Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Olav K »

Jeg skriver dette inspirert av sideinnlegg i tråden "Auksjonspriser varierer" i kapitellet "Auksjoner".
Har tiden gått forbi foreningene?
Selvom antall samlere i følge Kjetil Kvist er større i dag enn for 20 år siden (og jeg tror ham på det) ser det ikke ut til at økningen merkes i myntforeningene. Der er medlemstallet i beste fall stabilt ( jeg har ikke data fra andre enn NNF, men inntrykket er bekreftet fra andre jeg snakker med fra klubber uteom Oslo).
Foreningene byr på møter, hos mange med foredrag, hos de fleste kombinert med auksjon - samt generelt samvær med likesinnede. NNF, som er min klubb, har et tidskrift, NNT - som jeg (som redaktør) håper treffer folk hjemme (men det er fortsatt et problem å få nok stoff om "norsk" mynt, skjønt i neste nummer vil det dominere.) Vi har hjemmesider ( i NNF under revisjon) - men Kjetil erter oss litt med at vi hverken vurderer blogg, facebook eller twitter. Nå vil vi kanskje åpne for en blogg-variant i NNF, men det er neppe det vi begynner med.
Hvilke rolle skal en forening ha?
Det åpenbare er en møteplass for folk med felles interesse. Men møteplass-funksjonen har mistet deler av sin betydning bl.a. gjennom nettsteder som dette - en tilstrekkelig møteplass for mange. Men nettsideformatet er trangt, samtaler kan gi mer enn mange enkeltinnlegg her. Så kan vi spørre om møteformatet gir nok tid til samtaler. Når møtet er slutt har folk dårlig tid.
Foreningene som handelsplass er ikke så viktige som de var - "begynnere" kan alltid gjøre gode kjøp, men når du er kommet dit at bare "prakt - 0" er godt nok finner du lite på klubbauksjonene.
Foredragene har sine menigheter - og jeg har selv glede av å høre om andre samlerområder enn mitt eget, men inntryket er at folk ikke gidder å høre andre temaer enn det som angår egen samling.
Mindre påaktet er at foreningene er - eller kan være - interesseorgansasjoner. Her har NNF en skryteliste, vi har vært aktive - i to omganger - for å avverge at det skal beregnes moms på kjøp/salg av mynt. (Antikviterer ellers er momsbelagt, og på brukthandel ellers skal det regnes moms av avansen/salæret). Vi har vært aktive for å få opphevet forbudet mot eksport av mynt - nå er med få unntak mynter etter 1536 eksportable. Ellers krever antikviteter eldre enn 100 år eksporttillatelse.
Om tilbudet er godt nok til å samle samlere er likevel et åpent spørsmål.
Da står vi igen med kommunikasjonen.
Medlemsblad er nevnt. Men det krever at noen er villig til å bidra. Det er flott at samlere av antikkmynt kan fylle hvert eneste nummer, men når vi tror å vite at majoriteten av medlemmene samler norsk mynt, skulle vi gjerne ha mer av det. Dessuten, på samme måte som papiraviser, opplever leserflukt, må vi se i øynene at mange yngre mennesker ikke foretrekker kommunikasjon på papir.
Da står vi gjen med tilgangen på nett.
Hjemmesider er det åpenbare, og kravene til kvalitet og innhold er høyere i dag enn dengang man fikk snekret sammen en enkel hjemmeside.
Klubbnytt er ikke nok, auksjonslister forventes i høyere kvalitet, her bør være nyheter. linker til auksjoner, praktiske råd - og for NNFs vedkommende: linker til artikler i NNT.
Men her er et dilemma: skal vi lukke deler av sidene for andre enn medlemmer. Greitt med passord, men skal det ha hensikt for en forening som er avhengig av kontigent må begrenset adgang linkes til betalt medlemskap. Mulig - ja, men ønskelig?
Blogg? Jeg ønsker personlig ikke at NNFs nettsider skal konkurrere med Samlerforum. En spørsmål/svar spalte kan vi nok finne plass til, kanskje også "leserbrev", men det vil fort kreve en moderator eller flere - hvem vil?
Facebook? Det er trivelig med "likes", men jeg har problemer med å se at det kan bidra til rekruttering av kontigentbetalende medlemmer. det samme gjelder Twitter. Men jeg er kanskje for gammel til å se mulighetene?

