Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by ZZzzz »

KK har i mange år fremsatt påstander om manglende kildeforståelse i mitt arbeid om geistlig utmyntning på 1000-tallet. Redaksjonen og/eller styret i Norsk Numismatisk Forening har hengt seg på denne trenden, og sitter og ler og rister på hodet av teorien. Olav K har også hengt seg på denne trenden, og påstår at teorien bla. strider mot ganske bastant kirkehistorie. I tillegg har Olav K stor glede av å være den som videreformidler at hans venner i NNF rister på hodet og ler, i tillegg til å videreformidle KK sin påstand om at jeg ikke kan noe om kilder.

Det som KK, Olav K og resten av styret og/eller redaksjonen i Norsk Numismatisk Forening holder på med er ryktespreding. Slikt kan jeg ikke forholde meg til. Jeg har aldri løpt rundt og baksnakket og snakket negativt om hverken KK eller Olav K sine arbeider bak deres rygg. Som en person som forsøker å bidra til numismatikken, så forventer jeg at jeg skal få et skikkelig motsvar, som jeg kan besvare på en skikkelig måte. For min del er det umulig å besvare udokumenterte rykter eller allslags rare påstander sydd sammen med hersketeknikker, personkarakteristikker og andre påstander om personlige problemer.

Som nevnt er det både Olav K og styret og/eller redaksjonen i Norsk Numismatisk forening som sprer rundt seg med forskjellige påstander, baksnakker og riseter på hodet samtidig som de ler. Dermed er hele Norsk Numismatisk Forening inhabile. Nå som de er inhabile, så kan ikke et debattinnlegg publiseres i Norsk Numismatisk Tidsskrift. Det må publiseres i et annet uavhengig tidsskrift.

Olav K, jeg utfordrer deg til å dokumentere dine og dine venners påstander om mitt arbeid i NNUM. Kan du det, og dermed stoppe med å hele tiden prøve å avskrive mine arbeider ved å skrive følgende ting om mine arbeider her på Samlerforum: Dine venner rister på hodet og ler av arbeidene mine, jeg forstår meg ikke på kilder, teorien er umulig med tanke på bastant kirkehistorie osv.

Kan du skrive et debattinnlegg i NNUM?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by Olav K »

Jeg kommer ikke til å skrive "debattinnlegg i NNUM".
Grunnen er åpenbar; NNUM har ikke anmeldt eller omtalt boken din. Det fortår jeg.
At de skulle ta inn motforestillinger mot et skrift som ellers er ukjent for deres lesere, ville være i strid med en enhver redaktørskikk.
Men siden NNT er det eneste organ som har omtalt boken, er du fortsatt velkommen til å ta til motmæle mot Trosdahls anmeldelse (som du uten kildeangivelse siterer på dine facebook-sider).
Men du må være forberedt på spørsmål som disse (som jeg i min massive ukyndighet stiller - de som vet bedre har sikkert flere):
Hvorfor skulle Harald Hårdråde, med bakgrunn Byzants - med regentens overhøyhet overfor patriarken, og en antrengt forhold til erkebiskopen i Bremen - gi myntrett til geistlige?
Hvorfor skulle Harald Hårdråde, som hadde lært i Byzsants at utmyntingen var regentens viktigste monetære inntekskilde, gi myntrett til munker?
Hvordan kunne den katolske kirke, med den eneste virksomme byråkrati i middelalderen, ha unngått å registrere et myntutstedende kloster i Norge?
Hvis dette klosteret hadde gått under pavestolens radar, hvorfor skulle Harald Hårdråde, ha tilstått dem myntrett?
I motsetning til hva du skriver i din bok er norsk klosterhistorie ganske godt dokumentert. Riktignok er det et åpent spørsmål om Nidarholm ble etablert under Knut den Store, eller om det det først ble etablert på 1100-tallet, men igjen - hvorfor skulle de bli tilstått det kongelige privilegium, når ellers pavestolen ble sett som kongens antagonist: myntrett??

