Myntskatt fra Olav Kyrres tid funnet i Nord-Norge

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Myntskatt fra Olav Kyrres tid funnet i Nord-Norge

Post by ZZzzz »

Det har blitt funnet en myntskatt fra Olav Kyrres tid i Nord-Norge. Flere mynter har blitt gravd opp:

https://www.youtube.com/watch?v=iCIAd5JLDfA

I norsk numismatisk sammenheng er dette en sensasjon. Lurer meg på om når arkeologene i nord vil grave ut skatten?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntskatt fra Olav Kyrres tid funnet i Nord-Norge

Post by ZZzzz »

ok.JPG
ok.JPG (27.18 KiB) Viewed 1336 times
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Myntskatt fra Olav Kyrres tid funnet i Nord-Norge

Post by grenl.har »

Spennende funn :!: Ingen "trikvetra mynter". Da er er det helst fra etter Hardråde? Det er vel "Gresli-funnet" fra før som er det mest kjente fra siste halvdel av 1000 tallet (skattefunn).
Skjønte det var over flere dager funnene ble gjort. Blir vel definert som enkelt funn og ikke skattefunn.
funn.penning.adv. 1000tallet.jpg
funn.penning.adv. 1000tallet.jpg (46.53 KiB) Viewed 1303 times
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntskatt fra Olav Kyrres tid funnet i Nord-Norge

Post by ZZzzz »

Det er en trikvetra-mynt der. Den er med på bildet som du har lastet opp. (Nummer to fra venstre nederst).
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Myntskatt fra Olav Kyrres tid funnet i Nord-Norge

Post by Trond i California »

Utrolig spennende funn! Gratulerer. Jeg haaper bare jeg ogsaa faar oppleve aa finne noe slikt paa en av mine sommerferier I Norge - har metalldetektoren liggende der...
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Myntskatt fra Olav Kyrres tid funnet i Nord-Norge

Post by grenl.har »

ZZzzz wrote:Det er en trikvetra-mynt der. Den er med på bildet som du har lastet opp. (Nummer to fra venstre nederst).
Med trikvetra-mynt, er sjansen stor at eldste mynt er fra Harald Hardråde`s tid.
Å finne disse «viking-middelalder» penninger, må være som å vinne i lotto for finnerne. Selv om myntene blir norgesstats eiendom.

All respekt at de legger ut offentlig selve funnet. De hadde jo også flere andre spennende funn yngre enn 1650, som de kan beholde selv, hvis jeg har forstått reglene rett.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”