Nå ber jeg om å bli motsagt. Jeg hører gjerne innlegg om "hva skal til for at jeg melder meg inn i en myntforening".
Jeg tror at miljøet blir fattigere om foreningene forvitrer, men jeg har også tro på den konservative teoretiker Edmund Burke som formulerte setningen "Forandre for å bevare". Hva kan foreningene gjøre for at DU vil overveie å bli medlem?
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Stig Westerhus »

Mange gode spørsmål. Og jeg har ikke svarene.
I TNF har vi innført gratis medlemskap for alle under 18 år et år siden. Tanken var at om interessen er der i ung alder så kan vi kanskje få beholde de etter fylte 18 år også som betalende medlemmer.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Flash »

Dette er ikke enkle spørsmål å besvare, og det finne neppe noe fasitsvar.

Svenska Numismatiska Föreningen har nylig lagt om sine nettsider. De har blitt bedre, og fylles nå jevnlig opp med nytt stoff. Det siste tror jeg er viktig. Få gidder å oppsøke sider der det skjer noe to ganger i året. Blogg, facebook, twitter har jeg liten tro på. Innholdet er vanskelig å organisere og dermed vanskelig å finne tilbake til. Men kan brukes som et supplement til f.eks å opplyse om arrangementer, oppdateringer på nettsider osv.

Har ellers star sans for et trykket medlemsblad. Kanskje det går an å utvide med spesielle temanummer, eller eventuelt en egen liten serie med lengre artikler slik som svenske Numismatiska Meddelanden.

Når det gjelder innhold i medlemsblad er neppe antikk mynt det rette for å få med nye/unge medlemmer. Det er vel sjeldent her interessen starter (men kanskje ender).

Det samme gjelder nok foredrag på medlemsmøtene. Prøv å få inn mer "main-stream" numismatikk. Foredragene er ofte også for lange, 30 min burde være nok. Hvis foredragsholderen skal si alt han har lyst til om temaet blir det alt for langt for de som ikke har dette som eget samleområde.

Mer aktive medlemsmøter, men flere personer ville nok også gjøre det mer attraktivt å levere inn til auksjonene.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Ask »

Jeg tror ikke at foreningene har utspillt sin rolle. Deltagernes alder gjenspeiler kanskje også deres hverdag forøvrig. Mange i min alder som hverken hever eller senker gjennomsnittet har fulle dager med barn i skolen og på aktiviter, jobb e.l. , slik at det er lettere å delta elektronisk , f. eks i dette forumet. Jeg vil også tro at mange ikke begynner å samle for alvor før de har nådd en viss inntekt, slik at mange unge rett og slett ikke er så opptatt av de myntene som omtales i NNF - NYTT og andre steder.
Med tanke på reformere foreningens kommunikasjonskanaler kunne jeg først og fremst tenke meg at fagartikler, gamle NNF - Nytt osv gjøres tilgjengelig elektronisk gjennom nettsidene. Når hjemmesiden først har fått rykte som et bra bibliotek for myntinteresserte vil nok flere besøke den. I tillegg kunne det være verdt å tenke på å lage et galleri med spesielt interessante eller spesiellt pene mynter eller kanskje en graderingsguide for norsk årgangsmynt.

Mvh. Ask
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Kjetil Kvist »

Bare noen punkter:

1) Medlemsbladet til NNF fungerer bra. Innholdet er variert. De siste ti årene har det vært et merkbart skifte i innhold og form, og det til det bedre. Det skjedde mye med bladet da det gikk over til fire nummer i året.