Nå har jeg lest din bok noen ganger. Min aldeles uvitenskapelige teori er at Amselm, Ulf Candi m.fl. var stempelskjærere. Når Harald Hårdråde innførte sin myntreform hadde vi ikke et laug av myntskjærere i Norge. Vi måte importere dem. Fremmedarbeidere. De skar signaturen sin inn i mynten. Harald H, Olav Kyrre osv., hold seg ikke med en fast stempeskjærerstab,
de hadde leverandører. Selvstendig næringsdrivende heter det i dag. De eide stempelet sitt. De satte signaturen. De lærte opp nordmenn, men ikke alle disse turde sette signatur.
Les ellers Trosdahls anmeldelse, her burde det nok å ta tak i - i en ellers positiv anmeldelse.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by ZZzzz »

Jeg kan ikke besvare dine og andres meninger her inne. De er etterfulgt av hersketeknikker, manipulasjoner, unnvikelser, udokumenterte påstander om meg faglig og personlig osv. Latter, hoderisting.

Jeg hadde håpet at du ville ha presentert dine meninger i et medium hvor jeg kan konsentrere meg om motsvaret og ikke det som jeg nevner over. Er det slik at dine tanker og ideer om andres arbeid ikke gjør seg bra på trykk, så kunne det kanskje ha vært en ide om å holde dem for seg selv. Og er det slik at man har lyst å le og riste på hodet, men ikke argumentere skriftlig i et tidsskrift om hvorfor man vil riste på hodet og le, så kan man la være å riste på hodet og le.

Olav K og mange flere i NNF: Gjør ikke dine meninger om andre sine arbeider seg godt på trykk i et tidsskrift og gidder du ikke å gjøre et skikkelig grunnarbeid for å besvare andre sine arbeider, så ikke presenter dem på Samlerforum, for å forlyste venner osv. Her gjør du det igjen Olav K, presenterer dine meninger på Samleforum. Har du meninger om mitt arbeid, vær så vennlig å kok dem sammen til en artikkel, et debattinnlegg el. i et tidsskrift eller bok som jeg kan besvare i et medium uten det som jeg har nevnt i øverste linje.

"Jeg kommer ikke til å skrive "debattinnlegg i NNUM". Grunnen er åpenbar; NNUM har ikke anmeldt eller omtalt boken din. Det fortår jeg."

Har du ikke et medium, et tidsskrift, en bok, en grunn, en ide om en artikkel om emnet hvor du belyser dine meninger om mitt arbeid, så har du ingen grunn til å bare slenge ut en haug med meninger om mine arbeider her inne og til forlystelse for dine venner. Som du selv skriver: Grunnen er åpenbar. Grunnen er åpenbar, du har ikke noe skikkelig motsvar i et format som er verdig publisering. Ikke ty til Samlerforum og dine venner, når du ikke kan koke sammen et motsvar, en egen artikkel hvor du belyser et tema hvor du kan presentere dine meninger om mitt arbeid.

Men dessverre er det mange som skal være så kloke og mene at de kan så mye, at de ikke behøver og ikke må forsvare sine motmeninger skriftlig i et tidsskrift eller bokform. Her i denne tråden presenterer du Olav K igjen mange meninger og synspunkter du burde ha presentert i et tidsskrift, og ikke bare løst kaste ut på et vilt diskusjonsforum. Som redaktør burde du forstå at det du her skriver, ikke er noe som jeg kan besvare på en skikkelig måte. Igjen: Presenter det du har å si i et tidsskrift eller en bok. Og finner du ingen grunn eller mulighet for å publisere dine meninger om mitt arbeid skriftlig i et tidsskrift eller en bok, så har du ingen grunn, og burde sette deg ned og vente tålmodig på en grunn og mulighet til å publisere dine meninger om mine arbeider i et tidsskrift eller en bok. En redaktør burde utvise så stor kunnskap om hvordan man skal besvare andres arbeid, at han så seg for god til å slenge ut egne meninger på Samlerforum.

