, Samlerhusets mann da de i sin tid kjøpte seg inn i Oslo Mynthandel - det er kanskje han som er Scribonarius forlag?
Men tross "tvilsomme forbindelser" med huset på Kolbotn, har jeg ingen problemer med å anbefale boken
User avatar
krag
Posts: 90
Joined: 30 Mar 2014 19:33
Location: Vestby

Re: Money that changed the world

Post by krag »

Nå har jeg meget begrenset grunnlag for å anmelde myntbøker og allikevel finner jeg den underholdende og med god plass til egne notater i tykk marg. Her er min ordre fra 14.sept. i år.
image.jpg
image.jpg (113.59 KiB) Viewed 1317 times
Sicilia, England
Jon
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”