Digitaliser gjerne tidligere utgaver, men husk at NNF ikke nødvendigvis har tillatelse til å publisere innholdet digitalt på nettet (gjelder både tekst og bilder).

2) Glem ungdommen! De har ikke råd til å kjøpe myntene de vil ha, og all den tid det ikke er rotelotter å få kjøpt eller saumfare på møtene, så har det liten hensikt å bygge en ungdomsavdeling. Sats på menn i slutten av 20-åra og framover.

3) Bli bedre på det man er bra på: Møter og sosiale aktiviteter.

4) ... derfor: Glem hjemmesiden. Spar kreftene. Ingen i styret til NNF er unge. Bruk tid på å lage en grei og enkel framstilling av akivitetene på Instagram, Facebook og Twitter. Innse at den digitale tida har gått fra hjemmesidene.

Publiser møtereferater og korte tekster på en blogg (her finnes systemene allerede, så man slipper å finne opp kruttet på nytt). Sosiale medier er nyttige til å skape sosial aktivitet, og skryte av den aktiviteten man har. De færreste liker å høre om det de har gått glipp av, da kommer de neste gang.

Hjemmeside = masse arbeid, færre besøk om den ikke oppdateres hver uke og ofte finner man det samme temaet belyst et annet sted på en bedre måte.

5) Sett bedre pris på dem som møter opp på møtene og de som arbeider for foreningen. Møtene er godt besøkt. Det er ikke hyggelig å høre at man egentlig ikke teller fordi man har et vagt mål om at det skal være så mange flere. Innfør en påskjønnelse for oppmøte ... og ikke etter 25-års sammenhengende medlemsskap.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:2) Glem ungdommen! De har ikke råd til å kjøpe myntene de vil ha, og all den tid det ikke er rotelotter å få kjøpt eller saumfare på møtene, så har det liten hensikt å bygge en ungdomsavdeling. Sats på menn i slutten av 20-åra og framover.
Så skaff rotelotter da. De fleste som har holdt på en del år kan sikkert finne noe som kan leveres inn som rotelotter. Kanskje mynthandlere også kan bidra? Vil jo også gavne dem på sikt å få rekruttert nye samlere.
Kjetil Kvist wrote: 4) ... derfor: Glem hjemmesiden. Spar kreftene. Ingen i styret til NNF er unge. Bruk tid på å lage en grei og enkel framstilling av akivitetene på Instagram, Facebook og Twitter. Innse at den digitale tida har gått fra hjemmesidene.

Publiser møtereferater og korte tekster på en blogg (her finnes systemene allerede, så man slipper å finne opp kruttet på nytt). Sosiale medier er nyttige til å skape sosial aktivitet, og skryte av den aktiviteten man har. De færreste liker å høre om det de har gått glipp av, da kommer de neste gang.

Hjemmeside = masse arbeid, færre besøk om den ikke oppdateres hver uke og ofte finner man det samme temaet belyst et annet sted på en bedre måte.
Selvsagt må en hjemmeside oppdateres jevnlig, men det må også de andre mediene. Legger man litt ressurser i å laget gode nettsider med et godt administrasjonsgrensesnitt er det ikke mye eller vanskelig arbeid å oppdatere. Innhold må produseres uansett hva man velger.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Kjetil Kvist »

Selvsagt må innholdet produseres. Men det er her det er en vesensforskjell mellom en hjemmeside og sosiale medier.

Vi vet jo så godt hvor vanskelig det er i perioder å få produsert nok artikler av en grei kvalitet til tidsskriftet. Det blir ikke enklere med en hjemmeside.

Da er det betydelig enklere å oppdatere en blogg med ti linjer og et bilde om neste møte, eller om forrige møte eller om noe annet aktuelt. Mye enklere med et bilde på Instagram eller Facebook, enn en lang tekst som skal korrekturleses, vurderes og godkjennes i flere ledd før den publiseres og så leses av 50 personer. Gjør det enkelt. Bruk kreftene på det man allerede er gode på: Foredrag, NNT og møter.

