Prisutvikling

Numismatisk forum
Post Reply
gandhara
Posts: 81
Joined: 20 Jul 2009 22:20

Prisutvikling

Post by gandhara »

For noen dager siden fikk jeg av MEM tilsendt ett mindre trykk om prisutviklingen på dansk-norske mynter i de seneste årtier - det som slo meg her er at han har tatt utgangspunkt i 77 meget sjeldne mynter - ulike typer/niominaler og identiske mynter som er omsatt - de et siste er viktig. For som folk vet en kv. 1+ her og en kv.1+ der er vidt forskjellig. I snitt har myntene steget 16,6 % årlig og det er mye - spesielt hvis man sammenlikner med renter i banken, aksjeavkastning og annen investering. Spørsmålet jeg stiller meg er da følgende - hvorledes er verdistigning på mer ordinær mynt eks. Oscar II i kv 01 altså ikke toppkvalitet. Eller ordinære Haakon VII i kv 0 og 01 eller svakere. Er det noen som vet om spesielle mynter som har gjort byks i prisstigning og hvor man vet om at de i kløpet av de siste 10 år har doblet sin verdi - reelt sett - og ikke bare overpriset av ivrig handler eller samler som tror han kjenner markedet.

MEM - tok eks. for seg en norsk FR III speciedaler 1662 - Christiania H41 - omsatt i 1998 BR for 31250 men i 2013 for 325000 samme firma - årlig stigning 62,3 %. Hvilket er bra - hvis man betrakter dette som en investering.
Chr IV 1/2 sp. 1639 omsatt hos Skanfil 2012 for 91625 solgt hos OMG i 2014 for 135302 - årlig stigning 22,9 % - dette i løpet av 2 år.

Noen tanker om denne utviklingen - vil dette fortsette eller stagnerer det og kan man få prisras om noen år ?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Prisutvikling

Post by Arve »

Det eneste jeg kan si om denne "utviklingen" er at det statistiske grunnlaget er altfor lite til å kunne si at det er en utvikling.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Prisutvikling

Post by jornkris »

Myntene Mortensen har brukt i oversikten er samme mynt med en nylig omsetning og en omsetning for lenge siden.
Men årlig oppgitt verdistigning er ikke avkastningen for eieren da salærer også må hensyntas.

Det skal være lett å regne ut avkastingen på de myntene du ønsker.
Her er alle de gamle auksjonene til Oslo mynthandel, bare finn myntene du er interessert i i katalogene, pris oppnådd står bakerst i neste katalog.
Og regn ut:
http://www.simpleweb.no/OMfiles/
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Prisutvikling

Post by Olav K »

Jeg har referert fra auksjonene til OMH/OMG i snart ti år. Det kan være riktig at sjeldne mynter i god kvalitet har steget i pris, målt på tilslag. Men, som Jornkris peker på: for å finne ut "avkastning" må du ta salæret i betraktning, som et snitt 15% på kjøper og 15% på selger - i tillegg: rentetapet i den periode du sitter med mynten, på 1970-90-tallet hadde vi tosifret inflasjon. Dernest, dette gjelder sjeldne mynter i gode kvaliteter, og reflekterer også nordmenns økte kjøpekraft. Er det fem eller seks som kjøper dansketidsmynt/unionstidsmynt hvor prisen per mynt er over 100.000? Generelt var det et prishopp på norsk mynt fra 1990 tallet til 2005-2010, deretter har det jevnet seg ut, selvom (målt på tilslagspris alene) synes å holde tritt med inflasjonen (ca. 2% p.a.) - lavere enn lønnsveksten på 3% p.a. Vanlige mynter i kvaliteter under 1+ (01 for årgangsmynt?) har ikke steget i pris, snarere tvert om. Jeg ser da bort fra hva noen cowboyer krever (og tilsynelatende får) på qxl.
Jeg mener å ha registrert samme tendens som med frimerker, heldigvis i langt mindre grad for mynter - de eksklusive objektene holder/stiger i verdi, resten (dvs. 95%+) er ikke interessant som investering. Men mens bunnen har revnet for frimerkene, tror jeg det ikke så skjer for mynter. Det er færre mynter, det er enda færre i praktkvalitet. Det er mye mer historie i en mynt enn i de fleste frimerker. Men jeg kan være for optimistisk.
Mitt råd til dem som tror at myntsamling kan være en investering er at de bør velge et annet marked med mer forutsigelige parametere. Du skal samle fordi du synes det er morsomt/interessant/lærerikt m.m. - og er du heldig får du pengene igjen, kanskje.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Prisutvikling

Post by Myge »

Ang frimerker, så har ikke bunnen røket. Prisene på de gode objektene stiger fortsatt. Ordinære ting har fallt. Som på mynt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Prisutvikling

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har lest denne artikkelen til MEM, og er helt enig med Arve.

Det er ingen overraskelse i at særdeles ettertraktede mynter blir solgt for en større kronesum på 2000-tallet enn på 1990-tallet. Det er ikke noe som er unikt for norske mynter, men ganske typisk for de aller fleste numismatiske samlerområdene.

Den hypotesen som kunne vært interessant å få bekreftet eller avkreftet er om hva som er avgjørende for prisveksten på mynter; er det sjeldenhet, eller er det kvalitet, eller er det en kombinasjon.

Etter å ha fulgt myntmarkedet i 20 år, så holder jeg en knapp på at kvalitet er avgjørende.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Prisutvikling

Post by rega65 »

Er vel i tillegg et lite pluss at de har god proveniens..
jeg samler etter kriteriene best mulig kval. for typen ,og/eller sjeldenhet,og /eller god proveniens.(samler Dansketiden)

Noen ganger har jeg gjort "gode" kjøp,andre ganger har jeg trykket alt for lenge på budknappen(enn hva sunt er)...

Det er vel ikke mange hobbyer en tjener penger på og skal være veldig fornøyd om jeg får pengene tilbake den dagen jeg velger å selge samlingen,(og skulle det bli noen kr ekstra ser jeg på det som en hyggelig bonus...) :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Prisutvikling

Post by svessien »

rega65 wrote:
Det er vel ikke mange hobbyer en tjener penger på og skal være veldig fornøyd om jeg får pengene tilbake den dagen jeg velger å selge samlingen,(og skulle det bli noen kr ekstra ser jeg på det som en hyggelig bonus...) :wink:
Kunne ikke ha vært mer enig!
Folk må komme seg vekk fra profittmotivet, det fører bare elendighet med seg i denne hobbyen. Av og til kan man tjene litt, som diatonix som var god og heldig og skaffet seg en sjelden cob for en billig penge nettopp. Når det gjelder det å tjene penger, må man sette opp grundigere regnestykker, regne inn inflasjon, trekke fra frakt- og gebyrer, og til slutt er man nok i minus :)
Man bør også sammenlikne med andre investeringsmuligheter - har myntmarkedet slått aksjemarkedet eller boligmarkedet, for eksempel?

Sjeldne mynter kan selvsagt være "a storer of value", slik gull og sølv fungerer. Men alle tre er ganske usikre investeringsområder nå for tiden, spør du meg.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”