Publiser dine meninger i skritlig form i et tidsskrift eller en bok, slik at jeg kan besvare dem. Still dine spørsmål der. Da er det mulig for meg å besvare dem. Ikke her på Samlerforum, slik som du gjør i denne tråden. Samlerforum er som diskusjonstrådene på VG og andre nettaviser hvor alle skal si sin mening, men ingen tør og vil gjøre skikkelig grunnarbeid og sette sitt navn på det de mener. Som redaktør burde du forstå dette.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by rega65 »

Synes både ZZzzz og Olav(og alle de andre) har mye å "fare med" jeg.(men hadde vært interessant med litt nyheter etterhvert,blir litt slitsomt med "repriser" i lengden) :wink:
Og blir litt "action" på sidene her når begge+++ har mye som de vil lufte/få ut!!!
Var godt fornøyd med Gard sin bok,og kommer garantert til å kjøpe fremtidige bøker...
Og skulle Olav gi ut bok/bøker er de herved Forhånds-bestilt... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by grenl.har »

-Støtter rega65. Hadde håpet på en saklig diskusjon her. Respekterer at ZZzzz vil ha diskusjonen på en annen arena. Har voldsom respekt for kunskapen til både Olav og Gard.

-Orker ikke facebook, så der går jeg glipp av mye. Derfor er dette forumet viktig for oss utdaterte anti face.

-Som rega65 sier, om Olav gir ut bok/ bøker er de herved bestilt. Også ZZzzz sine fremtidige utgivelser. Gard Emsøy (ZZzzz) sin bok som det her er snakk om med noen diskuterbare teorier (påstander), den kan anbefales på det varmeste.
User avatar
krag
Posts: 90
Joined: 30 Mar 2014 19:33
Location: Vestby

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by krag »

Støtter rega65 og grenl.har. Som en begynner i numismatikken/ på Samlerforum, og erfaren med drift, styre og stell av ett annet betydelig "fag"forum og vesentlig større forum enn Samlerforum, så er det leit å se så mange tråder tar opp igjen tidligere uenigheter og personkonflikter.

Jon
Sicilia, England
Jon
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by samler607 »

Jeg støtter også dere 3 siste som har talt i tråden.
Om 10 -15 år kommer jeg nok til å hive meg utpå Norsk Middelalder mynt, og håper på flere bidrag iform av bøker jeg kan kjøpe av diverse.
Dette er et felt som er så vanskelig og dyrt at det for tiden ikke er noen mulighet, men jeg håper om 10-15 år.
Lag tråder som gjør at jeg ønsker å hive meg på dette området før den tid :D
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by svessien »

:roll: .
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by samler607 »

svessien wrote::roll: .
Ble det litt for følelsesladd innlegg av meg der :oops:
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by svessien »

samler607 wrote:
svessien wrote::roll: .
Ble det litt for følelsesladd innlegg av meg der :oops:
Nei, det var ikke deg, det var meg, kjære ;)
Er vel egentlig bare møkk lei av hele debatten rundt en enkelt person og hans heroiske kamp mot virkeligheten.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by samler607 »

svessien wrote:
samler607 wrote:
svessien wrote::roll: .
Ble det litt for følelsesladd innlegg av meg der :oops:
Nei, det var ikke deg, det var meg, kjære ;)
Er vel egentlig bare møkk lei av hele debatten rundt en enkelt person og hans heroiske kamp mot virkeligheten.
Hehe. :lol:
Ser den :D
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by rega65 »

Tror nok denne "makt-kampen" kommer til å gå seg til om rimelig kort tid(sånn ca 10-15 år +-)
Ser for meg at de blir enige om at Olav kjøper opp hele rest-opplaget til Gard(og gir i gave til venner/familie de neste 20-30 åra)
mot at Gard stiller seg opp i storgata midt i sentrum av jørpeland og selger hele opplaget av boka "Olavs memoarer" inkl tillegget som omhandler actionthrilleren Gard/Olav med ref. til de siste 5-7 årene på Samlerforum...og ta med et eks. opp/ned til Jørgen!!(signert selvfølgelig) :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
rytteren2000
Posts: 40
Joined: 11 Jun 2013 10:40

Re: Utfordring til Olav K: Skrive et debattinnlegg i NNUM

Post by rytteren2000 »

Jeg vil rigtig meget gerne læse Gard Eirik Emsøy's bog : "Myntreformer og geistlig utmyntning under Haraldsønnene og Magnus Berrføtt".Det jeg har læst tidligere fra Emsøy's hånd afspejler grundighed og velovervejethed.Jeg forventer et godt teoretisk indpark til teorierne om gejstlige prægninger.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”