Rotelotter? Levert, og returnert. Denslags gadd man ikke sette på auksjon.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote: Da er det betydelig enklere å oppdatere en blogg med ti linjer og et bilde om neste møte, eller om forrige møte eller om noe annet aktuelt. Mye enklere med et bilde på Instagram eller Facebook, enn en lang tekst som skal korrekturleses, vurderes og godkjennes i flere ledd før den publiseres og så leses av 50 personer. Gjør det enkelt. Bruk kreftene på det man allerede er gode på: Foredrag, NNT og møter.
En nettside kan da utmerket godt inneholde korte nyhetsoppdateringer ol, trenger ikke bare være lange artikler. Men det gir muligheter for begge deler. Hvis alt som skal produseres skal korrekturleses og godkjennes i flere ledd er det kanskje der problemet ligger...

Kjetil Kvist wrote:Rotelotter? Levert, og returnert. Denslags gadd man ikke sette på auksjon.
Nei, hvis de ikke vil så trekker jeg forslaget.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Olav K »

Her ble det mye NNF, selvom min tanke var å få belyst forhold jeg tror er felles for alle/de fleste myntforeningene.
Men la meg kommentere et par av de punkter som gjelder NNF.
Hjemmeside. Vi tror iallfall at det å få skikk på hjemmesidene er det første skritt på veien. Arbeidet er i gang. To forummedlemmer holder på, en av dem er webdesigner av profesjon. Først må vi ha en funksjonell side, så må vi fylle den med relevant stoff. Tilgangen til siden skal være slik at flere i redaksjon/styre skal kunne legge inn stoff(og oppdatere ofte), men siden blir foreløpig ikke "åpen" for innlegg fra alle. Vi skal ikke konkurrere med dette forum.
Adgang til artikler fra NNF:Nytt/NTT vil komme, vi klarer nok å avtale copyright med forfatterne. "Månedens mynt" med omtale håper vi å få.
Vi ser på andres sider, også Svensk Numismatisk Forening. Der er meget bra, men de har et fungerende sekretariat i samarbeid med det svenske Myntkabinettet, noe som gir muligheter vi ikke har. Vi er avhengig av ubetalt frivillighet. Og nettopp av den grunn: Ting Tar Tid.
Et dilemma med nettside, skal adgang begrenses til medlemmer? Det er teknisk mulig å sperre deler med passord - men hvor skal grensen legges?
Vi vil gjerne vise oss frem - men hvis alt er åpent kan medlemmer som betaler kontigent føle at de blir lurt, de må få noe "mer" enn den gratisbesøkende. Ingen lett avgrensning, og vi tar gjerne i mot råd/hører fra de som praktiserer avgrensning.
Møter. Kjetil, hvis du leser meg slik at de som møter ikke er verdsatt, har jeg uttrykt meg feil. Det er jo de som møter som kan gi positive meldinger til andre myntinteresserte. De er kjernen. Men jeg har problemer med å se hvorledes vi skal belønne dem som møter flittig. 1% rabatt i auksjonssalæret pr. møte? Etter 15 møter starter du på ny. Det kan gå - men hvor effektivt det vil være tør jeg ikke si. Andre måter?
Et problem med møter er å finne foredragsholdere. Det er mange gjengangere, og igjen - det er sjelden problem å få noen til å snakke om antikk mynt. Norsk mynt, sedler, myntproduksjon - ikke lett.
Og er vi ikke gode nok på møteprogrammet har vi tungt for å trekke "nye", og - enda verre: Vi kan risikere å miste de trofaste.
Jeg kunne ha lyst til å kommentere øvrige innlegg/punkter - men får nøye meg med å takke nå, ellers blir dette innlegget for langt.

