London settet

Numismatisk forum
Post Reply
Oscar2Au
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2014 19:47
Location: Hordaland

London settet

Post by Oscar2Au »

Hei venner,
Vurderer å krydre samlingen min med London-settet (alle tre mynter). Jeg blir i midlertidig litt forvirret over prisingfn av kvalitet 0. Ifølge prisbøkene skal disse ligge samlet på kr10,500. Det ble solgt en samling på auction.no for i overkant av kr7,000. Mynthandleren skal ha 12,000.
Det er ikke lett å navigere seg i denne nye verdenen (for meg), men det er vel derfor det er så gøy med mynter...

Hva mener dere prisen bør ligge på London-settet kval 0?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: London settet

Post by Olav K »

6- til 8-tusen er vel det de går for på auksjon, men her kommer salær i tillegg, så du kan nærme deg 10.000 i kost. Mynthandlerne som har betalt noe sånt på auksjonen, vil gjerne tjene noen kroner ut over det han har betalt - selvom jeg synes 12.500 er litt drøyt, så har han kanskje erfaring for at han får solgt til denne prisen.
Londonsettet dukker opp på auksjon noen ganger i løpet av året, så med litt tålmodighet bør du kunne få et sett for under 10.000 inkl. salær.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: London settet

Post by Kjetil Kvist »

Londonsettet er ikke sjeldent, men det er uvanlig i helt topp 0-kvalitet. Hverken legeringen eller den tradisjonelle oppbevaringen er veldig god, og kombinert har det resultert i mange mynter som både har flekker og er matte. Derfor er de fleste ganske kritiske, og en seriøst mynthandler vil sjeldent sette dem i 0. Det er ikke stor prisforskjell på 0/01 og 01, egentlig. Det skal derimot være ganske gode mynter for at 0-graden skal brukes, og det lønner seg å se på flere sett før man bestemmer seg - i alle fall om man må ha et sett i udiskutabel 0-grad.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Oscar2Au
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2014 19:47
Location: Hordaland

Re: London settet

Post by Oscar2Au »

Strålende. Takk for innspill. Tenker jeg følger med på online-auksjonene så gjør jeg kanskje en grei "deal".
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: London settet

Post by Askeladd »

Jeg kjøpte mitt sett for ca 1 1/2 år siden av Oslo Myntgalleri.
Settet er perfekt med flott glans og ikke en eneste flekk og ble gradert til kv 0. Pris 9500,-.
12500,- høres mye ut, og i Handlerkatalogen er enkeltmyntene priset til samlet 10.500,-, mens i Norges Mynter står de for samlet 12500.
Lykke til i jakten på et perfekt sett :)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”