Omg 5 allerede på nett.

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Omg 5 allerede på nett.

Post by Olav K »

Var det noen "rimelig middelaldermynt"? Prisene på norsk mynt på lørdagen var vel rimelig heftige, også for "vanlige mynter".
Når en mynt gikk for 1.2 mill, kunne det jo virke som at alt annet fremsto som "billig". Søndagen roet det seg vel noe, men årgangsmynt i prakt har ikke tapt seg i pris, tvertom, mens mer folkelige graderinger omsettes til edruelige priser. Antikke mynter, der er jeg litt inhabil med mange mynter for salg. Utbudene var bevisst lave, så at majoriteten gir over utrop bør ikke forbause. Store kobbermynter var tungsolgte, og de som kjøpte kan nok glede seg over "kupp". Sølvmyntene (de romerske) gikk greitt unna. Gresk mynt, veldig variabelt - den ene jeg ønsket meg, gikk til nær dobbelt av utrop til en byder i Frankrike - andre var tungsolgte, særlig de aller minste. Utenlandsk mynt, mange overraskelser - særlig på engelsk mynt, mens tyske dalere (som det var mange av) fant få kjøpere, med ett untak: Carl Peter Ulrich, fyrste av Holstein-Gottorp,utrop 15.000 - gikk for 58.000 - til Russland, for her Ulrich er der kjent som tsar Peter III.
Selv fikk jeg bare to middelalderdukater, samt den "feminine" indianeren, 10$ 1910. ($ 10 CC 1890 spratt forøvrig fra 4K til 13K med heftig transatlantisk telefonbudgivning).
Helt klart har OMGs tilknyting til Sixbid effekt. Og sixbid har følgere over hele verden, her kom telefonbydere fra f.eks Hong Kong. Her var jo relativt eksotiske myntserier fra Sarawak og Hawai, som fikk gode priser på forhåndsbud/telefonbud. Nevnes kan også to moderne greske mynter som <omg ikke hadde spandert bilde på i den trykte katalogen, de gikk til store priser på forhåndsbud.
Fyldigere referat kommer i NNT 1-2015, her har vi to referenter som særlig vil ta for seg de norske myntene.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Omg 5 allerede på nett.

Post by grenl.har »

"Var det noen "rimelig middelaldermynt"?

obj. 1795, 325,- Koloman denar. (det er forsåvidt rimelig) Ungarsk hersker på slutten av 1000 tallet (Ungarn Kroatsia) som var stadig i konflikt med korsfarerne. http://en.wikipedia.org/wiki/Coloman,_King_of_Hungary
Fikk ikke tilslag på fler fra middelalderen. Prøvde meg på en norsk skilling som hadde hull og var deformert. 1800,- holdt ikke. (tilslag 1850,-)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”