Men så tilbake til utgangspunktet: Hva skal til for at du vil søke deg til en klubb? Hva ønsker dere?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Kjetil Kvist »

Finn en foredragsholder, gi ham en utfordring - velg et tema for ham. Det er en del myntklubber rundt i verden som nettopp gjør det slik: De har gode foredragsholdere som samtidig er nysgjerrige numismatikere. De får et tema de skal finne ut mer om, og litt tid på å finne ut mer om emnet og holder deretter et foredrag.

Det er helt sikkert medlemmer av NNF som vil ta en slik utfordring, og sikkert for andre klubbers vedkommende også.

Noen frimerkeklubber har ulike konkurranser, som å lage en samling med store frimerker. Fungerer helt greit som spennende foreningsaktivitet. Hva med foredrag om alternative samlerområder: Be Nummus Hansen om å finne ut mer om tyske delstatsmynter er et samlerområde man kan begynne med, eller hvorfor ikke.

NNF hadde en gang en serie foredrag som handlet om "min favorittmynt", og selv om det ble noen gjengangere blant foredragsholderne, så var det alltid spennende foredrag.

Selv om det er færre klubber i Norge idag, så foregår det likevel veldig mye bra aktivitet. Det handler bare om å få vist den fram for andre. Derfor peker jeg på sosiale medier som en enkel måte å markedsføre dette. Hjemmesider er vel og bra, men jeg spår at selv om NNFs nye side blir både flott og fin, så vil leveransen av nytt innhold stagnere ganske raskt; kanskje ikke minst fordi terskelen på hva man føler skal legges inn blir for høy. Derfor fungerer forum som Samlerforum og sosiale medier, fordi terskelen er lavest mulig og tilgangen til å legge ut er meget enkel.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Olav K »

Takk Kjetil, tankene er notert.
Men gi meg et tips: Om jeg oppretter facebook-gruppen "Venner av NNF" - hvordan i all verden får jeg folk til å klikke seg dit? Er det lettere enn å taste inn "norsknum.org?"
Om foredragsholdere som utforsker et tema: La meg i all ubeskjedenhet anbefalte neste foredrag i NNF. Det startet med at jeg kjøpte en mynt med bilde av en konge jeg ikke kjente, i et land jeg ikke kjente: Eukratides i Baktria. Jeg har holdt på å forske i flere år, og foredraget handler om veien til kunnskap - og hvorfor jeg i dag vet litt mer om hvorfor Afghanistan er som det er, og hvorfor det er en gren av budhismen som kalles "greco-budhist".
Og jeg er boblende entusiastisk.
Gjester er velkommen til Håndtverkeren i Oslo, tirsdag 26. august!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Arve »

Ja jeg vil ha en nettside med aktuell informasjon. Nei, jeg har ingen interesse av en facebook-gruppe. Jeg kommer aldri til å bruke facebook pga. håpløse brukervilkår. Ja jeg er en gammel mann, men jeg har vært bruker av internett i mange år før Tim Berners-Lee oppfant WWW. Og la for all del ikke mine personlige ønsker hindre nyutvikling, det er ikke det jeg vil. Ellers kan jeg la meg overtale til å si noe om Sear 420 på et møte i NNF hvis det skulle være interesse for slike snevre særinteresser en eller annen gang. Jeg ser med stor interesse fram til foredraget om Baktria.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Flash »

Olav K wrote: Et problem med møter er å finne foredragsholdere. Det er mange gjengangere, og igjen - det er sjelden problem å få noen til å snakke om antikk mynt. Norsk mynt, sedler, myntproduksjon - ikke lett.
Men prøver dere å finne nye foredragsholdere, eller er det mer bekvemt å kun spørre de man kjenner og som har pratet før?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Olav K »

