Overpris?

Numismatisk forum
Oscar2Au
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2014 19:47
Location: Hordaland

Re: Overpris?

Post by Oscar2Au »

Hei igjen alle,
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Det må være et vanvittig høyt kunnskapsnivå på dette forumet. Jeg har lært mye bare på å lese denne tråden.
Olav K: Takk for utfyllende tips og jeg skal sette meg litt inn i internasjonale gullmynter. En fornuftig delkonkusjon er nok at jeg må beslutte om å samle på internasjonale gullmynter eller følge alminnelige (ikke gull) norske gullmynter. Det siste frister nok mer for jeg ser myntsamlingen som en unik mulighet til å bli enda bedre kjent med Norges historie. Foreløpig holder jeg meg unna Oscar-gullmyntene (må kanskje skifte kallenavnet mitt).
Tusen takk igjen!
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Overpris?

Post by vemod »

Velkommen til samlerforum. Som du sikkert har forstått by now, er dette forumet nerdenes hevn....

Det er selvfølgelig en ekstra dimensjon i å besitte en samling med riksløven i gull - og vite at om du graver mynten ned i bakken, så vil løva se like skimrende og angrepslysten ut om 500 år. (Gudene vet hvem vi måtte være i union med da..) Hvis du vil samle med hjertet, er et knippe norske gullmynter vel verdt prisen, hvis du sammenligner med alt det andre unødvendige du likevel må betale for hvert år (NRK-lisens, årsavgifter etc. etc.)

På den annen side, nemlig den ubehagelige økonomiske siden: Norske gullmynter er grovt overvurdert prismessig, kontra svenske/danske - på samme måte som norske speciedalere er det. Utfordringen med gullmyntene er at de aller fleste er i det meeeeget ovale grenselandet 0/01. Selgernes optimistiske vurdering av egne mynter, kombinert med halvveis brukbare bilder + blomstrende verbale beskrivelser, bidrar ofte til at nettkjøp av gullmynter ofte får en ekstra blodpris, i tillegg til overprisen fra før av. Derfor er det viktig å kunne sile ut de få eksemplarene som er marginalt bedre enn alle de andre.

Hvis du vil beholde nicket Oscar2au, finnes det tre alternativer.

1. Samle Oscar II`s gullmynter med hjertet, ikke med lommeboka: Det gjør vondt (au).

2. Samle Oscar II`s gullmynter med lommeboka, ikke hjertet: Sett deg grundig inn i MS-skalaen, og håndhold alle mynter du vurderer - med lupe! Alternativt: Prut! Oppfør deg arrogant og bedrevitersk. Si at limousinen venter og at du har jævlig dårlig tid, like før du oppgir din endelige maxpris.

3. Samle Oscar II`s sølvmynter i stedet! Disse kan glatt brolegge hele Carl Johan, selv om "Norges Mynter" gjerne vil fortelle deg noe annet... Gå gradene i gradering. Les deg opp. Samle billedgallerier på PC med mange ulike eksemplarer i ulike grader, fra velrenommerte mynthandlere. Sammenlign, sammenlign og sammenlign igjen.... Gradvis vil du få en forståelse av hva som skiller 1 fra 1+, svada fra fakta og spekulanter fra myntsamlere...
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Overpris?

Post by Ask »

Nå behøver du selvfølgelig ikke å kaste vrak på Oscars gull. Hvis du angriper det generlet smådyre området " norsk kronemynt" som en typemyntsamling passer de fint inn. 20 kr 1902 er ikke styggere enn den fra 1883. ellers - hvis du ser på myntsamling som et livsprosjekt vil du nødvendigvis sitte med et nokså stort antall mynter om noen tiår, da spiller det relativt liten rolle om noen få mynter var dyrere enn hva forekomsten skulle tilsi, det jevner seg ut med dem som er kjøpt rimelige og med dem der du har gjort et varp.

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”