Flash wrote:Men prøver dere å finne nye foredragsholdere, eller er det mer bekvemt å kun spørre de man kjenner og som har pratet før?
Foredrag er ikke min jobb, men jeg har et klart inntrykk av at det prøves. Men når programmet skal presenteres og det er gap i kallenderen, blir det nok til at man tyr til gamle travere - og i rettferdigtens navn "gamle travere" kan også snakke om annet enn antikk mynt. Vi har hatt veteraner som har snakket om sedler, medaljer, revolusjonsmynt, varianter av nyere mynt (som to-øre enkel- og dobbelstrek) og forfalskninger - bare innenfor det siste par år.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Foreningenes rolle - og kommunikasjon

Post by Olav K »

Jeg kommer tilbake til denne tråden. Først noen spørsmål/kommentarer:
Stig: Har dere hatt noen effekt av fritt medlemskap for ungdom? Hvis ja, hva gjør dere for å holde på dem?
Flash: Temanummer vurderes. Vi har konkrete planer, men det er litt prematurt å gå ut med tema nå, annet at det vil handle om norsk mynt.
Foredrag, det er intet krav om at foredragsholder skal være medlem - har du lyst til å bidra?
Samlere som forteller om egen mynt/favorittmynt. Det har vist seg litt tungt, mange ønsker ikke å flagge hva de har - men i NNF (og jeg vil tro de fleste andre klubber) vil de være hjertelig velkommen - selvom presentasjonen bare tar et kvarter (eller mindre). Det kunne endog være flere på en kveld.
Ask peker på det demografiske problem, yngre mennesker - ikke bare i etableringsfasen - men også med tenåringer som skal drive allverdens aktiviteter som krever kjøring og annen foreldreinnsats, vanskeliggjør foreningsliv - men vil et tidskrift/god hjemmeside eller annet (?) være nok til å stimulere til medlemskap?
Ellers takk for alle innspill, det er notert - i hvilken grad det blir implementert ligger ikke hos meg alene.

Mitt hovedanliggende, som jeg ikke tror bare angår NNF, men også andre foreninger er dette:
Hvis det er 3.000 - eller som Samlerhuset skryter av - 400.000 mynt/seddel/medalje -samlere - hvorfor er ikke fler medlem av foreninger?
Hva skal til for å få flere inn i foreninger: alle foreninger er avhengig av kontigent. Møtelokaler koster penger, tidskrift koster penger (hvert nummer av NNT koster mellom 15-20.000 kroner før porto, og - ingen - hverken redaksjon eller bidragsytere får betalt).

Av naturlige grunner er medlemsblad mitt hjertebarn. Her har vi i NNT hatt en dreining mot norsk mynt, neste nummer vil nesten i sin helhet handle om norsk mynt. På nyåret regner vi med å ha en artikkel om hittil upubliserte norske mynter (skillinger og 1-mark) fra 1600-tallet. Men ingen strøm av nye medlemmer ennå. Jeg synes selvfølgelig :wink: at alle seriøse samlere bør lese bladet - og at det alene er verd medlemskapet i NNF, men så langt har min synsing ikke medført rush av nye medlemmer.
Sosiale aktiviter: Innspill på møter er som nevnt notert, men annet? Jul- og sommermøter med mat/drikke + quiz/eller kort kåseri trekker kjernemedlemmer, men ingen nye så langt. Ekskursjoner? Fellestur til myntmesser/auksjoner i utlandet?
Nettside: Et mål er jo at den skal være like lett å oppdatere som en blogg. Dilemmaet, slik jeg ser det er grensedragningen mellom det åpent tilgjengelige, og "kun medlemmer"-sidene. Nettsiden vil være "førstetreff" for dem vi gjerne vil rekruttere, samtidig bør den inneholde noe mer for dem som bidrar med kontigent. Bedre presentasjon av auksjonene ønskes. Så langt i NNF forbeholdt medlemmer, bedre med differansiering i salær?

Jeg har ikke svar på mine egne spørsmål - det er derfor jeg lufter dem her (såvidt jeg kan se stedet med størst "grensesnitt" mot foreningsløse og foreningstilhørende samlere).
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”